«Всесвітня історія» підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (Гісем О. В., Мартинюк О. О.)

Практичне заняття за розділом І «Перші середньовічні держави»

Практичне заняття за розділом І «Перші середньовічні держави»

Практичне заняття за розділом І «Перші середньовічні держави»
Мета: продовжити формування просторової складової історичної компетентності шляхом ро-боти з контурною картою; розвивати логічну, аксіологічну та інформаційну складові історичної компетентності шляхом зіставлення та аналізу організації влади у «варварських королівствах», Франкській імперії, Візантійській імперії та Арабському халіфаті.
Завдання для підготовки до практичного заняття. 1. Повторити матеріал про організацію влади у «варварських королівствах», Франкській імперії, Візантійській імперії та Арабському халіфаті. 2. У складі малих груп за додатковими джерелами інформації підготувати повідом-лення з презентаціями про організацію влади у «варварських королівствах» (на матеріалі Фра-нкського королівства), Франкській імперії, Візантійській імперії та Арабському халіфаті (теми для малих груп розподіляє вчитель/вчителька).
Пригадайте. 1. Що таке «варварське королівство»? Назвіть ті, які утворилися в тогочасній Єв-ропі. 2. Коли виникла Франкська імперія? 3. За якого візантійського імператора територія Віза-нтії була найбільшою? 4. Порівняйте територію Арабського халіфату за перших чотирьох халі-фів, Омейядів та Аббасидів.
Хід роботи
І. Робота з контурними картами.
Карта «Велике переселення народів. Загибель Західної Римської імперії»
1. Зафарбуйте різними кольорами території Західної та Східної Римської імперії.
2. Укажіть стрілками різних кольорів напрямки руху гунів та германських племен під час Великого переселення народів.
3. Обведіть різними кольорами межі розселення слов’ян у IV і наприкінці VI ст.
4. Підпишіть «варварські королівства» в місцях їх розташування.
5. Підпишіть місто Равенна і вкажіть поряд дату падіння Західної Римської імперії.
Карта «Франкське королівство. Імперія Карла Великого та її поділ»
1. Зафарбуйте територію Франкського королівства наприкінці правління Хлодвіга.
2. Позначте місце битви під Пуатьє.
3. Заштрихуйте території, завойовані Карлом Великим.
4. Обведіть різними кольорами:
1) кордони імперії Карла Великого;
2) межі розподілу імперії Карла Великого за Верденською угодою.
Карта «Візантійська імперія»
1. Зафарбуйте територію Східної Римської імперії в 395 р.
2. Різними кольорами обведіть кордони Візантійської імперії:
1) наприкінці правління Юстиніана I;
2) наприкінці правління Василія II Болгаробійці;
3) наприкінці правління Олексія II Комніна;
4) у 1265 р.
5) наприкінці правління Іоанна VIII Палеолога (1448 р.).
3. Підпишіть місто Константинополь і вкажіть поряд дату загибелі Візантійської імпе-рії.
Карта «Виникнення ісламу. Арабський халіфат»
1. Зафарбуйте територію держави арабів наприкінці життя Мухаммада.
2. Обведіть різними кольорами кордони:
1) Арабського халіфату наприкінці правління династії Омейядів;
2) Багдадського халіфату за правління Гаруна аль-Рашида;
3) володіння багдадських халіфів на початку XIII ст.
3. Підпишіть і позначте найбільші центри арабо-мусульманської культури.
ІІ. Робота з документами.
Витяги із «Салічної правди»

Титул I. Про виклик на суд
Якщо кого буде викликано на суд за законами короля і (він) не з’явиться, має сплатити 600 денарів, що складає 15 солідів .
Титул XLI. Про людиновбивство
§ 1. Якщо хтось позбавить життя вільного франка або варвара, що живе за Салічним зако-ном… має сплатити 200 солідів…
§ 3. Якщо хтось позбавить життя людину, що перебуває на королівській службі, або віль-ну жінку, має сплатити 600 солідів…
Титул LIX. Про алоди
§ 1. Якщо хто помре й не залишить синів, і якщо мати переживе його, нехай вона отримає спадщину.
§ 2. Якщо немає матері і якщо він залишить брата або сестру, нехай вони отримають спа-дщину.
§ 5. Земельна спадщина ні в якому випадку не повинна переходити до жінки, але вся зем-ля нехай відійде до чоловічої статі, тобто братів.
Титул LXII. Про виру за вбивство
§ 1. Якщо буде позбавлений життя чийсь батько, половину вири нехай отримають його сини, а другу половину нехай поділять між собою його найбільш родичі, як зі сторони батька, так і зі сторони матері.
? Обговоріть у парах. 1. «Салічна правда» посилювала владу короля? 2. Чи можна ствер-джувати що чоловіки й жінки за «Салічною правдою» мали рівні права? Чому?
Витяги з Турської формули № 43 (VIII ст.)
Про те, як хто передається під владу іншого
…Хай буде відомо, що ми цю людину на ім’я… що прийшли до нас за своєю потребою, приймаємо… під наше покровительство й захист. Тому показуємо, щоб ані ви, ані підлеглі ваші не насмілювалися цю людину… всупереч справедливості турбувати й ображати або яку-небудь шкоду чинити йому за те, що він у вас був; але нехай, як і інші вірні наші та прийняті під наш захист… з усім своїм майном… і людьми своїми… перебуває у спокої…
Якщо виникне проти нього і людей його, що перебувають під його законною охороною, судова справа, яка на місці не може бути вирішена без завдання йому великої й несправедливої шкоди, нехай вона буде відкладена, а її розгляд здійснено за нашої присутності…
У чому полягали покровительство й захист, які надавалися у VIII ст. в середньовічній Європі?
Зі «Скарги про розподіл імперії» Флора Ліонського (середина IX ст.)
…Опинившись у занепаді, ця велика держава втратила одразу і свій блиск, і назву імперії; держава, нещодавно єдина, поділена на три частини, і нікого вже не можна вважати імперато-ром; замість імператора — маленькі правителі, замість держави — один лише шматочок. Зага-льне добро перестало існувати, будь-хто займається лише своїми власними інтересами: дума-ють про що завгодно, лише тільки бога забули. Церковні люди, що звикли збиратися, не мо-жуть більше при такому розподілі держави влаштовувати свої синоди, немає більше народних зборів, немає законів…
Що ж сталося із сусідніми нашими народами на Дунаї, на Рейні, на Роні, на Луарі і на По? Усі вони, здавна об’єднані згодою, тепер, коли союз розірвано, потерпатимуть від сварок… У той час як імперія рветься на шматки, люди веселяться й називають миром такий порядок ре-чей, що не забезпечує жодного із благ спокійного життя.
? 1. У чому автор вбачає наслідки розпаду Франкської імперії? 2. Чим, на вашу думку, обу-мовлено його смуток за втраченою імперією?
Витяги зі збірника законів «Еклога», виданого за правління Льва III Ісавра
…Тих, хто поставлений виконувати закон, ми переконуємо й закликаємо утримуватися від усіляких людських пристрастей, але не від здорового прагнення приймати рішення, не ста-витися з презирством до жебрака, не боятися викрити могутнього, який чинить несправедли-во… Нехай це розуміють і відповідно до цього чинять ті, хто призначені нами судити супереч-ки і яким надано правильні норми благочестивих наших законів…
Із цим ми маємо надію відновити давнє правосуддя в державі… Справедливо утримува-тися від будь-якого стягування поборів. Всіляко намагаючись припинити це погане стягування, ми вирішили надавати платню з нашої священної скарбниці славному квестору, писцям, секре-тарем і всім службовцям у справах судових із тим, щоб вони вже не брали ні з кого, хто судить-ся в них.
? Що зробив імператор Лев III Ісавр для того, щоб зробити візантійське судочинство більш справедливим?
Витяги з праці арабського травника та знавця переказів Ібн ан-Наккаша
…Один із послідовників Омара написав йому, питаючи в нього вказівок щодо прийняття на службу невірних… Омар відповідав: не дозволяйте невіруючим втручатися у ваші справи…
Окрім цього він написав своїм намісникам: якщо в когось є писець-християнин, то він не повинен ані жити в його суспільстві, ані відчувати любові до нього, ані дозволяти йому сідати поряд із ним… оскільки ані пророк Аллаха, ані його заступник халіф не наказували прийняти зіммі .
У самого Омара був раб, якому він одного разу сказав: прийми іслам, щоб я міг взяти тебе на службу, тому що нам заборонено приймати на службу невірних. Раб відмовився, і Омар від-пустив його на волю й сказав: іди, куди забажаєш…
Халіф Ал-Мутеваккіль видав указ, у якому закликав християн і євреїв носити від цього часу жовте плаття; не носити білого плаття, щоб не бути схожими на мусульман…; зруйнувати відбудовані храми, подвоїти подушний податок; не відвідувати мусульманські лазні; не брати собі мусульман для особистих послуг.
? Чи можна вважати наведені у джерелі факти свідченням утисків арабами-мусульманами підкореного населення? Поясніть свою точку зору.
ІІІ. Робота в малих групах і колективне обговорення проблеми.
Малі групи представляють класу спільні висновки, яких вони дійшли, працюючи над сво-їми завданнями, і зачитують найкращі з підготовлених повідомлень із презентаціями. Клас шляхом колективного обговорення зіставляє організацію влади в зазначених державах.
IV. Формулювання висновків відповідно до мети заняття.
Учні самостійно визначають, як проведене практичне заняття сприяло розвитку їхніх іс-торичних компетентностей.

Практичне заняття за розділом І «Перші середньовічні держави»
Перед відвідуванням сайту оберіть один з варіантів: