Історія України. 7-9 клас
- Із «Галицько-Волинського літопису» про князя Романа
- Із «Галицько-Волинського літопису» про участь князя Данила Галицького в битві на річці Калці
- Із «Літопису руського» про боротьбу Данила та Василька Романовичів із татарами
- Із «Галицько-Волинського літопису» про містобудування за часів Данила Галицького
- Із «Галицько-Волинського літопису» про внесок Данила Галицького в розвиток української культури
- Із «Галицько-Волинського літопису» про розвиток живопису і художніх ремесел за правління Володимира Висильковича
- Із поеми О. Олеся «Княжа Україна» про короля Юрія
Із «Галицько-Волинського літопису» про внесок Данила Галицького в розвиток української культури
Із «Галицько-Волинського літопису» про внесок Данила Галицького в розвиток української культури
Звів також [Данило] церкву Святого Іоанна [Златоустого], красну і гожу. І споруда її була така: склепінь чотири; із кожного вугла — склепіння, і стояли вони на чотирьох головах людських, вирізьблених одним умільцем; троє вікон прикрашені [були] склом римським; при вході в олтар стояли два стовпи з цілого каменя, і на них — склепіння; а верх же вгорі прикрашений [був] зорями золотими на лазурі; внутрішній же поміст її був вилитий із міді і з чистого олова, так що блищав він, як дзеркало. Дверей же її двоє [були] прикрашені каменем тесаним — галицьким білим і зеленим холмським; різьблені одним умільцем Авдієм горорізьби [їх були] всяких барв і золоті; спереду ж їх [на західних дверях] був зроблений Спас, а на північних — Святий Іоанн [Златоустий], так що всі, хто дивився [на них], дивувалися. Прикрасив [Данило] камінням дорогим, бісером і золотом також ікони, які він приніс із Києва, і образ Спаса і Пресвятої Богородиці, що їх йому сестра Федора дала з [київського] монастиря [Святого] Феодора; приніс він також ікону Стрітення з [города] Вручого од отця його [Мстислава Мстиславича]. Диву подібні [були образи сі], що погоріли в церкві Святого Іоанна; один [архангел] Михаїл зостався [з] чудових тих ікон. І дзвони [Данило] приніс із Києва, [а] інші тут вилив. Усе це вогонь спалив. <…>
Посадив він також сад гарний і спорудив церкву на честь святих безмездників Кузьми [і] Дем’яна; має вона чотири стовпи, витесані з цілого каменя, що держать верх; <…> ...а в олтарі перед бічними дверима стоїть також гарний [образ] Пресвятого Дмитрія [Солунського], принесений здалеку.
За поприще од города [Холма] стоїть також башта кам’яна, і на ній — орел кам’яний вирізьблений; висота ж каменя — десять ліктів, а з верхівками і з підніжжями — дванадцять ліктів. <…>
У рік 6768 [1260]. Спорудив він також превелику церкву в городі Холмі на честь Пресвятої приснодіви Марії, величиною і красою не меншу од тих, що були раніш, і прикрасив її пречудовими іконами; приніс він також чашу із землі Угорської з багряного мармуру, вирізьблену з дивовижним умінням — навіть змієві голови були навкруг неї,— і поставив її перед дверима церковними, що їх називають царськими. Зробив він також у ній хрещальню — хрестити воду на святе Богоявлення, а блаженний єпископ Іоанн зробив у ній вирізаний із гарного дерева і позолочений усередині та ззовні [ківорій?], диву подобен. [Літопис руський. — К.: Дніпро, 1989. — С. 418—420]
Запитання до документа
1) Як наведене джерело відображає рівень розвитку культури в Галицько-Волинському князівстві?
2) Що вам відомо про «Галицько-Волинський літопис», який містить багато відомостей про історію Галицько-Волинської держави та розвиток культури в ній?
3) Використовуючи текст джерела та матеріал підручника, опишіть одну з пам’яток архітектури Галицько-Волинського князівства.
4) Визначте внесок Данила Галицького в розвиток української культури.