Тестовий зошит. Варіант 3

Українська мова. Українська література.

  • Час: 00:00/00:30:00
  • Питання: 0/57
  1. Іменником є слово, виділене в реченні 

    (Кількість балів 1.00)

  2. Лексичну помилку допущено в реченні 

    (Кількість балів 1.00)

  3. Чергування голосних відбувається в усіх наведених випадках, ОКРІМ 

    (Кількість балів 1.00)

  4. Літеру е на місці пропуску треба писати в усіх словах у рядку 

    (Кількість балів 1.00)

  5. Не мають закінчення обидва слова в рядку 

    (Кількість балів 1.00)

  6. Граматично правильне речення утвориться, якщо до фрагмента «Обираючи майбутню професію, ...» додати 

    (Кількість балів 1.00)

  7. Із подвоєнням треба писати слово 

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чи відоме вам ім’я Марії Башкірцевої — дівчини, яка стала однією з перших українок і першою жінкою-художницею, чиї картини потрапили до Лувру? (2) Її таланти не обмежились тільки живописом: вона дуже гарно співала. (3) Вартель — відомий французький профес..ор вокалу — був переконан..ий, що на Марію чекає світова слава співачки. (4) Дівчина стала відомою також завдяки щоден..ику, який писала з 15-ти років; її творчіст..ю захоплювалися Мопассан і Марина Цвєтаєва. (5) Марію в Європі не забувають і досі: у Ніцці одна з вулиць носить її ім’я, французи вшановують пам’ять про неї виставками її робіт, а також, у Франції існує нагорода молодим художникам, яка носить ім’я Марії Башкірцевої. 

  8. Не є прикладкою виділене в тексті слово 

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чи відоме вам ім’я Марії Башкірцевої — дівчини, яка стала однією з перших українок і першою жінкою-художницею, чиї картини потрапили до Лувру? (2) Її таланти не обмежились тільки живописом: вона дуже гарно співала. (3) Вартель — відомий французький профес..ор вокалу — був переконан..ий, що на Марію чекає світова слава співачки(4) Дівчина стала відомою також завдяки щоден..ику, який писала з 15-ти років; її творчіст..ю захоплювалися Мопассан і Марина Цвєтаєва. (5) Марію в Європі не забувають і досі: у Ніцці одна з вулиць носить її ім’я, французи вшановують пам’ять про неї виставками її робіт, а також, у Франції існує нагорода молодим художникам, яка носить ім’я Марії Башкірцевої. 

  9. Пунктуаційну помилку допущено в реченні 

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чи відоме вам ім’я Марії Башкірцевої — дівчини, яка стала однією з перших українок і першою жінкою-художницею, чиї картини потрапили до Лувру? (2) Її таланти не обмежились тільки живописом: вона дуже гарно співала. (3) Вартель — відомий французький профес..ор вокалу — був переконан..ий, що на Марію чекає світова слава співачки(4) Дівчина стала відомою також завдяки щоден..ику, який писала з 15-ти років; її творчіст..ю захоплювалися Мопассан і Марина Цвєтаєва. (5) Марію в Європі не забувають і досі: у Ніцці одна з вулиць носить її ім’я, французи вшановують пам’ять про неї виставками її робіт, а також, у Франції існує нагорода молодим художникам, яка носить ім’я Марії Башкірцевої.  

  10. Безсполучниковим є речення 

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чи відоме вам ім’я Марії Башкірцевої — дівчини, яка стала однією з перших українок і першою жінкою-художницею, чиї картини потрапили до Лувру? (2) Її таланти не обмежились тільки живописом: вона дуже гарно співала. (3) Вартель — відомий французький профес..ор вокалу — був переконан..ий, що на Марію чекає світова слава співачки(4) Дівчина стала відомою також завдяки щоден..ику, який писала з 15-ти років; її творчіст..ю захоплювалися Мопассан і Марина Цвєтаєва. (5) Марію в Європі не забувають і досі: у Ніцці одна з вулиць носить її ім’я, французи вшановують пам’ять про неї виставками її робіт, а також, у Франції існує нагорода молодим художникам, яка носить ім’я Марії Башкірцевої. 

  11. Підкреслені літери позначають один і той самий звук у всіх словах рядка 

    (Кількість балів 1.00)

  12. Антонімами є слова 

    (Кількість балів 1.00)

  13. Подвоєні літери треба писати в усіх словах рядка 

    (Кількість балів 1.00)

  14. Прочитайте уривок.

    Так минув тиждень(1)другий сонячної повені, і природа замузичила на повну силу. Довкруг уже все лящало, гуло. У рум’яно(2)білому квіті садків сховалися світло(3)рожеві будиночки. Дерева попереплітали віти(4)руки в танку, пішли на вітрі в рух то ліво(5)руч, то право(5)руч, а то наче рядами.


    Дефіс НЕ треба ставити на місці цифри 

    (Кількість балів 1.00)

  15. Спрощення в групах приголосних на місці пропуску позначається на письмі в усіх словах рядка 

    (Кількість балів 1.00)

  16. М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка 

    (Кількість балів 1.00)

  17. Разом із часткою не треба писати виділене слово в рядку 

    (Кількість балів 1.00)

  18. Прочитайте текст.

    Ім’я ... назавжди закарбувалося в історії української музики. Композитор народився ... березня ... року.

    Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

    (Кількість балів 1.00)

  19. Літеру в треба писати на місці всіх пропусків у рядку 

    (Кількість балів 1.00)

  20. Запропонована в дужках конструкція є НЕПРАВИЛЬНОЮ в рядку 

    (Кількість балів 1.00)

  21. Виділене слово можна замінити порівняльним зворотом у реченні 

    (Кількість балів 1.00)

  22. НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення 

    (Кількість балів 1.00)

  23. Складносурядне речення утвориться, якщо до фрагмента «Українці люблять співати...» додати 

    (Кількість балів 1.00)

  24. Доберіть українські відповідники до іншомовних слів 

    (Кількість балів 1.00)

      • 1

        кавер 

      • 2

        пост 

      • 3

        стикер 

      • 4

        вікенд 

      • А

        переспів 

      • Б

        вихідні 

      • В

        наліпка 

      • Г

        допис 

      • Д

        тиждень 

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  25. З’ясуйте, яким членом речення є виділений у реченні фрагмент. 

    (Кількість балів 1.00)

      • 1

        підмет 

      • 2

        додаток 

      • 3

        означення 

      • 4

        обставина 

      • А

        Часто нам заважають жити якісь «але». 

      • Б

        Хто ти є? 

      • В

        Нам усім не вистачає вміння любити ближнього. 

      • Г

        Від побаченого серце забилося частіше. 

      • Д

        Учитель допоміг знайти правильне рішення. 

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  26. Установіть відповідність між складнопідрядним реченням і видом його підрядної частини. 

    (Кількість балів 1.00)

      • 1

        Є такі речі, що назавжди залишаються в серці. 

      • 2

        Мати завжди відчуває, де її дитина. 

      • 3

        Як не докладеш зусиль, не отримаєш бажаного. 

      • 4

        Як прийде весна, розтануть сніги. 

      • А

        обставинна умови 

      • Б

        з’ясувальна 

      • В

        означальна 

      • Г

        обставинна способу дії 

      • Д

        обставинна часу 

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  27. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире. 

    (Кількість балів 1.00)

      • 1

        у безсполучниковому реченні 

      • 2

        між підметом і присудком 

      • 3

        для відокремлення прикладки 

      • 4

        у неповному реченні  

      • А

        Життя — це рух. 

      • Б

        Сади, поля, ліси — усе квітує. 

      • В

        Потепліє — сніг розтане. 

      • Г

        А над нами всіма — небо. 

      • Д

        Ти живеш в Україні — країні смутку і краси.

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  28. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

    На синіх долонях вечора темним смутком (1)горбатився старий вітряк і в (2)благанні простягав (3)завмерлі руки чи то до неба, чи то до людей: (4)звикши до гурту, він німотно карався без них. 

    (Кількість балів 1.00)

      • 1

      • 2

      • 3

      • 4

      • А

        дієприслівник (форма дієслова) 

      • Б

        дієприкметник (форма дієслова) 

      • В

        іменник 

      • Г

        прикметник 

      • Д

        дієслово 

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  29. Фразу Івана Драча «Скиньте з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка...» (рядки 17—18) варто розуміти як заклик 

    (Кількість балів 1.00)



    Дорогою до справжнього Шевченка
    (1—3) У середині 1980-х улюбленою розвагою кількох молодих поетів була, зокрема, й така: комусь із «непосвячених» ми цитували певні знакові рядки і просили відгадати, хто їх написав.
    (4—8) От, наприклад: «Слова дощем позамивались... І не дощем, і не слова...» Люди називали і Вінграновського, і ще когось — найначитаніші припускали, що це Еліот чи Сен-Жон Перс... І як солодко було відкривати їм, що це — Шевченко! І що «Ми восени таки похожі хоч капельку на образ Божий» чи, скажімо, «Готово! Парус розпустили...» — це теж Шевченко.
    (9—10) Ми хвалилися Шевченком, як у тому давньоукраїнському канті: «І Тобою, милий Боже, повсякчас хвалюся».
    (11—14) Як же нам хотілося довести всьому світові, що Шевченко і модерний, і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і таврувальника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря, що печально пощипує струни кобзи чи бандури.
    (15—18) Біда в тому, що в багатьох шкільних і студентських аудиторіях саме такий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. «Скиньте з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка...» — закликав Драч і багато інших поетів упродовж сторіччя.
    (19—22) Але наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі мученика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий «Кобзар» — особливо в часи бездержавності — і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Національного Духу.
    (23—24) Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові цілій нації.
    (25—29) І не випадково вже в наші драматичні дні відважний син древнього вірменського народу Сергій Нігоян гине в центрі Києва за ідеали гідності саме з Шевченковими словами на вустах: «Борітеся — поборете!» Бо справжні Шевченкові смисли в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса.
    (30—43) Я мрію дожити до тих часів, коли дітям у школі перестануть сльозливо оповідати про горопашного кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем у панів, а змінять парадигму і вестимуть натхненну мову про неймовірного хлопчика, що аж світився великим талантом, який без тата й мами і без, здавалося, жодних шансів на успіх, створив сам себе. І це його світіння бачили всі — і той свавільний п’яний дячок, з яким малий Тарас читає псалтиря над померлими, — а читає він найкраще за всіх своїх ровесників — і навіть норовистий Павло Енгельгардт, до якого хлопчик приходить по дозвіл навчатися у хлипнівського маляра, бо з дитинства любить малювати вояків і коней, це його найбільша пристрасть, і він вперто шукає вчителя. Енгельгардт швидко збагнув,
    що йому до рук потрапив справжній скарб, адже Тарас найдотепніший, найспритніший, він усе робить завиграшки, талановито, — кращого за нього не знайти! І він бере хлопця спочатку у Вільно, а потім і в столицю.
    (44—49) А уявіть, який потужний і світлий талант треба було мати, щоб довкола його викупу з кріпацтва і вступу в Академію закрутилися такі імениті люди, як Жуковський, Брюллов і багато інших. Це просто якась нереальна історія!.. Достоту історія про успіх. Хоча, треба чесно визнати: якби більшість із тих людей знали, що допомагають передовсім поету, а не художнику, нічого б такого не сталося.
    (50—58) І дітям, і студентам варто наголошувати, що сильна і дієва мрія відкриває нам усі шляхи, навіть, здавалося б, у найнесприятливішому середовищі, однак для
    цього треба вперто і каторжно працювати. Тож приклад Шевченка має їх окрилювати, а не вганяти в безнадію. Срібна медаль Академії, академік гравюри, розпис Большого театру, високоосвічений юнак, що має шанс продовжити навчання в Римі, — це все про Шевченка. Його чекає феєричне життя — він бачив, як живуть вищі суспільні прошарки, він умів бути франтом, був улюбленцем веселого творчого товариства, адже він не тільки художник, а ще й чудово співає, легко віршує...
    (59—66) Але виявляється, що те його внутрішнє світіння — то далеко не абажурне сяйво, то — вогонь правди. Він ані на мить не забуває про своє коріння і про ту неправду, яка панує на його Батьківщині. Шевченко має мужність не записатися в лави прославляльників російського царя, який хай і лівим ґудзиком правої поли, але теж був причетний до його викупу з неволі. Але для генія правда — понад усе. І Шевченко переливає свою правду в поезію, і його слова снуються в такій божистій послідовності, що, змикаючись одне з одним, дають нам вічну, непроминальну енергію українського духу.
    (67—69) Шевченко розуміє, як ця правда може окошитися на його долі, він знає, що роблять з тими, хто йде супроти — і словом, і дією, як страчений Рилєєв.
    (70—71) Однак Шевченко не вміє і не хоче кривити душею, у якій клекотить праведний гнів і мрія про ідеальну, майже міфічну Україну.
    За І. Малковичем 

  30. У тексті не згадано про 

    (Кількість балів 1.00)



    Дорогою до справжнього Шевченка
    (1—3) У середині 1980-х улюбленою розвагою кількох молодих поетів була, зокрема, й така: комусь із «непосвячених» ми цитували певні знакові рядки і просили відгадати, хто їх написав.
    (4—8) От, наприклад: «Слова дощем позамивались... І не дощем, і не слова...» Люди називали і Вінграновського, і ще когось — найначитаніші припускали, що це Еліот чи Сен-Жон Перс... І як солодко було відкривати їм, що це — Шевченко! І що «Ми восени таки похожі хоч капельку на образ Божий» чи, скажімо, «Готово! Парус розпустили...» — це теж Шевченко.
    (9—10) Ми хвалилися Шевченком, як у тому давньоукраїнському канті: «І Тобою, милий Боже, повсякчас хвалюся».
    (11—14) Як же нам хотілося довести всьому світові, що Шевченко і модерний, і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і таврувальника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря, що печально пощипує струни кобзи чи бандури.
    (15—18) Біда в тому, що в багатьох шкільних і студентських аудиторіях саме такий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. «Скиньте з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка...» — закликав Драч і багато інших поетів упродовж сторіччя.
    (19—22) Але наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі мученика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий «Кобзар» — особливо в часи бездержавності — і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Національного Духу.
    (23—24) Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові цілій нації.
    (25—29) І не випадково вже в наші драматичні дні відважний син древнього вірменського народу Сергій Нігоян гине в центрі Києва за ідеали гідності саме з Шевченковими словами на вустах: «Борітеся — поборете!» Бо справжні Шевченкові смисли в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса.
    (30—43) Я мрію дожити до тих часів, коли дітям у школі перестануть сльозливо оповідати про горопашного кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем у панів, а змінять парадигму і вестимуть натхненну мову про неймовірного хлопчика, що аж світився великим талантом, який без тата й мами і без, здавалося, жодних шансів на успіх, створив сам себе. І це його світіння бачили всі — і той свавільний п’яний дячок, з яким малий Тарас читає псалтиря над померлими, — а читає він найкраще за всіх своїх ровесників — і навіть норовистий Павло Енгельгардт, до якого хлопчик приходить по дозвіл навчатися у хлипнівського маляра, бо з дитинства любить малювати вояків і коней, це його найбільша пристрасть, і він вперто шукає вчителя. Енгельгардт швидко збагнув,
    що йому до рук потрапив справжній скарб, адже Тарас найдотепніший, найспритніший, він усе робить завиграшки, талановито, — кращого за нього не знайти! І він бере хлопця спочатку у Вільно, а потім і в столицю.
    (44—49) А уявіть, який потужний і світлий талант треба було мати, щоб довкола його викупу з кріпацтва і вступу в Академію закрутилися такі імениті люди, як Жуковський, Брюллов і багато інших. Це просто якась нереальна історія!.. Достоту історія про успіх. Хоча, треба чесно визнати: якби більшість із тих людей знали, що допомагають передовсім поету, а не художнику, нічого б такого не сталося.
    (50—58) І дітям, і студентам варто наголошувати, що сильна і дієва мрія відкриває нам усі шляхи, навіть, здавалося б, у найнесприятливішому середовищі, однак для
    цього треба вперто і каторжно працювати. Тож приклад Шевченка має їх окрилювати, а не вганяти в безнадію. Срібна медаль Академії, академік гравюри, розпис Большого театру, високоосвічений юнак, що має шанс продовжити навчання в Римі, — це все про Шевченка. Його чекає феєричне життя — він бачив, як живуть вищі суспільні прошарки, він умів бути франтом, був улюбленцем веселого творчого товариства, адже він не тільки художник, а ще й чудово співає, легко віршує...
    (59—66) Але виявляється, що те його внутрішнє світіння — то далеко не абажурне сяйво, то — вогонь правди. Він ані на мить не забуває про своє коріння і про ту неправду, яка панує на його Батьківщині. Шевченко має мужність не записатися в лави прославляльників російського царя, який хай і лівим ґудзиком правої поли, але теж був причетний до його викупу з неволі. Але для генія правда — понад усе. І Шевченко переливає свою правду в поезію, і його слова снуються в такій божистій послідовності, що, змикаючись одне з одним, дають нам вічну, непроминальну енергію українського духу.
    (67—69) Шевченко розуміє, як ця правда може окошитися на його долі, він знає, що роблять з тими, хто йде супроти — і словом, і дією, як страчений Рилєєв.
    (70—71) Однак Шевченко не вміє і не хоче кривити душею, у якій клекотить праведний гнів і мрія про ідеальну, майже міфічну Україну.
    За І. Малковичем  

  31. Автор тексту порівнює звучання Шевченкових творів із 

    (Кількість балів 1.00)



    Дорогою до справжнього Шевченка
    (1—3) У середині 1980-х улюбленою розвагою кількох молодих поетів була, зокрема, й така: комусь із «непосвячених» ми цитували певні знакові рядки і просили відгадати, хто їх написав.
    (4—8) От, наприклад: «Слова дощем позамивались... І не дощем, і не слова...» Люди називали і Вінграновського, і ще когось — найначитаніші припускали, що це Еліот чи Сен-Жон Перс... І як солодко було відкривати їм, що це — Шевченко! І що «Ми восени таки похожі хоч капельку на образ Божий» чи, скажімо, «Готово! Парус розпустили...» — це теж Шевченко.
    (9—10) Ми хвалилися Шевченком, як у тому давньоукраїнському канті: «І Тобою, милий Боже, повсякчас хвалюся».
    (11—14) Як же нам хотілося довести всьому світові, що Шевченко і модерний, і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і таврувальника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря, що печально пощипує струни кобзи чи бандури.
    (15—18) Біда в тому, що в багатьох шкільних і студентських аудиторіях саме такий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. «Скиньте з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка...» — закликав Драч і багато інших поетів упродовж сторіччя.
    (19—22) Але наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі мученика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий «Кобзар» — особливо в часи бездержавності — і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Національного Духу.
    (23—24) Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові цілій нації.
    (25—29) І не випадково вже в наші драматичні дні відважний син древнього вірменського народу Сергій Нігоян гине в центрі Києва за ідеали гідності саме з Шевченковими словами на вустах: «Борітеся — поборете!» Бо справжні Шевченкові смисли в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса.
    (30—43) Я мрію дожити до тих часів, коли дітям у школі перестануть сльозливо оповідати про горопашного кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем у панів, а змінять парадигму і вестимуть натхненну мову про неймовірного хлопчика, що аж світився великим талантом, який без тата й мами і без, здавалося, жодних шансів на успіх, створив сам себе. І це його світіння бачили всі — і той свавільний п’яний дячок, з яким малий Тарас читає псалтиря над померлими, — а читає він найкраще за всіх своїх ровесників — і навіть норовистий Павло Енгельгардт, до якого хлопчик приходить по дозвіл навчатися у хлипнівського маляра, бо з дитинства любить малювати вояків і коней, це його найбільша пристрасть, і він вперто шукає вчителя. Енгельгардт швидко збагнув,
    що йому до рук потрапив справжній скарб, адже Тарас найдотепніший, найспритніший, він усе робить завиграшки, талановито, — кращого за нього не знайти! І він бере хлопця спочатку у Вільно, а потім і в столицю.
    (44—49) А уявіть, який потужний і світлий талант треба було мати, щоб довкола його викупу з кріпацтва і вступу в Академію закрутилися такі імениті люди, як Жуковський, Брюллов і багато інших. Це просто якась нереальна історія!.. Достоту історія про успіх. Хоча, треба чесно визнати: якби більшість із тих людей знали, що допомагають передовсім поету, а не художнику, нічого б такого не сталося.
    (50—58) І дітям, і студентам варто наголошувати, що сильна і дієва мрія відкриває нам усі шляхи, навіть, здавалося б, у найнесприятливішому середовищі, однак для
    цього треба вперто і каторжно працювати. Тож приклад Шевченка має їх окрилювати, а не вганяти в безнадію. Срібна медаль Академії, академік гравюри, розпис Большого театру, високоосвічений юнак, що має шанс продовжити навчання в Римі, — це все про Шевченка. Його чекає феєричне життя — він бачив, як живуть вищі суспільні прошарки, він умів бути франтом, був улюбленцем веселого творчого товариства, адже він не тільки художник, а ще й чудово співає, легко віршує...
    (59—66) Але виявляється, що те його внутрішнє світіння — то далеко не абажурне сяйво, то — вогонь правди. Він ані на мить не забуває про своє коріння і про ту неправду, яка панує на його Батьківщині. Шевченко має мужність не записатися в лави прославляльників російського царя, який хай і лівим ґудзиком правої поли, але теж був причетний до його викупу з неволі. Але для генія правда — понад усе. І Шевченко переливає свою правду в поезію, і його слова снуються в такій божистій послідовності, що, змикаючись одне з одним, дають нам вічну, непроминальну енергію українського духу.
    (67—69) Шевченко розуміє, як ця правда може окошитися на його долі, він знає, що роблять з тими, хто йде супроти — і словом, і дією, як страчений Рилєєв.
    (70—71) Однак Шевченко не вміє і не хоче кривити душею, у якій клекотить праведний гнів і мрія про ідеальну, майже міфічну Україну.
    За І. Малковичем  

  32. У тексті згадано про вплив на долю Шевченка всіх, ОКРІМ 

    (Кількість балів 1.00)



    Дорогою до справжнього Шевченка
    (1—3) У середині 1980-х улюбленою розвагою кількох молодих поетів була, зокрема, й така: комусь із «непосвячених» ми цитували певні знакові рядки і просили відгадати, хто їх написав.
    (4—8) От, наприклад: «Слова дощем позамивались... І не дощем, і не слова...» Люди називали і Вінграновського, і ще когось — найначитаніші припускали, що це Еліот чи Сен-Жон Перс... І як солодко було відкривати їм, що це — Шевченко! І що «Ми восени таки похожі хоч капельку на образ Божий» чи, скажімо, «Готово! Парус розпустили...» — це теж Шевченко.
    (9—10) Ми хвалилися Шевченком, як у тому давньоукраїнському канті: «І Тобою, милий Боже, повсякчас хвалюся».
    (11—14) Як же нам хотілося довести всьому світові, що Шевченко і модерний, і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і таврувальника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря, що печально пощипує струни кобзи чи бандури.
    (15—18) Біда в тому, що в багатьох шкільних і студентських аудиторіях саме такий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. «Скиньте з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка...» — закликав Драч і багато інших поетів упродовж сторіччя.
    (19—22) Але наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі мученика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий «Кобзар» — особливо в часи бездержавності — і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Національного Духу.
    (23—24) Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові цілій нації.
    (25—29) І не випадково вже в наші драматичні дні відважний син древнього вірменського народу Сергій Нігоян гине в центрі Києва за ідеали гідності саме з Шевченковими словами на вустах: «Борітеся — поборете!» Бо справжні Шевченкові смисли в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса.
    (30—43) Я мрію дожити до тих часів, коли дітям у школі перестануть сльозливо оповідати про горопашного кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем у панів, а змінять парадигму і вестимуть натхненну мову про неймовірного хлопчика, що аж світився великим талантом, який без тата й мами і без, здавалося, жодних шансів на успіх, створив сам себе. І це його світіння бачили всі — і той свавільний п’яний дячок, з яким малий Тарас читає псалтиря над померлими, — а читає він найкраще за всіх своїх ровесників — і навіть норовистий Павло Енгельгардт, до якого хлопчик приходить по дозвіл навчатися у хлипнівського маляра, бо з дитинства любить малювати вояків і коней, це його найбільша пристрасть, і він вперто шукає вчителя. Енгельгардт швидко збагнув,
    що йому до рук потрапив справжній скарб, адже Тарас найдотепніший, найспритніший, він усе робить завиграшки, талановито, — кращого за нього не знайти! І він бере хлопця спочатку у Вільно, а потім і в столицю.
    (44—49) А уявіть, який потужний і світлий талант треба було мати, щоб довкола його викупу з кріпацтва і вступу в Академію закрутилися такі імениті люди, як Жуковський, Брюллов і багато інших. Це просто якась нереальна історія!.. Достоту історія про успіх. Хоча, треба чесно визнати: якби більшість із тих людей знали, що допомагають передовсім поету, а не художнику, нічого б такого не сталося.
    (50—58) І дітям, і студентам варто наголошувати, що сильна і дієва мрія відкриває нам усі шляхи, навіть, здавалося б, у найнесприятливішому середовищі, однак для
    цього треба вперто і каторжно працювати. Тож приклад Шевченка має їх окрилювати, а не вганяти в безнадію. Срібна медаль Академії, академік гравюри, розпис Большого театру, високоосвічений юнак, що має шанс продовжити навчання в Римі, — це все про Шевченка. Його чекає феєричне життя — він бачив, як живуть вищі суспільні прошарки, він умів бути франтом, був улюбленцем веселого творчого товариства, адже він не тільки художник, а ще й чудово співає, легко віршує...
    (59—66) Але виявляється, що те його внутрішнє світіння — то далеко не абажурне сяйво, то — вогонь правди. Він ані на мить не забуває про своє коріння і про ту неправду, яка панує на його Батьківщині. Шевченко має мужність не записатися в лави прославляльників російського царя, який хай і лівим ґудзиком правої поли, але теж був причетний до його викупу з неволі. Але для генія правда — понад усе. І Шевченко переливає свою правду в поезію, і його слова снуються в такій божистій послідовності, що, змикаючись одне з одним, дають нам вічну, непроминальну енергію українського духу.
    (67—69) Шевченко розуміє, як ця правда може окошитися на його долі, він знає, що роблять з тими, хто йде супроти — і словом, і дією, як страчений Рилєєв.
    (70—71) Однак Шевченко не вміє і не хоче кривити душею, у якій клекотить праведний гнів і мрія про ідеальну, майже міфічну Україну.
    За І. Малковичем  

  33. НЕ ВІДПОВІДАЄ змісту тексту речення 

    (Кількість балів 1.00)



    Дорогою до справжнього Шевченка
    (1—3) У середині 1980-х улюбленою розвагою кількох молодих поетів була, зокрема, й така: комусь із «непосвячених» ми цитували певні знакові рядки і просили відгадати, хто їх написав.
    (4—8) От, наприклад: «Слова дощем позамивались... І не дощем, і не слова...» Люди називали і Вінграновського, і ще когось — найначитаніші припускали, що це Еліот чи Сен-Жон Перс... І як солодко було відкривати їм, що це — Шевченко! І що «Ми восени таки похожі хоч капельку на образ Божий» чи, скажімо, «Готово! Парус розпустили...» — це теж Шевченко.
    (9—10) Ми хвалилися Шевченком, як у тому давньоукраїнському канті: «І Тобою, милий Боже, повсякчас хвалюся».
    (11—14) Як же нам хотілося довести всьому світові, що Шевченко і модерний, і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і таврувальника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря, що печально пощипує струни кобзи чи бандури.
    (15—18) Біда в тому, що в багатьох шкільних і студентських аудиторіях саме такий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. «Скиньте з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка...» — закликав Драч і багато інших поетів упродовж сторіччя.
    (19—22) Але наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі мученика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий «Кобзар» — особливо в часи бездержавності — і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Національного Духу.
    (23—24) Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові цілій нації.
    (25—29) І не випадково вже в наші драматичні дні відважний син древнього вірменського народу Сергій Нігоян гине в центрі Києва за ідеали гідності саме з Шевченковими словами на вустах: «Борітеся — поборете!» Бо справжні Шевченкові смисли в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса.
    (30—43) Я мрію дожити до тих часів, коли дітям у школі перестануть сльозливо оповідати про горопашного кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем у панів, а змінять парадигму і вестимуть натхненну мову про неймовірного хлопчика, що аж світився великим талантом, який без тата й мами і без, здавалося, жодних шансів на успіх, створив сам себе. І це його світіння бачили всі — і той свавільний п’яний дячок, з яким малий Тарас читає псалтиря над померлими, — а читає він найкраще за всіх своїх ровесників — і навіть норовистий Павло Енгельгардт, до якого хлопчик приходить по дозвіл навчатися у хлипнівського маляра, бо з дитинства любить малювати вояків і коней, це його найбільша пристрасть, і він вперто шукає вчителя. Енгельгардт швидко збагнув,
    що йому до рук потрапив справжній скарб, адже Тарас найдотепніший, найспритніший, він усе робить завиграшки, талановито, — кращого за нього не знайти! І він бере хлопця спочатку у Вільно, а потім і в столицю.
    (44—49) А уявіть, який потужний і світлий талант треба було мати, щоб довкола його викупу з кріпацтва і вступу в Академію закрутилися такі імениті люди, як Жуковський, Брюллов і багато інших. Це просто якась нереальна історія!.. Достоту історія про успіх. Хоча, треба чесно визнати: якби більшість із тих людей знали, що допомагають передовсім поету, а не художнику, нічого б такого не сталося.
    (50—58) І дітям, і студентам варто наголошувати, що сильна і дієва мрія відкриває нам усі шляхи, навіть, здавалося б, у найнесприятливішому середовищі, однак для
    цього треба вперто і каторжно працювати. Тож приклад Шевченка має їх окрилювати, а не вганяти в безнадію. Срібна медаль Академії, академік гравюри, розпис Большого театру, високоосвічений юнак, що має шанс продовжити навчання в Римі, — це все про Шевченка. Його чекає феєричне життя — він бачив, як живуть вищі суспільні прошарки, він умів бути франтом, був улюбленцем веселого творчого товариства, адже він не тільки художник, а ще й чудово співає, легко віршує...
    (59—66) Але виявляється, що те його внутрішнє світіння — то далеко не абажурне сяйво, то — вогонь правди. Він ані на мить не забуває про своє коріння і про ту неправду, яка панує на його Батьківщині. Шевченко має мужність не записатися в лави прославляльників російського царя, який хай і лівим ґудзиком правої поли, але теж був причетний до його викупу з неволі. Але для генія правда — понад усе. І Шевченко переливає свою правду в поезію, і його слова снуються в такій божистій послідовності, що, змикаючись одне з одним, дають нам вічну, непроминальну енергію українського духу.
    (67—69) Шевченко розуміє, як ця правда може окошитися на його долі, він знає, що роблять з тими, хто йде супроти — і словом, і дією, як страчений Рилєєв.
    (70—71) Однак Шевченко не вміє і не хоче кривити душею, у якій клекотить праведний гнів і мрія про ідеальну, майже міфічну Україну.
    За І. Малковичем  

  34. Рядки

    Проводили русалочки, проводили,
    Щоб до нас вже русалочки не ходили,
    Да нашого житечка не ламали,
    Да наших дівочок не лоскотали

    є в 

    (Кількість балів 1.00)

  35. «Се вже покорились ви єсте мені й моїй дитині. Ідіть-но в город, а я завтра відступлю од города і піду в город свій», — говорить 

    (Кількість балів 1.00)

  36. Рядки

    «Сонце світле, трисвітле!
    Для всіх ти тепле і красне!
    Чому ж, сонце-господарю,
    Простерло гаряче своє проміння
    На воїнів мого милого...»

    є в 

    (Кількість балів 1.00)

  37. Уривок «Нічого не тямлю, не знаю сама себе; тільки у мене й на думці, що ти мене любиш, що ти мій... та більш мені нічого і не треба!.. Боюсь тільки, чи нема мені за те гріха?» узято з твору 

    (Кількість балів 1.00)

  38. ...А за віщо,
    За що люде гинуть?
    Того ж батька, такі ж діти, —
    Жити б та брататься.
    Ні, не вміли, не хотіли,
    Треба роз’єднаться! —


    сказано у творі 

    (Кількість балів 1.00)

  39. Малюнок став ілюстрацією до твору 

    (Кількість балів 1.00)

  40. Кульмінацією роману «Чорна рада» є епізод 

    (Кількість балів 1.00)

  41. ...чом ми вам
    Чурек же ваш та вам не кинем,
    Як тій собаці! чом ви нам
    Платить за сонце не повинні! —


    обурюється ліричний герой у творі Тараса Шевченка 

    (Кількість балів 1.00)

  42. Образ попаді Феба, яка замовляє гадюк і ворожить на зірках, є у творі 

    (Кількість балів 1.00)

  43. Повість «населена дуже серйозними людьми. Їм не до сміху, оскільки всі вони — учасники великої родинно-побутової війни, якій не видно кінця» — сказано про твір 

    (Кількість балів 1.00)

  44. «По тому ж самому шляху простувала у Сибір, на каторгу, ціла валка скованих по руках, по ногах рештантів» — це уривок із твору, у якому є такий епізод 

    (Кількість балів 1.00)

  45. Темою твору «Intermezzo» є 

    (Кількість балів 1.00)

  46. Слова «Чи я не служив? чи я не годив? чи за мене яка пропажа сталася?.. І де правда? де вона? І громада, бачу, живе кривдою... Скрізь однаково...» належать героєві твору 

    (Кількість балів 1.00)

  47. Образ страшного марева, що летіло з сусіднього лісу, наявний у творі 

    (Кількість балів 1.00)

  48. Матір, яка називає сина м’ятежним і молиться за нього перед іконою, звуть 

    (Кількість балів 1.00)

  49. Цитата «Кругом нас лежить якась безодня, що її вирила доля, але тут, у наших серцях, вона найглибша» — це епіграф до твору 

    (Кількість балів 1.00)

  50. В уривку «А ці двійко, що на судні, забравшись на бак, сидітимуть на своєму залізному острові, ждучи нічного удару, сидітимуть, мовчазно зіщулені, мов останні діти землі, мов сироти людства» використано художній засіб 

    (Кількість балів 1.00)

  51. Розділи «Світ на колесах», «Навзаводи із смертю», «Рейд на Хабаровськ» є у творі, де діють герої 

    (Кількість балів 1.00)

  52. Рудченко — справжнє прізвище автора 

    (Кількість балів 1.00)

  53. Риси постмодернізму має творчість 

    (Кількість балів 1.00)

  54. Укажіть твори одного жанру. 

    (Кількість балів 1.00)

      • 1

        «Страшні слова, коли вони мовчать» 

      • 2

        «Ой летіла стріла» 

      • 3

        «Енеїда» 

      • 4

        «Місто» 

      • А

        «Моя автобіографія» 

      • Б

        «Балада про соняшник» 

      • В

        «Катерина» 

      • Г

        «О панно Інно...» 

      • Д

        «Чорна рада» 

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  55. Поєднайте епізод твору з його назвою. 

    (Кількість балів 1.00)

      • 1

        герой приєднується до повстанців 

      • 2

        пророк намагається допомогти народові 

      • 3

        син захоплюється вмінням матері прощати 

      • 4

        героїня говорить про смисл свого існування 

      • А

        «Тіні забутих предків» 

      • Б

        «Мойсей» 

      • В

        «Три зозулі з поклоном» 

      • Г

        «Гайдамаки» 

      • Д

        «Бджола та Шершень» 

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  56. Співвіднесіть жанр твору та уривок із нього. 

    (Кількість балів 1.00)

      • 1

        соціально-побутова драма 

      • 2

        новела 

      • 3

        гумореска 

      • 4

        драма-феєрія 

      • А

        «Гріх вам над бідною дівкою глумитися; чи я вам рівня? Ви пан, а я сирота; ви багатий, а я бідна; ви возний, а я простого роду; та й по всьому я вам не під пару» 

      • Б

        «Сонце пекло й розморювало, Данилко ніс повні руки трав, і корінців, і квітів; дажкорінь пах солодким хлібом, «ось тобі, Данилку, і степовий турецький сльоз» 

      • В

        «Дід довго ще протяжно зітхав, потім перехрестив рота, корінь дуба, Десну і, обклавшись хрестами, заснув. Почали гукати деркачі, перепел, бугай, ще якась птиця. Скинулась здорова риба серед Десни, так я взяв і собі заснув» 

      • Г

        «Потім купив портфеля — зробився вже справжнім солідним письменником. Роки собі минають — стаж собі набігає. Ах, яка це хороша штука — стаж!» 

      • Д

        «На голос веснянки відкликається зозуля, потім соловейко, розцвітає яріше дика рожа, біліє цвіт калини, глод соромливо рожевіє... Мавка, зачарована, тихо колишеться, усміхається, а в очах якась туга аж до сліз» 

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  57. Визначте, про кого з митців (або про чий твір) наведене висловлювання. 

    (Кількість балів 1.00)

      • 1

        І. Багряний 

      • 2

        Л. Костенко 

      • 3

        І. Карпенко-Карий 

      • 4

        І. Нечуй-Левицький 

      • А

        «До нього вона [драматургія] була в українській літературі принагідною й епізодичною; після нього здобулася на професійний статус; професійним відповідно став і український театр» 

      • Б

        «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури» 

      • В

        «...стверджує жанр українського пригодницького роману, українського всім своїм духом, усім спрямуванням, усіма ідеями, почуттями, характерами» 

      • Г

        «...блискуче розкрив деякі “небажані” риси нашої національної вдачі, української ментальності, які належать не тільки середині ХІХ ст.» 

      • Д

        «Світ, у якому живуть старенькі, казково чарівний, світлий, затишний. Але нема кому розказувати казку про курочку рябу... з відходом господарів увесь цей дивосвіт, це осердя української душі зникне» 

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
Час вичерпано
Перед відвідуванням сайту оберіть один з варіантів: