«Всесвітня історія» підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (Гісем О. В., Мартинюк О. О.)
Практичне заняття за розділом IV «Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя»
Практичне заняття за розділом IV «Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя»
Практичне заняття за розділом IV «Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя»
Мета: продовжити формування просторової складової історичної компетентності шляхом роботи з контурною картою; розвивати логічну, аксіологічну та інформаційну складові історичної компетентності шляхом зіставлення та аналізу процесів, які відбувалися в матеріальному й духовному світі європейського Середньовіччя.
Завдання для підготовки до практичного заняття. 1. Повторити матеріал про розвиток культури в Середні віки. 2. У складі малих груп за додатковими джерелами інформації підготувати повідомлення з презентаціями про повсякденне життя середньовічного студента/учня; уявну (ілюстровану) екскурсію «Середньовічні замки та собори: візитна картка туристичної Європи»; «Книга і культура читання в Середньовіччі».
Пригадайте. 1. Що таке «Каролінзьке відродження»? 2. Які архітектурні стилі існували в середньовічній Європі? 3. Хто винайшов книгодрукування? 4. Яка країна стала батьківщиною епохи Відродження?
Хід роботи
I. Робота з контурними картами.
Карта «Християнська церква в Середні віки»
1. Зафарбуйте різними кольорами межі поширення впливу католицької та православної церков у Європі.
2. Укажіть стрілками напрямки експансії католицької церкви.
3. Обведіть регіон, охоплений єрессю катарів.
4. Позначте і підпишіть місто Авіньйон. Поряд зазначте хронологічні межі «авіньйонського полону» пап.
Карта «Розвиток культури в епоху Середньовіччя»
1. Підпишіть і підкресліть назви країн, де зародилися романський і готичний архітектурні стилі.
2. Позначте основні університетські центри Європи.
3. Підкресліть місця виникнення першого університету.
4. Спеціальною позначкою вкажіть місце виникнення книгодрукування.
II. Робота в малих групах і колективне обговорення проблеми.
Малі групи представляють класу спільні висновки, яких вони дійшли, працюючи над своїми завданнями, і представляють найкращі з підготовлених повідомлень із презентаціями. Клас шляхом колективного обговорення зіставляє організацію влади в зазначених державах.
III. Формулювання висновків відповідно до мети заняття.
Учні самостійно визначають, як проведене практичне заняття сприяло розвитку їхніх історичних компетентностей.