«Всесвітня історія» підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (Гісем О. В., Мартинюк О. О.)

Узагальнення за розділом V «Країни Центральної та Східної Європи в X—XV ст.»

Узагальнення за розділом V «Країни Центральної та Східної Європи в X—XV ст.»

Узагальнення за розділом V «Країни Центральної та Східної Європи в X—XV ст.»

1.       Об’єднайтеся у дві-три команди та проведіть конкурс знавців термінів і понять за розділом.

Рекомендований перелік термінів і понять: унія, гусити, гуситські війни, турки-османи, Новгородська боярська республіка, баскаки, ярлик, Судебник, віче.

2.       Робота в малих групах. У складі малих груп проведіть гру «Жива картина».

Правила гри. Кожна група отримує завдання зобразити по одній сцені за матеріалом середньовічної історії: Кревська унія, суд над Яном Гусом, Батий перед Києвом, Олександр Невський напередодні Невської битви, коронація Іштвана I, Мехмед II вступає в Константинополь тощо. Доцільно визначити журі, яке виявить переможця.

3.       Робота в парах. У складі пар проведіть гру «Знайдіть, де він жив».

Правила гри. Один гравець наводить ім’я героя та дає характеристику його діяльності. Інші гравці за наведеною характеристикою визначають, де проживав герой.

Перелік імен: Ян Гус, Болеслав Хоробрий, Казимир III, Дмитрій Донськой, Іван III, Мехмед II, Чингізхан, Батий, Іштван I, Олександр Невський, Ольгерд (Дмитро) Гедимінович та інші.

4.       Використовуючи додаткову літературу, складіть розповідь про долю одного із захисників Константинополя (в основу розповіді покладіть вигаданий сюжет про життя героя, його становище в суспільстві, рід занять). Розповідь можна побудувати від першої особи з використанням прийому «ефект присутності». Категорії захисників міста: найманець, купець, ремісник, представник родини імператора, священик.

5.       Дидактична гра «Відновіть втрачене».

Правила гри. Учитель пропонує речення, у яких не вистачає якогось терміна, прізвища, дати, назви тощо. Учні, спираючись на вивчений матеріал, відновлюють втрачене. Кожна правильна відповідь дає можливість отримати 1 бал. Гру можна проводити з усім класом або окремими учнями. Із класом її доцільно проводити в письмовій формі.

Зразок: «Ростислав, князь моравський, за Божим навчанням тримав раду з князями своїми і мораванами, а потім надіслав до імператора Михаїла, говорячи: “Хоч люди наші язичництво відкинули і тримаються закону християнського, немає в нас такого вчителя, щоб нам на мові нашій виклав правильну християнську віру”. І імператор відправив у Моравію…».

6.       Дидактична гра «Створіть рекламний плакат».

Правила гри. Узагальнюючи матеріал про країни Центральної та Східної Європи, учитель може сформувати ігрове завдання: у вигляді реклами складіть привабливий образ країни (Польща, Литва, Угорщина, Чехія, Московська держава, Османська імперія) для мандрівника. Головне, щоб рекламний плакат був яскравим, привабливим та історично достовірним. Основні елементи рекламного плаката: невеликий вірш чи вступний текст, ілюстрації, емоційне звернення до мандрівників, представлені міста, які слід відвідати, тощо. Для виконання завдання клас поділяється на групи. Після виконання завдання кожна група «захищає» свій плакат.

7.       Використовуючи додаткові джерела, складіть розповідь про одну з визначних битв регіону: Грюнвальдська, Куликовська, Невська, «Льодове побоїще» тощо.

8.       Робота в малих групах. Складіть хронологію ключових подій історії країн Центральної та Східної Європи.

9.       Опишіть одну з визначних пам’яток культури країн Центральної та Східної Європи, Московської держави.

10.     Робота в парах. Складіть розповідь про битву на Косовому полі та взяття турками-османами Константинополя.

Узагальнення за розділом V «Країни Центральної та Східної Європи в X—XV ст.»
Перед відвідуванням сайту оберіть один з варіантів: