«Географія» підручник для 8 класу з поглибленим вивченням географії закладів загальної середньої освіти (авт. Масляк П. О., Даценко Л. М., Капіруліна С. Л., Курач Т. М., Бродовська О. Г.)
Теми курсу
Передмова | розпочати роботу | ||
Вступ § 1 Географія України як наукова дисципліна та шкільний предмет |
розпочати роботу | ||
§ 2 Географічні відомості про територію України в минулому. Сучасні географічні дослідження території та населення України | розпочати роботу | ||
Розділ I. Основи картографії, геодезії та топографії Тема 1. Зображення України на картографічних творах. Джерела для створення географічних карт § 3 Зображення України на картографічних творах минулого та сучасності |
розпочати роботу | ||
§ 4 Створення географічних карт. Дистанційне зондування Землі | розпочати роботу | ||
Тема 2. Основи картографії § 5 Карта та інші геозображення |
розпочати роботу | ||
§ 6 Елементи карти: картографічне зображення, математична основа, легенда, допоміжне оснащення, додаткові дані | розпочати роботу | ||
§ 7 Картографічні проєкції | розпочати роботу | ||
Практична робота 1. Визначення проєкцій за картографічною сіткою (за рисунком паралелей і меридіанів) | розпочати роботу | ||
§ 8 Елементи змісту карти | розпочати роботу | ||
Практична робота 2. Визначення способів зображення об’єктів на тематичних картах | розпочати роботу | ||
Дослідження | розпочати роботу | ||
Тема 3. Введення в геодезію та основи топографії § 9 Фігура та розміри Землі. Поняття про геодезію |
розпочати роботу | ||
§ 10 Топографічна карта і план | розпочати роботу | ||
§ 11 Системи координат на топографічних картах. Визначення географічних та прямокутних координат точок на карті | розпочати роботу | ||
§ 12 Розграфлення і номенклатура топографічних карт. Кути орієнтування | розпочати роботу | ||
§ 13 Схема взаємного положення меридіанів. Залежність між азимутами і дирекційним кутом. Вимірювання кутів орієнтування на топографічній карті | розпочати роботу | ||
§ 14 Зображення рельєфу на топографічних картах | розпочати роботу | ||
§ 15 Розв’язання задач на карті за допомогою горизонталей | розпочати роботу | ||
Практична робота 3. Визначення азимутів і дирекційних кутів, румбів, географічних і прямокутних координат, крутизни схилів, абсолютних та відносних висот точок за топографічною картою | розпочати роботу | ||
§ 16 Читання та практичне використання топографічних карт | розпочати роботу | ||
Дослідження. Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування | розпочати роботу | ||
Тематичне оцінювання. Розділ І. Основи картографії, геодезії та топографії | розпочати роботу | ||
Розділ II. Географічний простір України Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу § 17 Політична карта світу, основні етапи її формування та елементи |
розпочати роботу | ||
§ 18 Державна територія та географічне положення України | розпочати роботу | ||
§ 19 Державні кордони та розміри території України | розпочати роботу | ||
Практична робота 4. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах | розпочати роботу | ||
Дослідження. Порівняльна оцінка фізико-географічного положення України та інших країн світу (2—3 на вибір) | розпочати роботу | ||
Тема 2. Адміністративно-територіальний устрій України § 20 Формування території України та зміни її кордонів |
розпочати роботу | ||
§ 21 Сучасний адміністративно-територіальний устрій України | розпочати роботу | ||
Тема 3. Україна на карті годинних поясів § 22 Міжнародна система відліку часу |
розпочати роботу | ||
§ 23 Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу та в Україні | розпочати роботу | ||
Практична робота 5. Аналіз карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення часу | розпочати роботу | ||
Дослідження. Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським | розпочати роботу | ||
Тематичне оцінювання. Розділ II. Географічний простір України. Тема 1-3 | розпочати роботу | ||
Розділ III. Природні умови і ресурси України Тема 1. Геологічна будова, тектонічні структури, рельєф та мінеральні ресурси України § 24 Тектонічна та геологічна карти України. Геологічне літочислення |
розпочати роботу | ||
§ 25 Геолого-геоморфологічні дослідження території України та їх наукове значення | розпочати роботу | ||
§ 26 Вплив зовнішніх та внутрішніх процесів на формування рельєфу | розпочати роботу | ||
§ 27 Дослідження рельєфу України. Вплив рельєфу на діяльність людини. Форми техногенного рельєфу | розпочати роботу | ||
§ 28 Мінеральні ресурси України | розпочати роботу | ||
Практична робота 6. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) взаємозв’язків між тектонічними структурами і формами рельєфу, геологічною будовою та корисними копалинами в межах України | розпочати роботу | ||
§ 29 Географія паливних ресурсів України | розпочати роботу | ||
§ 30 Географія рудних і нерудних корисних копалин | розпочати роботу | ||
Практична робота 7 (початок). Нанесення на контурну карту основних басейнів, районів та родовищ паливних, рудних і нерудних корисних копалин України | розпочати роботу | ||
Дослідження | розпочати роботу | ||
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси § 31 Клімат і кліматичні ресурси |
розпочати роботу | ||
§ 32 Повітряні маси, що впливають на територію України | розпочати роботу | ||
§ 33 Кліматичні показники на території України | розпочати роботу | ||
Практична робота 8. Визначення особливостей клімату різних регіонів України за кліматичними діаграмами | розпочати роботу | ||
§ 34 Кліматична карта. Кліматичні ресурси | розпочати роботу | ||
Практична робота 9. Визначення відмінностей кліматичних показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти | розпочати роботу | ||
§ 35 Метеорологічна служба сьогодні. Синоптична карта | розпочати роботу | ||
§ 36 Сезонні та несприятливі (стихійні) погодні умови й погодно-кліматичні явища. Прогноз погоди за даними синоптичної карти та народними прикметами | розпочати роботу | ||
§ 37 Вплив погодно-кліматичних умов на діяльність людини | розпочати роботу | ||
Дослідження (на вибір) | розпочати роботу | ||
Тематичне оцінювання. Розділ III. Природні умови і ресурси України. Тема 1-2 | розпочати роботу | ||
Тема 3. Води суходолу та водні ресурси § 38 Води суходолу |
розпочати роботу | ||
Практична робота 10. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів України | розпочати роботу | ||
§ 39 Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Живлення і водний режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. Твердий стік | розпочати роботу | ||
Практична робота 11. Розв’язування задач на визначення ухилу, падіння та витрат води річки | розпочати роботу | ||
§ 40 Озера та лимани | розпочати роботу | ||
§ 41 Болота та підземні води. Водні об’єкти антропогенного походження | розпочати роботу | ||
§ 42 Водні ресурси України | розпочати роботу | ||
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси § 43 Умови ґрунтоутворення і карта ґрунтів |
розпочати роботу | ||
§ 44 Ґрунтові ресурси України | розпочати роботу | ||
Дослідження. Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості | розпочати роботу | ||
Тема 5. Рослинність § 45 Різноманітність рослинності та рослинних угруповань у межах території України |
розпочати роботу | ||
Дослідження. Лікарські та отруйні рослини України | розпочати роботу | ||
Тема 6. Тваринний світ України § 47 Тваринний світ України |
розпочати роботу | ||
Дослідження. Акліматизація та реакліматизація тварин в Україні | розпочати роботу | ||
Тематичне оцінювання. Розділ III. Природні умови і ресурси України. Тема 3-6 | розпочати роботу | ||
Тема 7. Ландшафти України § 48 Ландшафт як просторово-цілісна система |
розпочати роботу | ||
§ 49 Природні та антропогенні ландшафти, їх різноманітність | розпочати роботу | ||
§ 50 Природні зони України: зона мішаних і широколистих лісів | розпочати роботу | ||
§ 51 Природні зони України: лісостепова зона | розпочати роботу | ||
§ 52 Природні зони України — степова зона | розпочати роботу | ||
§ 53 Дослідження, використання, значення та охорона рівнинних ландшафтів України | розпочати роботу | ||
Практична робота 12. Складання порівняльної характеристики природних зон України (на вибір) | розпочати роботу | ||
§ 54 Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона | розпочати роботу | ||
§ 55 Гірські ландшафти Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона | розпочати роботу | ||
§ 56 Природні умови і ресурси Чорного моря, проблеми їх раціонального використання | розпочати роботу | ||
§ 57 Природні умови і ресурси Азовського моря, проблеми їх раціонального використання | розпочати роботу | ||
Дослідження (на вибір) | розпочати роботу | ||
Тема 8. Природокористування § 58 Природно-ресурсний потенціал та природно-заповідний фонд України |
розпочати роботу | ||
§ 59 Стан довкілля в Україні. Екологічна ситуації та життєдіяльність населення | розпочати роботу | ||
§ 60 Українське товариство охорони природи, його створення та просвітницька діяльність | розпочати роботу | ||
§ 61 Національна екологічна мережа. Моніторинг навколишнього середовища | розпочати роботу | ||
§ 62 Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля | розпочати роботу | ||
Дослідження (на вибір) | розпочати роботу | ||
Тематичне оцінювання. Розділ III. Природні умови і ресурси України. Тема 7-8 | розпочати роботу | ||
Розділ IV. Населення України та світу Тема 1. Демографічні процеси й статево-віковий склад населення світу та України § 63 Кількість населення в Україні та світі та її зміни |
розпочати роботу | ||
Практична робота 14. Побудова та аналіз графіка зміни кількості населення в Україні та світі за певний період | розпочати роботу | ||
§ 64 Статево-віковий склад населення України та світу. Статево-вікова піраміда як графічна характеристика статево-вікового складу населення. Тривалість життя населення в Україні та світі | розпочати роботу | ||
Практична робота 15. Аналіз та порівняння статево-вікових пірамід України та окремих країн світу (на вибір) | розпочати роботу | ||
§ 65 Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Міграційна політика | розпочати роботу | ||
Тема 2. Розселення людей § 66 Розселення населення |
розпочати роботу | ||
§ 67 Міське та сільське населення | розпочати роботу | ||
§ 68 Урбанізація. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста | розпочати роботу | ||
Практична робота 16. Нанесення на контурну карту великих міст України та «світових міст» | розпочати роботу | ||
Тема 3. Етнічний склад населення § 69 Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності |
розпочати роботу | ||
§ 70 Найпоширеніші мовні сім’ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення | розпочати роботу | ||
§ 71 Українська діаспора. Історія її формування та географія. Зв’язки з українцями зарубіжжя | розпочати роботу | ||
§ 72 Матеріальна та духовна культура українського народу | розпочати роботу | ||
Тема 4. Релігійний склад населення України та світу § 73 Види віровчень. Релігія як явище культури. Географія релігій як наукова дисципліна. Світові та національні релігії |
розпочати роботу | ||
§ 74 Релігія та суспільство | розпочати роботу | ||
§ 75 Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. Вплив релігій на становлення та розвиток національної культури України та окремих країн світу | розпочати роботу | ||
§ 76 Релігійний туризм в Україні та світі | розпочати роботу | ||
Тема 5. Зайнятість населення § 77 Трудові ресурси у світі та Україні. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення |
розпочати роботу | ||
§ 78 Сфери економічної діяльності та зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення | розпочати роботу | ||
Тематичне оцінювання. Розділ IV. Населення України та світу. Тема 1-5 | розпочати роботу | ||
Розділ V. Природа та населення свого адміністративного регіону Дослідження (екскурсії) |
розпочати роботу | ||