Історія України. 7-9 клас
- Із Загального Положення 19 лютого 1861 р. про селян, що вийшли з кріпосної залежності
- Із Місцевого положення про поземельне облаштування селян, оселених у Малоросійських губерніях, 19 лютого 1861 р.
- З офіційної довідки гірничого департаменту про утворення «Новоросійського товариства кам’яновугільного, залізничного й рейкового виробництва» Дж. Юза (1875 р.)
- Із книги С. Подолинського «Ремесла й фабрики на Україні» (Женева, 1880 р.) про металургійну промисловість України на початку 70-х рр. ХІХ ст.
- З офіційного статистичного збірника про умови життя шахтарів Донбасу у 80-х рр. ХІХ ст.
- Співвідношення міського та сільського населення України наприкінці ХІХ ст.
- Історико-географічна характеристика Наддніпрянської України за працею М. Грушевського «Українці»
- Із циркуляру міністра внутрішніх справ П. Валуєва про заборону української мови
- Про заснування таємної організації «Братство тарасівців»
З офіційної довідки гірничого департаменту про утворення «Новоросійського товариства кам’яновугільного, залізничного й рейкового виробництва» Дж. Юза (1875 р.)
З офіційної довідки гірничого департаменту про утворення «Новоросійського товариства кам’яновугільного, залізничного й рейкового виробництва» Дж. Юза (1875 р.)
Згідно з Височайше затвердженим 18 квітня 1869 р. положенням Комітету міністрів, дозволено великобританському підданому Джону Юзу утворити Товариство із складовим капіталом у 300 тис. фунтів стерлінгів для розробки кам’яного вугілля на півдні Росії, у Катеринославській губернії біля Олександрівки, Сміли або Новотроїцька, спорудження в тій же місцевості чавуноливарного і залізоробного заводів, спорудження рейкового і механічного заводів. При цьому Юз узяв на себе зобов’язання внести до одного із закордонних банківських домів або банків за рахунок Товариства 50 тис. фунтів стерлінгів. Сума ця є власністю Товариства і витрачається ним виключно на спорудження заводу і з тим, щоб 20 тис. фунтів стерлінгів були залишені в банку до повного закінчення доменних печей для виплавки чавуну. <...>
Уряд віддає Товариству безплатно потрібні для копалень відводи з пустуючих власних державних земель із кам’яновугільними покладами, якщо такі землі виявляться і будуть знайдені Товариством поблизу або на самій лінії Харківсько-Азовської залізниці, дарує Товариству як субсидію протягом 10 років (за додатковою умовою Височайше затверджена 24 квітня 1870 р., ця субсидія призначена на 12 років, і визначена позика в 500 000 крб.) премію в 50 коп. із кожного пуда рейок, вироблених на заводі Товариством і прийнятих управлінням залізниць, але на кількість не більше 300 тис. пудів на рік, а також дарує Товариству право безмитного довозу з-за кордону всіх предметів, потрібних для спорудження і початкової дії заводів і копалень. [Хрестоматія з історії Української РСР // За ред. Ф. Є. Лося. — К., 1961. — Т. 2. — С. 84]
Запитання до документа
1) Як наведене джерело характеризує розвиток промисловості в Україні в другій половині ХІХ ст.?
2) Яку роль відіграв іноземний капітал в економічному розвитку України?
3) Якою була урядова політика щодо «Новоросійського товариства кам’яновугільного, залізничного й рейкового виробництва»?