«Всесвітня історія» підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (Гісем О. В., Мартинюк О. О.)

Узагальнення за розділом III «Європейське суспільство і держави в X—XV ст.»

Узагальнення за розділом III «Європейське суспільство і держави в X—XV ст.»

Узагальнення за розділом III «Європейське суспільство і держави
в X—XV ст.»

1.       Об’єднайтеся у дві-три команди та проведіть конкурс знавців термінів і понять за розділом.

Рекомендований перелік термінів і понять: вікінги, феодальна роздробленість, хрестові походи, духовно-рицарські ордени, теократія, станово-представницька монархія, парламент (кортеси, Генеральні штати, сейм), Реконкіста, династична унія, Столітня війна, «Золота булла».

2.       Робота в малих групах. У складі малих груп проведіть гру «Жива картина». Кожна група отримує завдання зобразити по одній сцені за матеріалом середньовічної історії Франції (Жанна д’Арк), Англії («Велика хартія вольностей»), Священної Римської імперії (вибір імператора курфюрстами), Іспанії (утворення Іспанського королівства), Генуї та Венеції (суперечка між гвельфами та гібелінами). Доцільно визначити журі, яке виявить переможця.

3.       Робота в парах. У складі пар проведіть гру «Знайдіть, де він жив».

Правила гри. Один гравець наводить ім’я героя та дає характеристику його діяльності. Інші гравці за наведеною характеристикою визначають, де проживав герой.

Рекомендований перелік імен: Ізабелль I і Фернандо II, Філіп II Август, Філіп IV Красивий, Луї XI, Генрі II Плантагенет, Жанна д’Арк, Вільгельм Завойовник, Річард Левине Серце, Джон Безземельний, Оттон I, Фрідріх I Барбаросса, Фрідріх II Штауфен та інші.

4.       Проведіть індивідуальну або командну гру «Квадрат».

Правила гри. У накресленому квадраті із 16 клітинок вміщено 16 дат. Учасникам гри слід розташувати їх у хронологічній послідовності та пов’язати з певною подією. Виграє той, хто виконає завдання першим і без помилок.

1492 р.

1337 р.

1479 р.

1204 р.

1066 р.

793 р.

1453 р.

1265 р.

962 р.

1291 р.

1095 р.

1455 р.

1099 р.

1356 р.

1215 р.

1077 р.

 

5.       Об’єднайтеся у дві-три команди та проведіть конкурс знавців історичної карти. Представник однієї команди називає представнику іншої подію, яку необхідно позначити на контурній карті. Правильна відповідь надає право поставити запитання суперникам.

6.       Складіть розповідь про одну з визначних битв: під Слейсом, під Азенкуром, під Пуатьє, біля Кресі та інші.

7.       Висловіть власне судження щодо характеру й значення Столітньої війни для її учасників і загалом європейської історії. У чому ви вбачаєте подвиг Жанни д’Арк? У чому полягає її роль в історії Франції?

8.       Що спільного у хрестових походах до Палестини, Реконкісті та «наступі на Схід»?

9.       Як складалися відносини між римськими папами й королями європейських держав в XI—XV ст.?

10.     Робота в групахПроаналізуйте схему і дайте відповідь на запитання: чому одне й те саме явище в різних державах мало різні наслідки.

Феодальні міжусобиці

¯

 

¯

 

¯

Священна Римська імперія

 

Французьке королівство

 

Англійське королівство

¯

 

¯

 

¯

Сотні князівств та володінь

 

Централізація

 

«Велика хартія вольностей»

¯

 

¯

 

¯

Послаблення влади
імператора

 

Посилення влади короля

 

Обмеження влади короля
парламентом

Узагальнення за розділом III «Європейське суспільство і держави в X—XV ст.»
Перед відвідуванням сайту оберіть один з варіантів: