Варіант 1

Варіант 1

  • Час: 00:00/01:00:00
  • Питання: 0/57
  1. Частина 1

    Українська мова

    Завдання 1—10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Літеру и треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

    (Кількість балів 1.00)

  2. На другий склад падає наголос у слові

    (Кількість балів 1.00)

  3. Лексичну помилку допущено в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  4. Синонімом до слова ґречний є

    (Кількість балів 1.00)

  5. Потребує редагування речення

    (Кількість балів 1.00)

  6. Спільнокореневими до слова сіль є всі слова, ОКРІМ

    (Кількість балів 1.00)

  7. Прочитайте текст і виконайте завдання 7—10.
     

    Через дефіс у тексті треба писати слово

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чіткий, до болю чіткий рідний крає/вид. (2) По/над обрієм небо блідо/синє,
    а трохи вище застигла обважніла карта хмар, перемежована потрісканими стежка-
    ми просвітків. (3) І не чорні хмари, і не сині, але є у них барви і дух чорно/зему
    та блакиті. (4) І так відтінять чи шматок левади з чашами осокорів, чи пожовтілу
    вулицю, чи самотню хату, що серце […], і пам’ять довше триматиме той обрис, ніж
    якийсь рисунок бурхливої весни або обважнілого літа. (5) Невимовну значимість при-
    дає усьому притамоване, сонячне світло.

  8. На місці пропуску в четвертому реченні можуть бути всі слова, ОКРІМ

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чіткий, до болю чіткий рідний крає/вид. (2) По/над обрієм небо блідо/синє,
    а трохи вище застигла обважніла карта хмар, перемежована потрісканими стежка-
    ми просвітків. (3) І не чорні хмари, і не сині, але є у них барви і дух чорно/зему
    та блакиті. (4) І так відтінять чи шматок левади з чашами осокорів, чи пожовтілу
    вулицю, чи самотню хату, що серце […], і пам’ять довше триматиме той обрис, ніж
    якийсь рисунок бурхливої весни або обважнілого літа. (5) Невимовну значимість при-
    дає усьому притамоване, сонячне світло.

  9. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чіткий, до болю чіткий рідний крає/вид. (2) По/над обрієм небо блідо/синє,
    а трохи вище застигла обважніла карта хмар, перемежована потрісканими стежка-
    ми просвітків. (3) І не чорні хмари, і не сині, але є у них барви і дух чорно/зему
    та блакиті. (4) І так відтінять чи шматок левади з чашами осокорів, чи пожовтілу
    вулицю, чи самотню хату, що серце […], і пам’ять довше триматиме той обрис, ніж
    якийсь рисунок бурхливої весни або обважнілого літа. (5) Невимовну значимість при-
    дає усьому притамоване, сонячне світло.

  10. Відокремленим означенням ускладнено речення

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чіткий, до болю чіткий рідний крає/вид. (2) По/над обрієм небо блідо/синє,
    а трохи вище застигла обважніла карта хмар, перемежована потрісканими стежка-
    ми просвітків. (3) І не чорні хмари, і не сині, але є у них барви і дух чорно/зему
    та блакиті. (4) І так відтінять чи шматок левади з чашами осокорів, чи пожовтілу
    вулицю, чи самотню хату, що серце […], і пам’ять довше триматиме той обрис, ніж
    якийсь рисунок бурхливої весни або обважнілого літа. (5) Невимовну значимість при-
    дає усьому притамоване, сонячне світло.

  11. Завдання 11—23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний.

    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Літеру е треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

    (Кількість балів 1.00)

  12. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка

    (Кількість балів 1.00)

  13. Апостроф НЕ треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

    (Кількість балів 1.00)

  14. Прикметники із суфіксом -цьк- утворяться від усіх іменників у рядку

    (Кількість балів 1.00)

  15. Через дефіс треба писати всі прислівники в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  16. Прочитайте діалог (цифри позначають номери реплік).

     

    НЕПРАВИЛЬНО утворено форму кличного відмінка в репліці

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Миколо Петровичу! Рада Вас бачити!
    (2) Навзаєм, люба Маргарито Федорівно! Як Ваш проект?
    (3) Усе добре, пане професоре. Вийшли на завершальний етап.
    (4) Щиро бажаю успіху, колега. Чекаю на хороші новини!
    (5) Дякую за підтримку, друже! Обов’язково повідомлю про результати!

  17. Помилку у творенні ступеня порівняння прикметника допущено в реченні

    (Кількість балів 1.00)

  18. У формі наказового способу наведено всі дієслова, ОКРІМ

    (Кількість балів 1.00)

  19. Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні

    (Кількість балів 1.00)

  20. Прочитайте речення.
     

    Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

    (Кількість балів 1.00)



    Сімдесят один цінний експонат … у розпорядження міського …, у приміщенні
    якого розпочинає роботу виставка, що триватиме два з половиною … .

  21. Прочитайте речення.

     

    НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації, запропоноване в рядку


    (Кількість балів 1.00)



    Ладко прислухається до  шелесту осичок,(1) глушить баян,(2) і  тоді стає
    чути,(3) як зітхають міхи влад невеселій і нікому,(4) навіть гармоністові,(5)
    не  відомій мелодії  — бо він її не  видумує нарошне й  не слухає, а  тільки ба-
    чить поміж хатами в кінці вулички близько розвішане крайнебо, наче там,(6)
    за городами,(7) воно й починається…

  22. НЕПРАВИЛЬНО утворено відмінкову форму числівника в реченні

    (Кількість балів 1.00)

  23. Прочитайте діалог.

     

    Точно передає зміст діалогу речення

    (Кількість балів 1.00)



    — Тату, ходімо в суботу на футбол, буде цікава гра, — запропонував Михайло.
    — На жаль, не можу, бо треба провідати хворого дідуся, — відповів батько.

  24. У завданнях 24—28 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть  варіант, позначений буквою.

    За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте 4 бали.

     

    Доберіть до кожного фразеологізму синонім.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        замести сліди

      • 2

        за холодну воду не братися

      • 3

        в одну дудку грати

      • 4

        вилами по воді писати

      • А

        сховати кінці у воду

      • Б

        провалитися з тріском

      • В

        одну руку тягти

      • Г

        сидіти склавши руки

      • Д

        ворожити на бобах

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  25. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        підмет

      • 2

        додаток

         

      • 3

        означення

      • 4

        обставина

      • А

        Галю моя, Галю, дай води напиться.

      • Б

        Та найсильнішим зараз було бажання поспати.

      • В

        Творити вільно — це найбільше щастя.

      • Г

        Цього не може бути!

      • Д

        Олена зайшла в інтернет подивитися розклад сеансів.

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  26. З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        Ніхто не знає, як…

      • 2

        Як у цей день піде сніг, то весь рік…

      • 3

        Буде так, як…

      • 4

        Як прийде весна, …

      • А

        з’ясувальна

      • Б

        означальна

      • В

        обставинна умови

      • Г

        обставинна способу дії

      • Д

        обставинна часу

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  27. Увідповідніть вид односкладного речення і його приклад.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        означено-особове

      • 2

        неозначено-особове

      • 3

        безособове

      • 4

        узагальнено-особове

      • А

        Решетом воду не носять.

      • Б

        Оголосили штормове попередження.

      • В

        Третій день сніжить.

      • Г

        Місяць лютий гостро кутий.

      • Д

        Піду подивлюся на чайник.

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  28. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

    (Кількість балів 4.00)



    (1) Ох, не повчайте (2) молодих! (3) Нехай побудуть молодими. (4) Кожне покоління відкоркує своє шампанське.

      • 1

        1

      • 2

        2

      • 3

        3

      • 4

        4

      • А

        іменник

      • Б

        частка

      • В

        прикметник

      • Г

        займенник

      • Д

        вигук

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  29. Читання й аналіз тексту

    Завдання 29—33 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. 

    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Назва тексту про художницю засвідчує, що

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.


    Геніальна примітивістка
    (1—2) Геніальна художниця Катерина Білокур побачила світ 7 грудня 1901 р.
    на день Св. Катерини. Було це в далекому с. Богданівка Яготинського району.
    (3—8) Ні про яке навчання єдиної донечки батьки й чути не хотіли. Не тому, що
    треба платити, вони були заможними, — борони Боже, тоді може й заміж не вийти!
    Букви дівчинка вивчила сама на печі. А ще вчилася, коли молодший брат робив
    уроки. Хлопець — не дівчина, її місце за прялкою, а його наука не зіпсує, тільки
    в люди виведе. Гриць дуже любив коней, і одного разу Катря намалювала в його зо-
    шиті коней. З цього часу навіть брати в руки братові зошити, книги було заборонено.
    (9—14) Катрі так горіло малювати, але на чому? Чим? От і вкрала дівчинка в ма-
    тері шмат білого полотна і вуглиною намалювала. Так і повелося: намалює Катря
    квіти на полотні, потім випере — і знову намалює. Ховалася вона з малюнками, але
    селом пішла чутка, що дочка Білокурів причинна. І благали її, і лякали, що жоден
    парубок її заміж не візьме, але їй і не кортіло. Тоді батьки почали так завантажувати
    дочку роботою, щоб ніколи було й гадати про малювання.
    (15—16) На якийсь час батьки ожили: закохалася Катря, велося до весілля. Але
    коханий про малюнки й чути не бажав, тому з весіллям не склалося.

    (17—19) Якось до їхнього села приїхала жити родина вчителів. Прийшла до них
    Катря, побачила збірник Шевченка — і наче хто дання дав, наче дроком напоїв. Хо-
    дила Катря до родини Куликів, брала в них уроки читання, малювання.
    (20—24) Двічі тікала з дому до художніх шкіл Миргорода, Києва, але кому потріб-
    на людина без довідки про освіту? Тому дівчина опановувала образотворче мистецтво
    самотужки, поступово відкриваючи таємниці техніки живопису. Білокур належить
    до представників так званого «наївного мистецтва» — групи художників, що стали
    частиною загального мистецького процесу, не здобувши академічної освіти.
    (25—28) Катерина Білокур не робила ескізів до своїх картин і не писала етюдів.
    Вона одразу творила наживо: на зафарбованому полотні вимальовувала деталь за де-
    таллю відповідно до творчого задуму. Цей прийом властивий народним майстрам
    і недосяжний для художників професійного станкового живопису.
    (29—33) Пізньої осені 1934 року Катерина заявила батькам: «Буду художни-
    ком!» — «Зроду-віку в нашому селі художників не було, а ти ж ще й баба!» — про-
    лунало майже дуетом. Від обурення батько кілька разів ударив дочку — та побігла
    топитися. Із крижаної води мати її ледве витягла, довго відволодувала. Після цього
    інвалідність: ноги пухли, крутили, відмовлялись ходити.
    (34—38) А як же без ходіння? Катря малювала картини не в приміщенні, а на по-
    вітрі, весь час переносячи мольберт із місця на місце, поволі заповнюючи все по-
    лотно написаними з натури мотивами згідно із заздалегідь продуманою до деталей
    композицією. Усе життя квіти малювала, але жодної не зірвала. Ходила в байраки
    за 20 кілометрів, аби змалювати чар-зілля.
    (39—41) Катерина працювала олійними фарбами. Сама робила пензлі, вибираючи
    з котячого хвоста волосини однакової довжини. Для кожної фарби — свій пензлик.
    Самотужки опанувала техніку ґрунтування полотна.
    (42) «Роби, як знаєш!» — махнув рукою батько.
    (43—50) Якось по радіо почула Катря, як Оксана Петрусенко виводила «Чи я в лузі
    не калина була?». Написала вона листа співачці. Оксана ж нікому не могла відмовити:
    звернулася до закоханого в неї Павла Тичини, аби допомогти Білокур. З цього часу
    почалися виставки полотен художниці, яка жодного дня ніде не вчилася. У 40-х роках
    її картини були представлені на виставках у Полтаві, а згодом у Києві. У 1949 році
    Катерина Білокур стала членом Спілки художників України. У 1951 році нагородже-
    на орденом «Знак Пошани», одержала звання Заслуженого діяча мистецтв України.
    У 1956-му одержала звання Народного художника України.
    (51—52) Її картини — осанна квітам. Окрім квітів, Катерина Білокур малювала
    пейзажі та портрети.
    (53—55) Коли в 1954 р. картини Білокур у Парижі побачив Пабло Пікассо, він
    сказав: «Якби у нас була такого рівня майстерності художниця, ми б змусили про
    неї заговорити весь світ!»
    За Г. Черкаською

    Прочитайте інформацію з Вікіпедії та виконайте завдання 29.

    Примітивізм (від лат. primitivus — початковий, первісний) — художня сти-
    лістика, для якої характерні спрощені, зазвичай пласкі, форми, локальні, чисті
    кольори, відсутність повітряної перспективи та інших ознак академізму; тен-
    денція в мистецтві, яка виникла наприкінці 19-го — на початку 20-го століття,
    основною ознакою якої є свідоме, навмисне спрощення художніх засобів, звертання
    до різноманітних форм примітивного мистецтва — народної (селянської) та ди-
    тячої творчості, архаїчного та середньовічного мистецтва, творчості народів
    Африки, Америки, Океанії, Сходу тощо.

     

  30. У тексті НЕМАЄ інформації про те, що

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.


    Геніальна примітивістка
    (1—2) Геніальна художниця Катерина Білокур побачила світ 7 грудня 1901 р.
    на день Св. Катерини. Було це в далекому с. Богданівка Яготинського району.
    (3—8) Ні про яке навчання єдиної донечки батьки й чути не хотіли. Не тому, що
    треба платити, вони були заможними, — борони Боже, тоді може й заміж не вийти!
    Букви дівчинка вивчила сама на печі. А ще вчилася, коли молодший брат робив
    уроки. Хлопець — не дівчина, її місце за прялкою, а його наука не зіпсує, тільки
    в люди виведе. Гриць дуже любив коней, і одного разу Катря намалювала в його зо-
    шиті коней. З цього часу навіть брати в руки братові зошити, книги було заборонено.
    (9—14) Катрі так горіло малювати, але на чому? Чим? От і вкрала дівчинка в ма-
    тері шмат білого полотна і вуглиною намалювала. Так і повелося: намалює Катря
    квіти на полотні, потім випере — і знову намалює. Ховалася вона з малюнками, але
    селом пішла чутка, що дочка Білокурів причинна. І благали її, і лякали, що жоден
    парубок її заміж не візьме, але їй і не кортіло. Тоді батьки почали так завантажувати
    дочку роботою, щоб ніколи було й гадати про малювання.
    (15—16) На якийсь час батьки ожили: закохалася Катря, велося до весілля. Але
    коханий про малюнки й чути не бажав, тому з весіллям не склалося.

    (17—19) Якось до їхнього села приїхала жити родина вчителів. Прийшла до них
    Катря, побачила збірник Шевченка — і наче хто дання дав, наче дроком напоїв. Хо-
    дила Катря до родини Куликів, брала в них уроки читання, малювання.
    (20—24) Двічі тікала з дому до художніх шкіл Миргорода, Києва, але кому потріб-
    на людина без довідки про освіту? Тому дівчина опановувала образотворче мистецтво
    самотужки, поступово відкриваючи таємниці техніки живопису. Білокур належить
    до представників так званого «наївного мистецтва» — групи художників, що стали
    частиною загального мистецького процесу, не здобувши академічної освіти.
    (25—28) Катерина Білокур не робила ескізів до своїх картин і не писала етюдів.
    Вона одразу творила наживо: на зафарбованому полотні вимальовувала деталь за де-
    таллю відповідно до творчого задуму. Цей прийом властивий народним майстрам
    і недосяжний для художників професійного станкового живопису.
    (29—33) Пізньої осені 1934 року Катерина заявила батькам: «Буду художни-
    ком!» — «Зроду-віку в нашому селі художників не було, а ти ж ще й баба!» — про-
    лунало майже дуетом. Від обурення батько кілька разів ударив дочку — та побігла
    топитися. Із крижаної води мати її ледве витягла, довго відволодувала. Після цього
    інвалідність: ноги пухли, крутили, відмовлялись ходити.
    (34—38) А як же без ходіння? Катря малювала картини не в приміщенні, а на по-
    вітрі, весь час переносячи мольберт із місця на місце, поволі заповнюючи все по-
    лотно написаними з натури мотивами згідно із заздалегідь продуманою до деталей
    композицією. Усе життя квіти малювала, але жодної не зірвала. Ходила в байраки
    за 20 кілометрів, аби змалювати чар-зілля.
    (39—41) Катерина працювала олійними фарбами. Сама робила пензлі, вибираючи
    з котячого хвоста волосини однакової довжини. Для кожної фарби — свій пензлик.
    Самотужки опанувала техніку ґрунтування полотна.
    (42) «Роби, як знаєш!» — махнув рукою батько.
    (43—50) Якось по радіо почула Катря, як Оксана Петрусенко виводила «Чи я в лузі
    не калина була?». Написала вона листа співачці. Оксана ж нікому не могла відмовити:
    звернулася до закоханого в неї Павла Тичини, аби допомогти Білокур. З цього часу
    почалися виставки полотен художниці, яка жодного дня ніде не вчилася. У 40-х роках
    її картини були представлені на виставках у Полтаві, а згодом у Києві. У 1949 році
    Катерина Білокур стала членом Спілки художників України. У 1951 році нагородже-
    на орденом «Знак Пошани», одержала звання Заслуженого діяча мистецтв України.
    У 1956-му одержала звання Народного художника України.
    (51—52) Її картини — осанна квітам. Окрім квітів, Катерина Білокур малювала
    пейзажі та портрети.
    (53—55) Коли в 1954 р. картини Білокур у Парижі побачив Пабло Пікассо, він
    сказав: «Якби у нас була такого рівня майстерності художниця, ми б змусили про
    неї заговорити весь світ!»
    За Г. Черкаською

  31. Катерина Білокур не здобула освіти, тому що

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.


    Геніальна примітивістка
    (1—2) Геніальна художниця Катерина Білокур побачила світ 7 грудня 1901 р.
    на день Св. Катерини. Було це в далекому с. Богданівка Яготинського району.
    (3—8) Ні про яке навчання єдиної донечки батьки й чути не хотіли. Не тому, що
    треба платити, вони були заможними, — борони Боже, тоді може й заміж не вийти!
    Букви дівчинка вивчила сама на печі. А ще вчилася, коли молодший брат робив
    уроки. Хлопець — не дівчина, її місце за прялкою, а його наука не зіпсує, тільки
    в люди виведе. Гриць дуже любив коней, і одного разу Катря намалювала в його зо-
    шиті коней. З цього часу навіть брати в руки братові зошити, книги було заборонено.
    (9—14) Катрі так горіло малювати, але на чому? Чим? От і вкрала дівчинка в ма-
    тері шмат білого полотна і вуглиною намалювала. Так і повелося: намалює Катря
    квіти на полотні, потім випере — і знову намалює. Ховалася вона з малюнками, але
    селом пішла чутка, що дочка Білокурів причинна. І благали її, і лякали, що жоден
    парубок її заміж не візьме, але їй і не кортіло. Тоді батьки почали так завантажувати
    дочку роботою, щоб ніколи було й гадати про малювання.
    (15—16) На якийсь час батьки ожили: закохалася Катря, велося до весілля. Але
    коханий про малюнки й чути не бажав, тому з весіллям не склалося.

    (17—19) Якось до їхнього села приїхала жити родина вчителів. Прийшла до них
    Катря, побачила збірник Шевченка — і наче хто дання дав, наче дроком напоїв. Хо-
    дила Катря до родини Куликів, брала в них уроки читання, малювання.
    (20—24) Двічі тікала з дому до художніх шкіл Миргорода, Києва, але кому потріб-
    на людина без довідки про освіту? Тому дівчина опановувала образотворче мистецтво
    самотужки, поступово відкриваючи таємниці техніки живопису. Білокур належить
    до представників так званого «наївного мистецтва» — групи художників, що стали
    частиною загального мистецького процесу, не здобувши академічної освіти.
    (25—28) Катерина Білокур не робила ескізів до своїх картин і не писала етюдів.
    Вона одразу творила наживо: на зафарбованому полотні вимальовувала деталь за де-
    таллю відповідно до творчого задуму. Цей прийом властивий народним майстрам
    і недосяжний для художників професійного станкового живопису.
    (29—33) Пізньої осені 1934 року Катерина заявила батькам: «Буду художни-
    ком!» — «Зроду-віку в нашому селі художників не було, а ти ж ще й баба!» — про-
    лунало майже дуетом. Від обурення батько кілька разів ударив дочку — та побігла
    топитися. Із крижаної води мати її ледве витягла, довго відволодувала. Після цього
    інвалідність: ноги пухли, крутили, відмовлялись ходити.
    (34—38) А як же без ходіння? Катря малювала картини не в приміщенні, а на по-
    вітрі, весь час переносячи мольберт із місця на місце, поволі заповнюючи все по-
    лотно написаними з натури мотивами згідно із заздалегідь продуманою до деталей
    композицією. Усе життя квіти малювала, але жодної не зірвала. Ходила в байраки
    за 20 кілометрів, аби змалювати чар-зілля.
    (39—41) Катерина працювала олійними фарбами. Сама робила пензлі, вибираючи
    з котячого хвоста волосини однакової довжини. Для кожної фарби — свій пензлик.
    Самотужки опанувала техніку ґрунтування полотна.
    (42) «Роби, як знаєш!» — махнув рукою батько.
    (43—50) Якось по радіо почула Катря, як Оксана Петрусенко виводила «Чи я в лузі
    не калина була?». Написала вона листа співачці. Оксана ж нікому не могла відмовити:
    звернулася до закоханого в неї Павла Тичини, аби допомогти Білокур. З цього часу
    почалися виставки полотен художниці, яка жодного дня ніде не вчилася. У 40-х роках
    її картини були представлені на виставках у Полтаві, а згодом у Києві. У 1949 році
    Катерина Білокур стала членом Спілки художників України. У 1951 році нагородже-
    на орденом «Знак Пошани», одержала звання Заслуженого діяча мистецтв України.
    У 1956-му одержала звання Народного художника України.
    (51—52) Її картини — осанна квітам. Окрім квітів, Катерина Білокур малювала
    пейзажі та портрети.
    (53—55) Коли в 1954 р. картини Білокур у Парижі побачив Пабло Пікассо, він
    сказав: «Якби у нас була такого рівня майстерності художниця, ми б змусили про
    неї заговорити весь світ!»
    За Г. Черкаською

  32. Катерина Білокур написала листа

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.


    Геніальна примітивістка
    (1—2) Геніальна художниця Катерина Білокур побачила світ 7 грудня 1901 р.
    на день Св. Катерини. Було це в далекому с. Богданівка Яготинського району.
    (3—8) Ні про яке навчання єдиної донечки батьки й чути не хотіли. Не тому, що
    треба платити, вони були заможними, — борони Боже, тоді може й заміж не вийти!
    Букви дівчинка вивчила сама на печі. А ще вчилася, коли молодший брат робив
    уроки. Хлопець — не дівчина, її місце за прялкою, а його наука не зіпсує, тільки
    в люди виведе. Гриць дуже любив коней, і одного разу Катря намалювала в його зо-
    шиті коней. З цього часу навіть брати в руки братові зошити, книги було заборонено.
    (9—14) Катрі так горіло малювати, але на чому? Чим? От і вкрала дівчинка в ма-
    тері шмат білого полотна і вуглиною намалювала. Так і повелося: намалює Катря
    квіти на полотні, потім випере — і знову намалює. Ховалася вона з малюнками, але
    селом пішла чутка, що дочка Білокурів причинна. І благали її, і лякали, що жоден
    парубок її заміж не візьме, але їй і не кортіло. Тоді батьки почали так завантажувати
    дочку роботою, щоб ніколи було й гадати про малювання.
    (15—16) На якийсь час батьки ожили: закохалася Катря, велося до весілля. Але
    коханий про малюнки й чути не бажав, тому з весіллям не склалося.

    (17—19) Якось до їхнього села приїхала жити родина вчителів. Прийшла до них
    Катря, побачила збірник Шевченка — і наче хто дання дав, наче дроком напоїв. Хо-
    дила Катря до родини Куликів, брала в них уроки читання, малювання.
    (20—24) Двічі тікала з дому до художніх шкіл Миргорода, Києва, але кому потріб-
    на людина без довідки про освіту? Тому дівчина опановувала образотворче мистецтво
    самотужки, поступово відкриваючи таємниці техніки живопису. Білокур належить
    до представників так званого «наївного мистецтва» — групи художників, що стали
    частиною загального мистецького процесу, не здобувши академічної освіти.
    (25—28) Катерина Білокур не робила ескізів до своїх картин і не писала етюдів.
    Вона одразу творила наживо: на зафарбованому полотні вимальовувала деталь за де-
    таллю відповідно до творчого задуму. Цей прийом властивий народним майстрам
    і недосяжний для художників професійного станкового живопису.
    (29—33) Пізньої осені 1934 року Катерина заявила батькам: «Буду художни-
    ком!» — «Зроду-віку в нашому селі художників не було, а ти ж ще й баба!» — про-
    лунало майже дуетом. Від обурення батько кілька разів ударив дочку — та побігла
    топитися. Із крижаної води мати її ледве витягла, довго відволодувала. Після цього
    інвалідність: ноги пухли, крутили, відмовлялись ходити.
    (34—38) А як же без ходіння? Катря малювала картини не в приміщенні, а на по-
    вітрі, весь час переносячи мольберт із місця на місце, поволі заповнюючи все по-
    лотно написаними з натури мотивами згідно із заздалегідь продуманою до деталей
    композицією. Усе життя квіти малювала, але жодної не зірвала. Ходила в байраки
    за 20 кілометрів, аби змалювати чар-зілля.
    (39—41) Катерина працювала олійними фарбами. Сама робила пензлі, вибираючи
    з котячого хвоста волосини однакової довжини. Для кожної фарби — свій пензлик.
    Самотужки опанувала техніку ґрунтування полотна.
    (42) «Роби, як знаєш!» — махнув рукою батько.
    (43—50) Якось по радіо почула Катря, як Оксана Петрусенко виводила «Чи я в лузі
    не калина була?». Написала вона листа співачці. Оксана ж нікому не могла відмовити:
    звернулася до закоханого в неї Павла Тичини, аби допомогти Білокур. З цього часу
    почалися виставки полотен художниці, яка жодного дня ніде не вчилася. У 40-х роках
    її картини були представлені на виставках у Полтаві, а згодом у Києві. У 1949 році
    Катерина Білокур стала членом Спілки художників України. У 1951 році нагородже-
    на орденом «Знак Пошани», одержала звання Заслуженого діяча мистецтв України.
    У 1956-му одержала звання Народного художника України.
    (51—52) Її картини — осанна квітам. Окрім квітів, Катерина Білокур малювала
    пейзажі та портрети.
    (53—55) Коли в 1954 р. картини Білокур у Парижі побачив Пабло Пікассо, він
    сказав: «Якби у нас була такого рівня майстерності художниця, ми б змусили про
    неї заговорити весь світ!»
    За Г. Черкаською

  33. Коли Пікассо побачив картини Білокур, він

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.


    Геніальна примітивістка
    (1—2) Геніальна художниця Катерина Білокур побачила світ 7 грудня 1901 р.
    на день Св. Катерини. Було це в далекому с. Богданівка Яготинського району.
    (3—8) Ні про яке навчання єдиної донечки батьки й чути не хотіли. Не тому, що
    треба платити, вони були заможними, — борони Боже, тоді може й заміж не вийти!
    Букви дівчинка вивчила сама на печі. А ще вчилася, коли молодший брат робив
    уроки. Хлопець — не дівчина, її місце за прялкою, а його наука не зіпсує, тільки
    в люди виведе. Гриць дуже любив коней, і одного разу Катря намалювала в його зо-
    шиті коней. З цього часу навіть брати в руки братові зошити, книги було заборонено.
    (9—14) Катрі так горіло малювати, але на чому? Чим? От і вкрала дівчинка в ма-
    тері шмат білого полотна і вуглиною намалювала. Так і повелося: намалює Катря
    квіти на полотні, потім випере — і знову намалює. Ховалася вона з малюнками, але
    селом пішла чутка, що дочка Білокурів причинна. І благали її, і лякали, що жоден
    парубок її заміж не візьме, але їй і не кортіло. Тоді батьки почали так завантажувати
    дочку роботою, щоб ніколи було й гадати про малювання.
    (15—16) На якийсь час батьки ожили: закохалася Катря, велося до весілля. Але
    коханий про малюнки й чути не бажав, тому з весіллям не склалося.

    (17—19) Якось до їхнього села приїхала жити родина вчителів. Прийшла до них
    Катря, побачила збірник Шевченка — і наче хто дання дав, наче дроком напоїв. Хо-
    дила Катря до родини Куликів, брала в них уроки читання, малювання.
    (20—24) Двічі тікала з дому до художніх шкіл Миргорода, Києва, але кому потріб-
    на людина без довідки про освіту? Тому дівчина опановувала образотворче мистецтво
    самотужки, поступово відкриваючи таємниці техніки живопису. Білокур належить
    до представників так званого «наївного мистецтва» — групи художників, що стали
    частиною загального мистецького процесу, не здобувши академічної освіти.
    (25—28) Катерина Білокур не робила ескізів до своїх картин і не писала етюдів.
    Вона одразу творила наживо: на зафарбованому полотні вимальовувала деталь за де-
    таллю відповідно до творчого задуму. Цей прийом властивий народним майстрам
    і недосяжний для художників професійного станкового живопису.
    (29—33) Пізньої осені 1934 року Катерина заявила батькам: «Буду художни-
    ком!» — «Зроду-віку в нашому селі художників не було, а ти ж ще й баба!» — про-
    лунало майже дуетом. Від обурення батько кілька разів ударив дочку — та побігла
    топитися. Із крижаної води мати її ледве витягла, довго відволодувала. Після цього
    інвалідність: ноги пухли, крутили, відмовлялись ходити.
    (34—38) А як же без ходіння? Катря малювала картини не в приміщенні, а на по-
    вітрі, весь час переносячи мольберт із місця на місце, поволі заповнюючи все по-
    лотно написаними з натури мотивами згідно із заздалегідь продуманою до деталей
    композицією. Усе життя квіти малювала, але жодної не зірвала. Ходила в байраки
    за 20 кілометрів, аби змалювати чар-зілля.
    (39—41) Катерина працювала олійними фарбами. Сама робила пензлі, вибираючи
    з котячого хвоста волосини однакової довжини. Для кожної фарби — свій пензлик.
    Самотужки опанувала техніку ґрунтування полотна.
    (42) «Роби, як знаєш!» — махнув рукою батько.
    (43—50) Якось по радіо почула Катря, як Оксана Петрусенко виводила «Чи я в лузі
    не калина була?». Написала вона листа співачці. Оксана ж нікому не могла відмовити:
    звернулася до закоханого в неї Павла Тичини, аби допомогти Білокур. З цього часу
    почалися виставки полотен художниці, яка жодного дня ніде не вчилася. У 40-х роках
    її картини були представлені на виставках у Полтаві, а згодом у Києві. У 1949 році
    Катерина Білокур стала членом Спілки художників України. У 1951 році нагородже-
    на орденом «Знак Пошани», одержала звання Заслуженого діяча мистецтв України.
    У 1956-му одержала звання Народного художника України.
    (51—52) Її картини — осанна квітам. Окрім квітів, Катерина Білокур малювала
    пейзажі та портрети.
    (53—55) Коли в 1954 р. картини Білокур у Парижі побачив Пабло Пікассо, він
    сказав: «Якби у нас була такого рівня майстерності художниця, ми б змусили про
    неї заговорити весь світ!»
    За Г. Черкаською

  34. Частина 2

    Українська література

    Завдання 34—53 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний.

    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    В уривку «Ой не  плачте, карі очі, така ваша доля: Полюбила козаченька я,к місяцю стоя!» — наявні зізнання героїні

    (Кількість балів 1.00)

  35. Рядки
    Загородіть полю ворота
    Гострими своїми стрілами
    За землю Руську…

    узято з твору

    (Кількість балів 1.00)

  36. Уривок «Немає гіршої муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла. І немає більшої радості, аніж жити за покликанням» узято з

    (Кількість балів 1.00)

  37. Кого з персонажів української літератури можна схарактеризувати словами Г. Сковороди «немає більшої радості, аніж жити за покликанням»?

    (Кількість балів 1.00)

  38. «…Гірку картину розпаду українського патріархального устрою під впливом індивідуалістичних змагань кожного її члена» змальовує автор твору, у якому є такий епізод:

    (Кількість балів 1.00)

  39. В уривку «Умственная работа  — висшего порядка предмет! Я, брат, зразу аж плакав, як опреділили мене в казначейство. Дали мені, знаєш, якусь відомість… Очі розбіглися… заморочився так, що замість пісочниці взяв чорнильницю і покропив відомость. Злякався, щоб не прив’язали до столу, та й утік…» про себе розповідає

    (Кількість балів 1.00)

  40. Кульмінацією драми «Лісова пісня» є уривок

    (Кількість балів 1.00)

  41. «Обніміться, брати мої, /молю вас, благаю!» — закликає у творі Т. Шевченка

    (Кількість балів 1.00)

  42. Народився Бог на санях
    В лемківськім містечку Дуклі —

    це рядки з твору

    (Кількість балів 1.00)

  43. Образ чекіста, мрією якого є загірна комуна, змальовано у творі

    (Кількість балів 1.00)

  44. «Шість прикмет має людина: трьома подібна вона на  тварину, а  трьома на янгола…» — це епіграф до твору

     

    (Кількість балів 1.00)

  45. Хто з названих персонажів української літератури висловлює такі побажання своєму родичу: «Як повисмикував вiн з сирої землi оту морковочку, повисмикуй йому, царице милосердна, i повикручуй йому ручечки й нiжечки, поламай йому, свята владичице, пальчики й суставчики»?

    (Кількість балів 1.00)

  46. На фото зображено героїв твору

    (Кількість балів 1.00)

  47. Слова «Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало. Коли вилізає саме з землі всяка  росиночка, ото мені радість» належать героїні твору

    (Кількість балів 1.00)

  48. В уривку «Щаслив, кому судилося жити в ті дні! Се будуть гарні дні, дні весняні, дні відродження народного! 

    Передавайте ж дітям і внукам своїм вісти  про давнє життя і давні порядки» наявний художній засіб

    (Кількість балів 1.00)

  49. Образ України, яку ліричний герой називає матір’ю, молитвою, розпукою,  є у творі

    (Кількість балів 1.00)

  50. Темою твору «Тигролови» є

    (Кількість балів 1.00)

  51. «…Колір сонця у поета оранжевий, тобто жовтогарячий. Це… цілком відповідає  характерові  творчого  сприймання  світла українським  народом…», — сказано про твір

    (Кількість балів 1.00)

  52. Кандиба — справжнє прізвище автора

    (Кількість балів 1.00)

  53. Ознаки постмодернізму мають рядки

    (Кількість балів 1.00)

  54. У завданнях 54—57 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть варіант, позначений буквою.

    За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте 4 бали.

     

    Укажіть твори одного жанру.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        «Камінний хрест»

      • 2

        «Лебеді материнства»

      • 3

        «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

      • 4

        «Захар Беркут»

      • А

        «Тіні забутих предків»

      • Б

        «Місто»

      • В

        «Я (Романтика)»

      • Г

        «Заповіт»

      • Д

        «Моя автобіографія»

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  55. Поєднайте епізод твору з його назвою.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        дівчина керує виготовленням метавок

      • 2

        балерина і режисер дивляться циркову виставу

      • 3

        апостол пророкує зведення величного міста

      • 4

        герой услухається в пісню жайворонків

      • А

        «Повість минулих літ»

      • Б

        «Майстер корабля»

      • В

        «Тигролови»

      • Г

        «Intermezzo»

      • Д

        «Захар Беркут»

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  56. Увідповідніть жанр твору та уривок із нього.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        експериментальний автобіографічний роман

      • 2

        історичний роман

      • 3

        психологічна новела

      • 4

        усмішка

      • А

        «Ви ніколи не  жили біля моря? Ви не  знаєте пахощів порту й не ловили бичків на хвилерізі? Вам чужі такі слова, як “клівер” або “грецький” та “очаківський” паруси? Та що я питаю!»

      • Б

        «Іван та й Михайло так співали за  молодії літа, що їх на  кедровім мості здогонили, а  вони вже не хотіли назад вернутися до них навіть у гості».

      • В

        «Ольга з  сином Святославом зібрала воїв, багатьох і хоробрих, і пішла на Деревлянську землю. І вийшли деревляни насупротив…»

      • Г

        «От же вони вже й під Хмарищем. А те Хмарище було окрите гаями, справді наче хмарами. Кругом обняла його річка з зеленими плавами, лозами й очеретами…»

      • Д

        «Чарівна річка Оскіл… А  скільки там диких качок! Як, бува, пощастить вам у тих місцях побувати навесні чи влітку, сідайте ви на човна-довбанку і пливіть…»

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  57. Визначте, про кого з митців наведене висловлювання.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        Іван Франко

      • 2

        Євген Маланюк

      • 3

        Григорій Сковорода

      • 4

        Іван Котляревський

      • А

        Його творчість «завершує, а  точнiше  — увiнчує добу бароко в українськiй культурi, лiтературi та фiлософськiй думцi. Водночас вiн i нинi “вiдчиняє” дверi до  давнього перiоду української лiтератури, мови, фiлософування».

      • Б

        «Він став придворним поетом, бо не хотів розділити долю найближчих друзів, які в  роки сталінських репресій загинули чи надовго зникли…»

      • В

        «У своїй убогій хаті сидів він за  столом і плів рибацькі сіті, як бідний апостол. Плів сіті й писав поему “Мойсей”».

      • Г

        «Сто літ минуло, як те занедбане і закинуте під сільську стріху слово, мов Фенікс з  попелу, воспряло знов і  в  устах батька нової літератури…»

      • Д

        «…гнаний з рідної землі, повертається на Батьківщину як гідний син суверенної, незалежної України».

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
Час вичерпано
Перед відвідуванням сайту оберіть один з варіантів: