Укажіть складнопідрядне речення.
Василько пірнув по шию і, відчувши під собою холодну глибочінь, повернувся до берега.
Стрілки годинника показували чверть на другу, за п’ятнадцять хвилин дзвінок, і я підстрибом майнув у шкільні ворота.
На грядках червоно виблискують скиби, а в борознах біліє опалий цвіт.
Вечірнє сонце, дякую за всіх, що нічим не осквернили душу.
Визначте складнопідрядне речення, у якому підрядна частина стоїть після головної.
Благословен, хто буде вгору дертися по скелі.
А хто стрічався на шляху зо мною, того я щирим серденьком вітала.
І якщо порівняти яблуню з галактикою, то пізні яблука на такій крислатій галактиці сприймаються за сузір’я, за грона зірок.
Хто щастя взяв у лютій боротьбі, той зможе захистить його в бою.
Укажіть складнопідрядне речення, у якому підрядна частина стоїть усередині головної.
А малі хлопці йшли з рукавицею, у якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.
Між деревами, що кутались в туман, сполохано майнула жіноча постать і зникла за ворітцями в городах.
Доки зварилася юшка, гачок був готовий.
Крім тебе, Петре, ми всі тут зібрались такі, що ніколи в житті не літали.
Укажіть випадок, де правильно визначено тип підрядної частини.
Андрій повернув човна в той бік, де чорним валком ріка закочувалася в ліс. (Підрядна місця.)
А як гарно, що росте калина коло хати чи в садку! (Підрядна причини.)
Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому. (Підрядна з’ясувальна.)
Ранкова усмішка має цілий спектр, що складається з різних кольорів. (Підрядна означальна.)
Визначте складнопідрядне речення з підрядною з’ясувальною.
Суниці люблять рости там, де досить світла й сонця.
Серед пасіки десь взялась кавуняча огудина, що сплелась з березкою та з широким листом огірків.
Дитячим щебетом починається ранок на одному з мальовничих півостровів, що по-тутешньому зветься просто «кут».
Лише по незначних прикметах можна вгадати, де цвіла та чи інша рослина.
Позначте складнопідрядне речення з підрядною означальною.
І ніхто з Куреневих помешканців, а також сам Курінь не сподівалися, яка то біда ждала їх уранці.
Не знаю, який у неї голос, плач і сміх.
А в сторожці пахло сонцем, що цілий день угрівало долівку та стіни.
І кожум’якам всім своїм скажи, що замість світла я по тих ярах поставлю варту.
Укажіть складнопідрядне речення з підрядною умови.
Коли я зупинився перед сценою, хтось мене знизу цапнув за ногу.
Щоб лиха не знати, треба своїм плугом на своїй ниві орати.
Одного дня Сашко відкрив, що Сіроманець сліпий.
Нащо батько, мати, високі палати, коли нема серця з серцем розмовляти.
Укажіть складнопідрядне речення з підрядною часу.
Коли не коваль, то й кліщів не погань.
Коли зійшло сонце, Дмитро із синами та Добринею поїхали до Мстиславового города і піднялися на вал.
Боярин Дмитро не знав, коли надійде допомога.
Я тихенько зашився в куточок, ждучи, коли дядько Себастіян закінчить розмову з людьми.
Укажіть пару складнопідрядних речень, у яких підрядні належать до одного й того ж типу.
Як хочеш старість спокійну мати, мусиш замолоду працювати. Як нема дощу в час, то нема і хліба в нас.
Добриня опустив голову, відчувши, як щось важке й холодне налягає йому на плечі. Як на ноги зіп’явся, так за працю взявся.
Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися. Хочеться, щоб не було краю безмежному палахкотінню блакиті, вінценосному сяйву сонця.
Буває — тужу за тобою, як тужать квіти по весні. Треба старе руйнувати, як є із чого нове будувати.
Укажіть складнопідрядне речення, у якому засобом зв’язку є сполучник.
Боярська дума, що зібралася в гридниці, ні до якої одностайної думки не дійшла.
Що тут було, сам Геродот не знає.
Ви знаєте, що Свічка, брат наш славний, здобув для нас князівський привілей.
А хто ж мені поверне ту надію, пошану ту, що я колись беріг в моїй душі до того привілею?
Визначте складнопідрядне речення, у якому засобом зв’язку є сполучникове слово.
Бабуся казала, що зорі це душі людські.
Роса потягла з вологих трав густий дух пожухлого мокрого сіна, що позалишалося в кущах по торішній косовиці.
Раптом Сашко відчув, що хтось дивиться йому в спину.
Учені підрахували, що одна сережка берези дає близько чотирьох мільйонів пилкових зерен.
Укажіть правильно виконаний синтаксичний розбір.
Тарас почав прохати дяка, щоб взяв його за учня. (Складнопідрядне речення, розповідне, неокличне, підрядна частина відноситься до слова прохати, з підрядною мети, засіб зв’язку — сполучник щоб.)
Лице прояснилося, наче хто збризнув його свіжою водою. (Складнопідрядне речення, розповідне, неокличне, підрядна частина відноситься до головної в цілому, з підрядною причини, засіб зв’язку — сполучник наче.)
Якби я мала живущі сльози, я б зросила землю. (Складнопідрядне речення, розповідне, неокличне, підрядна частина відноситься до головної в цілому, з підрядною умови, засіб зв’язку — сполучник якби.)
Пісня про сироту, що поневіряється в людях, одразу сп’янила Тараса. (Складнопідрядне речення, розповідне, неокличне, підрядна частина відноситься до слова сироту, з підрядною з’ясувальною, засіб зв’язку — сполучник що.)