Варіант 2

Варіант 2

  • Час: 00:00/01:00:00
  • Питання: 0/57
  1. Частина 1
    Українська мова
    Завдання 1—10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    На другий склад падає наголос у слові

    (Кількість балів 1.00)

  2. Префікс с- треба писати в усіх словах рядка

    (Кількість балів 1.00)

  3. Спільнокореневим до слова лягати є слово

    (Кількість балів 1.00)

  4. Лексичної помилки НЕМАЄ в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  5. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму слова у варіанті

    (Кількість балів 1.00)

  6. Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину речення

    (Кількість балів 1.00)

  7. Прочитайте текст і виконайте завдання 7—10.

    Окремо в тексті треба писати сполуку слів

    (Кількість балів 1.00)



    (1) У гущавині ще стояла прохолода, а як переходили голі плаї, сонце засипало гаря-
    чим приском. (2) У нетрях стояла тиша, як у церкві. (3)Де/не/де стукне клюй/дерево,
    або перелетить сойка чи якась менша пташка. (4) Але пташок у лісі мало. (5) І ніби
    доповнюючи цю нестачу, раз перелетіла якась звіринка з дерева на дерево. (6) Зірва-
    лась з високої ялинки і, розчепірившись, мов кажан, пішла-пішла вниз, вниз, а по-
    тім з/розгону вигналась вгору і вчепилась за […] осики, подряпалась швидко в/гору.

  8. Складним є речення

    (Кількість балів 1.00)



    (1) У гущавині ще стояла прохолода, а як переходили голі плаї, сонце засипало гаря-
    чим приском. (2) У нетрях стояла тиша, як у церкві. (3)Де/не/де стукне клюй/дерево,
    або перелетить сойка чи якась менша пташка. (4) Але пташок у лісі мало. (5) І ніби
    доповнюючи цю нестачу, раз перелетіла якась звіринка з дерева на дерево. (6) Зірва-
    лась з високої ялинки і, розчепірившись, мов кажан, пішла-пішла вниз, вниз, а по-
    тім з/розгону вигналась вгору і вчепилась за […] осики, подряпалась швидко в/гору.

  9. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

    (Кількість балів 1.00)



    (1) У гущавині ще стояла прохолода, а як переходили голі плаї, сонце засипало гаря-
    чим приском. (2) У нетрях стояла тиша, як у церкві. (3)Де/не/де стукне клюй/дерево,
    або перелетить сойка чи якась менша пташка. (4) Але пташок у лісі мало. (5) І ніби
    доповнюючи цю нестачу, раз перелетіла якась звіринка з дерева на дерево. (6) Зірва-
    лась з високої ялинки і, розчепірившись, мов кажан, пішла-пішла вниз, вниз, а по-
    тім з/розгону вигналась вгору і вчепилась за […] осики, подряпалась швидко в/гору.

  10. На місці пропуску в шостому реченні має бути слово

    (Кількість балів 1.00)



    (1) У гущавині ще стояла прохолода, а як переходили голі плаї, сонце засипало гаря-
    чим приском. (2) У нетрях стояла тиша, як у церкві. (3)Де/не/де стукне клюй/дерево,
    або перелетить сойка чи якась менша пташка. (4) Але пташок у лісі мало. (5) І ніби
    доповнюючи цю нестачу, раз перелетіла якась звіринка з дерева на дерево. (6) Зірва-
    лась з високої ялинки і, розчепірившись, мов кажан, пішла-пішла вниз, вниз, а по-
    тім з/розгону вигналась вгору і вчепилась за […] осики, подряпалась швидко в/гору.

  11. Завдання 11—23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний.
    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

    Підкреслені букви позначають однаковий звук у кожному слові рядка

    (Кількість балів 1.00)

  12. Редагування потребує сполука в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  13. Спрощення приголосних позначаємо на письмі в усіх словах рядка

    (Кількість балів 1.00)

  14. Апостроф на місці пропуску треба писати в усіх словах усіх рядків, ОКРІМ

     

    (Кількість балів 1.00)

  15. Подвоєні літери треба писати в усіх словах рядка

    (Кількість балів 1.00)

  16. Граматично правильна відповідь на запитання «Котра година?» — у рядку

    (Кількість балів 1.00)

  17. Правильно утворено всі імена по батькові в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  18. Прочитайте фрагмент статті, у якому пропущено окремі слова.
    Однією з … мандрівок Тараса … тисяча вісімсот сорок п’ятого року була його поїздка в село Веселий Поділ Хорольського повіту, про що письменник залишив … запис у щоденнику … заслання.

    Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

    (Кількість балів 1.00)

  19. Правильно утворено форму третьої особи множини від дієслова

    (Кількість балів 1.00)

  20. Разом треба писати всі прислівники в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  21. Правильно оформлено пряму мову в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  22. Прочитайте речення.

    Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

     

    (Кількість балів 1.00)



    Сатира (1) своєрідне дзеркало (2) у якому кожен (3) хто дивиться в нього (4) звичайно пізнає всі обличчя (5) крім свого.

  23. Граматично правильне продовження речення «Підготувавшись до  іспиту,  …» наведено в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  24. У завданнях 24—28 до кожного з чотирьох рядків, позначених цифрами, доберіть один варіант, позначений буквою. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте 4 бали.

    Доберіть до кожного фразеологізму синонім.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        хоч греблю гати

      • 2

        на заячий скік

      • 3

        як у вусі

      • 4

        не до сміху

      • А

        діло тютюном пахне

      • Б

        хоч голки збирай

      • В

        як піску морського

      • Г

        як кіт наплакав

      • Д

        хоч мак сій

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  25. З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        …такий веселий, що…

      • 2

        …поїхали, аби…

      • 3

        …прийшла вчасно, хоч…

      • 4

        …зрозумів, що…

      • А

        обставинна мети

      • Б

        обставинна міри й ступеня

      • В

        з’ясувальна

      • Г

        обставинна допустова

      • Д

        обставинна наслідку

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  26. Доберіть приклади до кожного типу односкладного речення.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        означено-особове

      • 2

        неозначено-особове

      • 3

        безособове

      • 4

        називне

      • А

        У церкву ходять для розмови з Богом.

      • Б

        Надворі все замело снігом.

      • В

        У мене душа не на місці.

      • Г

        Старі предковічні ліси.

      • Д

        О земле втрачена, явися!..

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  27. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

    (Кількість балів 4.00)



    Реформа науки в Україні (1) потрібна, тому що в нинішніх
    умовах (2) вона не (3) може розвиватися, (4) лише виживає.

      • 1

        1

      • 2

        2

      • 3

        3

      • 4

        4

      • А

        займенник

      • Б

        прикметник

      • В

        дієслово

      • Г

        іменник

      • Д

        частка

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  28. Доберіть приклад до кожного типу складного речення.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        складнопідрядне

      • 2

        складне безсполучникове

      • 3

        складносурядне

      • 4

        складне з різними видами зв’язку

      • А

        Дума — це колос, а слово — це віковічне зерно.

      • Б

        Сип коневі мішком — не ходитимеш пішком.

      • В

        Як той весняний дощ, розсіяний по ниві, живеш ти в райдужнім пориві.

      • Г

        Усе залежить від людських зіниць: у широких відіб’ється вся епоха, а у звужених — збіговисько дрібниць.

      • Д

        Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив.

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  29. Читання й аналіз тексту

    Завдання 29—33 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. 

    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Софія Яблонська за походженням

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.


    Далекі обрії Софії Яблонської
    (1—4) Присвятити життя мандрам — мрія багатьох, хоча не кожна людина зважу-
    ється на це. Більшість так і живе мріями про подорожі, переглядаючи фільми й фото
    з чужих поїздок. Та є люди, яким належить весь світ. Такою була Софія Яблонська —
    журналістка, авторка книжок-бестселерів і фільмів про екзотичні краї.
    (5—10) Вона стала однією з найвідоміших колись і «найзабутіших» тепер украї-
    нок. Народилася 15 травня 1907 р. в Германові. Уже в юному віці Софія іноді мари-
    ла подорожами. От, приміром, коли дізналася про походження ванілі, то подумала:
    «…ніколи її не побачу, ту далеку країну, яка існує, як і ми, тільки на другому боці
    земної кулі. А може, колись я впаду в дуже глибоке провалля, може, проб’ю землю
    і таки дістанусь до країни, де є ванілія».
    (11—15) Софія навчалася у вчительській гімназії, на курсах крою і шиття, курсах
    книгознавства, у драматичній і торговельній школах. У 1927 р. поїхала до Парижа,
    де планувала стати акторкою. Хоча на початках і довелося мити вікна офісів, дівчина
    не забувала про мрію подорожувати і працювала для цього. Навіть знялася в невели-
    кій ролі в одній зі стрічок компанії «Pathe-Natan».
    (16—20) Заробивши грошей, почала мандрувати. У 1932 р. з’явилася її книга
    «Чар Марока» — пригодницька і навіть авантюрна. Поїхавши в Сахару, на землі,
    заселені вільними, не скореними ще Французьким іноземним легіоном арабами, мало
    не потрапила в полон до тубільців. У «Чарі Марока» чудово описала емоції, колорит
    і звичаї тієї країни.
    (21—25) У Франції Софія навчилася знімати документальне кіно, і це стало її
    роботою. Заохочена розповідями українського мандрівника і сходознавця Степана
    Левинського, Яблонська вирішила поїхати на Далекий Схід, аби там знімати фільми.
    Так і зробила. Але знайшла там не тільки сюжети, а й кохання: у 1933 р. українка
    в Китаї вийшла заміж за француза Жана Удена.
    (26—35) Умови для зйомок у Китаї, у провінції Хунань, були складні. Китайці
    боялися, коли їх знімали, адже вважали, що камера забирає душу. Жодні обіцянки
    гонорарів, наприклад, за просте «дефіле» з волами перед об’єктивом, не допомагали.
    Мовляв, що з тих грошей, коли душу вкрадуть. Тож Яблонська пішла на хитрощі.
    Вона винайняла приміщення з вікнами на жваву дорогу. Над входом повісила напис
    «Імпорт — експорт», а вітрину заклеїла жовтим папером. Кімнату розділила навпіл.
    У ближчій до входу частині був ніби офіс, і коли хтось заходив запитати, що про-
    дають, йому відповідали: «Авто або аероплани!» Звісно, що жителі провінції не дуже
    ходили до такої крамниці. Але Яблонській тільки цього було й треба, бо з другої
    частини кімнати вона через вікна таємно знімала китайців.
    (36—41) До редакцій львівських часописів Яблонська надсилала свої статті, а з Га-
    личини замовляла записи народних пісень і музики до танців (гопак, козачок і коло-
    мийки), вишиваний одяг та узори для вишивок. Знайомила китайців з українською

    культурою, а сама чутливо зауважувала те, що могло би бути цікавим українцям:
    «Коли б ми мали такі прикмети китайців, як їх витривалість, то з нашою чорною
    землею за десять літ ми стали б першою землеробною нацією Европи».
    (42—49) «На пришпиленій до стіни географічній карті ланцюг червоних крапок
    зазначає перебуту нею дорогу довкола світу. Вернувшись на кілька тижнів до краю,
    вона бажає поділитись багатством вражень зі своїми краянами, — писала Дарія Ві-
    конська в журналі «Жінка» в 1935 р. — Чуємо магічні слова: Марсей, Порт-Саїд, Джі-
    буті, Кольомбо, Саїґон. Трирічний побут в Індо-Китаю і поворотна дорога: Сінгапура,
    Ява, Балі, Австралія, Нова Зеляндія, Тагіті, Сан-Франціско, Ню-Йорк, вкінці назад
    у Париж». Враження від цих мандрівок лягли в основу книжок Софії Яблонської-
    Уден «З країни рижу та опію» і «Далекі обрії».
    (50—56) Як згадувала Софія, ще коли вона була маленькою, батько говорив їй:
    «Ми є на землі, щоби боротись проти часу, інакше він нас поїсть. Коли йому не про-
    тидіяти, він робить нас гнилими так, наче б ми вже були мертві. Треба любити речі,
    любити все, що ти робиш, бо воно робить тебе багатшою за все інше. А головне, треба
    любити свою працю, бо працювати — значить боротись проти часу, значить творити!
    У кожній хвилині ти можеш зробити з нічого щось; інакше ти все нищиш, бо змен-
    шуєш його вартість, залишаєш нидіти…»
    (57—59) І Софія жила відповідно до цих настанов. І залишила після себе творчість,
    яка ще далеко не повністю повернулася після років зумисного забуття тоталітарного
    періоду.
    За В. Морозом, журнал «Український тиждень»


  30. НЕ ВІДПОВІДАЄ змісту тексту твердження

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.


    Далекі обрії Софії Яблонської
    (1—4) Присвятити життя мандрам — мрія багатьох, хоча не кожна людина зважу-
    ється на це. Більшість так і живе мріями про подорожі, переглядаючи фільми й фото
    з чужих поїздок. Та є люди, яким належить весь світ. Такою була Софія Яблонська —
    журналістка, авторка книжок-бестселерів і фільмів про екзотичні краї.
    (5—10) Вона стала однією з найвідоміших колись і «найзабутіших» тепер украї-
    нок. Народилася 15 травня 1907 р. в Германові. Уже в юному віці Софія іноді мари-
    ла подорожами. От, приміром, коли дізналася про походження ванілі, то подумала:
    «…ніколи її не побачу, ту далеку країну, яка існує, як і ми, тільки на другому боці
    земної кулі. А може, колись я впаду в дуже глибоке провалля, може, проб’ю землю
    і таки дістанусь до країни, де є ванілія».
    (11—15) Софія навчалася у вчительській гімназії, на курсах крою і шиття, курсах
    книгознавства, у драматичній і торговельній школах. У 1927 р. поїхала до Парижа,
    де планувала стати акторкою. Хоча на початках і довелося мити вікна офісів, дівчина
    не забувала про мрію подорожувати і працювала для цього. Навіть знялася в невели-
    кій ролі в одній зі стрічок компанії «Pathe-Natan».
    (16—20) Заробивши грошей, почала мандрувати. У 1932 р. з’явилася її книга
    «Чар Марока» — пригодницька і навіть авантюрна. Поїхавши в Сахару, на землі,
    заселені вільними, не скореними ще Французьким іноземним легіоном арабами, мало
    не потрапила в полон до тубільців. У «Чарі Марока» чудово описала емоції, колорит
    і звичаї тієї країни.
    (21—25) У Франції Софія навчилася знімати документальне кіно, і це стало її
    роботою. Заохочена розповідями українського мандрівника і сходознавця Степана
    Левинського, Яблонська вирішила поїхати на Далекий Схід, аби там знімати фільми.
    Так і зробила. Але знайшла там не тільки сюжети, а й кохання: у 1933 р. українка
    в Китаї вийшла заміж за француза Жана Удена.
    (26—35) Умови для зйомок у Китаї, у провінції Хунань, були складні. Китайці
    боялися, коли їх знімали, адже вважали, що камера забирає душу. Жодні обіцянки
    гонорарів, наприклад, за просте «дефіле» з волами перед об’єктивом, не допомагали.
    Мовляв, що з тих грошей, коли душу вкрадуть. Тож Яблонська пішла на хитрощі.
    Вона винайняла приміщення з вікнами на жваву дорогу. Над входом повісила напис
    «Імпорт — експорт», а вітрину заклеїла жовтим папером. Кімнату розділила навпіл.
    У ближчій до входу частині був ніби офіс, і коли хтось заходив запитати, що про-
    дають, йому відповідали: «Авто або аероплани!» Звісно, що жителі провінції не дуже
    ходили до такої крамниці. Але Яблонській тільки цього було й треба, бо з другої
    частини кімнати вона через вікна таємно знімала китайців.
    (36—41) До редакцій львівських часописів Яблонська надсилала свої статті, а з Га-
    личини замовляла записи народних пісень і музики до танців (гопак, козачок і коло-
    мийки), вишиваний одяг та узори для вишивок. Знайомила китайців з українською

    культурою, а сама чутливо зауважувала те, що могло би бути цікавим українцям:
    «Коли б ми мали такі прикмети китайців, як їх витривалість, то з нашою чорною
    землею за десять літ ми стали б першою землеробною нацією Европи».
    (42—49) «На пришпиленій до стіни географічній карті ланцюг червоних крапок
    зазначає перебуту нею дорогу довкола світу. Вернувшись на кілька тижнів до краю,
    вона бажає поділитись багатством вражень зі своїми краянами, — писала Дарія Ві-
    конська в журналі «Жінка» в 1935 р. — Чуємо магічні слова: Марсей, Порт-Саїд, Джі-
    буті, Кольомбо, Саїґон. Трирічний побут в Індо-Китаю і поворотна дорога: Сінгапура,
    Ява, Балі, Австралія, Нова Зеляндія, Тагіті, Сан-Франціско, Ню-Йорк, вкінці назад
    у Париж». Враження від цих мандрівок лягли в основу книжок Софії Яблонської-
    Уден «З країни рижу та опію» і «Далекі обрії».
    (50—56) Як згадувала Софія, ще коли вона була маленькою, батько говорив їй:
    «Ми є на землі, щоби боротись проти часу, інакше він нас поїсть. Коли йому не про-
    тидіяти, він робить нас гнилими так, наче б ми вже були мертві. Треба любити речі,
    любити все, що ти робиш, бо воно робить тебе багатшою за все інше. А головне, треба
    любити свою працю, бо працювати — значить боротись проти часу, значить творити!
    У кожній хвилині ти можеш зробити з нічого щось; інакше ти все нищиш, бо змен-
    шуєш його вартість, залишаєш нидіти…»
    (57—59) І Софія жила відповідно до цих настанов. І залишила після себе творчість,
    яка ще далеко не повністю повернулася після років зумисного забуття тоталітарного
    періоду.
    За В. Морозом, журнал «Український тиждень»

  31. Як Софія Яблонська подолала труднощі, спричинені відмовою китайців зніматися у фільмі?

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.


    Далекі обрії Софії Яблонської
    (1—4) Присвятити життя мандрам — мрія багатьох, хоча не кожна людина зважу-
    ється на це. Більшість так і живе мріями про подорожі, переглядаючи фільми й фото
    з чужих поїздок. Та є люди, яким належить весь світ. Такою була Софія Яблонська —
    журналістка, авторка книжок-бестселерів і фільмів про екзотичні краї.
    (5—10) Вона стала однією з найвідоміших колись і «найзабутіших» тепер украї-
    нок. Народилася 15 травня 1907 р. в Германові. Уже в юному віці Софія іноді мари-
    ла подорожами. От, приміром, коли дізналася про походження ванілі, то подумала:
    «…ніколи її не побачу, ту далеку країну, яка існує, як і ми, тільки на другому боці
    земної кулі. А може, колись я впаду в дуже глибоке провалля, може, проб’ю землю
    і таки дістанусь до країни, де є ванілія».
    (11—15) Софія навчалася у вчительській гімназії, на курсах крою і шиття, курсах
    книгознавства, у драматичній і торговельній школах. У 1927 р. поїхала до Парижа,
    де планувала стати акторкою. Хоча на початках і довелося мити вікна офісів, дівчина
    не забувала про мрію подорожувати і працювала для цього. Навіть знялася в невели-
    кій ролі в одній зі стрічок компанії «Pathe-Natan».
    (16—20) Заробивши грошей, почала мандрувати. У 1932 р. з’явилася її книга
    «Чар Марока» — пригодницька і навіть авантюрна. Поїхавши в Сахару, на землі,
    заселені вільними, не скореними ще Французьким іноземним легіоном арабами, мало
    не потрапила в полон до тубільців. У «Чарі Марока» чудово описала емоції, колорит
    і звичаї тієї країни.
    (21—25) У Франції Софія навчилася знімати документальне кіно, і це стало її
    роботою. Заохочена розповідями українського мандрівника і сходознавця Степана
    Левинського, Яблонська вирішила поїхати на Далекий Схід, аби там знімати фільми.
    Так і зробила. Але знайшла там не тільки сюжети, а й кохання: у 1933 р. українка
    в Китаї вийшла заміж за француза Жана Удена.
    (26—35) Умови для зйомок у Китаї, у провінції Хунань, були складні. Китайці
    боялися, коли їх знімали, адже вважали, що камера забирає душу. Жодні обіцянки
    гонорарів, наприклад, за просте «дефіле» з волами перед об’єктивом, не допомагали.
    Мовляв, що з тих грошей, коли душу вкрадуть. Тож Яблонська пішла на хитрощі.
    Вона винайняла приміщення з вікнами на жваву дорогу. Над входом повісила напис
    «Імпорт — експорт», а вітрину заклеїла жовтим папером. Кімнату розділила навпіл.
    У ближчій до входу частині був ніби офіс, і коли хтось заходив запитати, що про-
    дають, йому відповідали: «Авто або аероплани!» Звісно, що жителі провінції не дуже
    ходили до такої крамниці. Але Яблонській тільки цього було й треба, бо з другої
    частини кімнати вона через вікна таємно знімала китайців.
    (36—41) До редакцій львівських часописів Яблонська надсилала свої статті, а з Га-
    личини замовляла записи народних пісень і музики до танців (гопак, козачок і коло-
    мийки), вишиваний одяг та узори для вишивок. Знайомила китайців з українською

    культурою, а сама чутливо зауважувала те, що могло би бути цікавим українцям:
    «Коли б ми мали такі прикмети китайців, як їх витривалість, то з нашою чорною
    землею за десять літ ми стали б першою землеробною нацією Европи».
    (42—49) «На пришпиленій до стіни географічній карті ланцюг червоних крапок
    зазначає перебуту нею дорогу довкола світу. Вернувшись на кілька тижнів до краю,
    вона бажає поділитись багатством вражень зі своїми краянами, — писала Дарія Ві-
    конська в журналі «Жінка» в 1935 р. — Чуємо магічні слова: Марсей, Порт-Саїд, Джі-
    буті, Кольомбо, Саїґон. Трирічний побут в Індо-Китаю і поворотна дорога: Сінгапура,
    Ява, Балі, Австралія, Нова Зеляндія, Тагіті, Сан-Франціско, Ню-Йорк, вкінці назад
    у Париж». Враження від цих мандрівок лягли в основу книжок Софії Яблонської-
    Уден «З країни рижу та опію» і «Далекі обрії».
    (50—56) Як згадувала Софія, ще коли вона була маленькою, батько говорив їй:
    «Ми є на землі, щоби боротись проти часу, інакше він нас поїсть. Коли йому не про-
    тидіяти, він робить нас гнилими так, наче б ми вже були мертві. Треба любити речі,
    любити все, що ти робиш, бо воно робить тебе багатшою за все інше. А головне, треба
    любити свою працю, бо працювати — значить боротись проти часу, значить творити!
    У кожній хвилині ти можеш зробити з нічого щось; інакше ти все нищиш, бо змен-
    шуєш його вартість, залишаєш нидіти…»
    (57—59) І Софія жила відповідно до цих настанов. І залишила після себе творчість,
    яка ще далеко не повністю повернулася після років зумисного забуття тоталітарного
    періоду.
    За В. Морозом, журнал «Український тиждень»

  32. Темою тексту є розповідь про

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.


    Далекі обрії Софії Яблонської
    (1—4) Присвятити життя мандрам — мрія багатьох, хоча не кожна людина зважу-
    ється на це. Більшість так і живе мріями про подорожі, переглядаючи фільми й фото
    з чужих поїздок. Та є люди, яким належить весь світ. Такою була Софія Яблонська —
    журналістка, авторка книжок-бестселерів і фільмів про екзотичні краї.
    (5—10) Вона стала однією з найвідоміших колись і «найзабутіших» тепер украї-
    нок. Народилася 15 травня 1907 р. в Германові. Уже в юному віці Софія іноді мари-
    ла подорожами. От, приміром, коли дізналася про походження ванілі, то подумала:
    «…ніколи її не побачу, ту далеку країну, яка існує, як і ми, тільки на другому боці
    земної кулі. А може, колись я впаду в дуже глибоке провалля, може, проб’ю землю
    і таки дістанусь до країни, де є ванілія».
    (11—15) Софія навчалася у вчительській гімназії, на курсах крою і шиття, курсах
    книгознавства, у драматичній і торговельній школах. У 1927 р. поїхала до Парижа,
    де планувала стати акторкою. Хоча на початках і довелося мити вікна офісів, дівчина
    не забувала про мрію подорожувати і працювала для цього. Навіть знялася в невели-
    кій ролі в одній зі стрічок компанії «Pathe-Natan».
    (16—20) Заробивши грошей, почала мандрувати. У 1932 р. з’явилася її книга
    «Чар Марока» — пригодницька і навіть авантюрна. Поїхавши в Сахару, на землі,
    заселені вільними, не скореними ще Французьким іноземним легіоном арабами, мало
    не потрапила в полон до тубільців. У «Чарі Марока» чудово описала емоції, колорит
    і звичаї тієї країни.
    (21—25) У Франції Софія навчилася знімати документальне кіно, і це стало її
    роботою. Заохочена розповідями українського мандрівника і сходознавця Степана
    Левинського, Яблонська вирішила поїхати на Далекий Схід, аби там знімати фільми.
    Так і зробила. Але знайшла там не тільки сюжети, а й кохання: у 1933 р. українка
    в Китаї вийшла заміж за француза Жана Удена.
    (26—35) Умови для зйомок у Китаї, у провінції Хунань, були складні. Китайці
    боялися, коли їх знімали, адже вважали, що камера забирає душу. Жодні обіцянки
    гонорарів, наприклад, за просте «дефіле» з волами перед об’єктивом, не допомагали.
    Мовляв, що з тих грошей, коли душу вкрадуть. Тож Яблонська пішла на хитрощі.
    Вона винайняла приміщення з вікнами на жваву дорогу. Над входом повісила напис
    «Імпорт — експорт», а вітрину заклеїла жовтим папером. Кімнату розділила навпіл.
    У ближчій до входу частині був ніби офіс, і коли хтось заходив запитати, що про-
    дають, йому відповідали: «Авто або аероплани!» Звісно, що жителі провінції не дуже
    ходили до такої крамниці. Але Яблонській тільки цього було й треба, бо з другої
    частини кімнати вона через вікна таємно знімала китайців.
    (36—41) До редакцій львівських часописів Яблонська надсилала свої статті, а з Га-
    личини замовляла записи народних пісень і музики до танців (гопак, козачок і коло-
    мийки), вишиваний одяг та узори для вишивок. Знайомила китайців з українською

    культурою, а сама чутливо зауважувала те, що могло би бути цікавим українцям:
    «Коли б ми мали такі прикмети китайців, як їх витривалість, то з нашою чорною
    землею за десять літ ми стали б першою землеробною нацією Европи».
    (42—49) «На пришпиленій до стіни географічній карті ланцюг червоних крапок
    зазначає перебуту нею дорогу довкола світу. Вернувшись на кілька тижнів до краю,
    вона бажає поділитись багатством вражень зі своїми краянами, — писала Дарія Ві-
    конська в журналі «Жінка» в 1935 р. — Чуємо магічні слова: Марсей, Порт-Саїд, Джі-
    буті, Кольомбо, Саїґон. Трирічний побут в Індо-Китаю і поворотна дорога: Сінгапура,
    Ява, Балі, Австралія, Нова Зеляндія, Тагіті, Сан-Франціско, Ню-Йорк, вкінці назад
    у Париж». Враження від цих мандрівок лягли в основу книжок Софії Яблонської-
    Уден «З країни рижу та опію» і «Далекі обрії».
    (50—56) Як згадувала Софія, ще коли вона була маленькою, батько говорив їй:
    «Ми є на землі, щоби боротись проти часу, інакше він нас поїсть. Коли йому не про-
    тидіяти, він робить нас гнилими так, наче б ми вже були мертві. Треба любити речі,
    любити все, що ти робиш, бо воно робить тебе багатшою за все інше. А головне, треба
    любити свою працю, бо працювати — значить боротись проти часу, значить творити!
    У кожній хвилині ти можеш зробити з нічого щось; інакше ти все нищиш, бо змен-
    шуєш його вартість, залишаєш нидіти…»
    (57—59) І Софія жила відповідно до цих настанов. І залишила після себе творчість,
    яка ще далеко не повністю повернулася після років зумисного забуття тоталітарного
    періоду.
    За В. Морозом, журнал «Український тиждень»

  33. Автор долучає до тексту слова батька Софії Яблонської, щоб показати, що

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.


    Далекі обрії Софії Яблонської
    (1—4) Присвятити життя мандрам — мрія багатьох, хоча не кожна людина зважу-
    ється на це. Більшість так і живе мріями про подорожі, переглядаючи фільми й фото
    з чужих поїздок. Та є люди, яким належить весь світ. Такою була Софія Яблонська —
    журналістка, авторка книжок-бестселерів і фільмів про екзотичні краї.
    (5—10) Вона стала однією з найвідоміших колись і «найзабутіших» тепер украї-
    нок. Народилася 15 травня 1907 р. в Германові. Уже в юному віці Софія іноді мари-
    ла подорожами. От, приміром, коли дізналася про походження ванілі, то подумала:
    «…ніколи її не побачу, ту далеку країну, яка існує, як і ми, тільки на другому боці
    земної кулі. А може, колись я впаду в дуже глибоке провалля, може, проб’ю землю
    і таки дістанусь до країни, де є ванілія».
    (11—15) Софія навчалася у вчительській гімназії, на курсах крою і шиття, курсах
    книгознавства, у драматичній і торговельній школах. У 1927 р. поїхала до Парижа,
    де планувала стати акторкою. Хоча на початках і довелося мити вікна офісів, дівчина
    не забувала про мрію подорожувати і працювала для цього. Навіть знялася в невели-
    кій ролі в одній зі стрічок компанії «Pathe-Natan».
    (16—20) Заробивши грошей, почала мандрувати. У 1932 р. з’явилася її книга
    «Чар Марока» — пригодницька і навіть авантюрна. Поїхавши в Сахару, на землі,
    заселені вільними, не скореними ще Французьким іноземним легіоном арабами, мало
    не потрапила в полон до тубільців. У «Чарі Марока» чудово описала емоції, колорит
    і звичаї тієї країни.
    (21—25) У Франції Софія навчилася знімати документальне кіно, і це стало її
    роботою. Заохочена розповідями українського мандрівника і сходознавця Степана
    Левинського, Яблонська вирішила поїхати на Далекий Схід, аби там знімати фільми.
    Так і зробила. Але знайшла там не тільки сюжети, а й кохання: у 1933 р. українка
    в Китаї вийшла заміж за француза Жана Удена.
    (26—35) Умови для зйомок у Китаї, у провінції Хунань, були складні. Китайці
    боялися, коли їх знімали, адже вважали, що камера забирає душу. Жодні обіцянки
    гонорарів, наприклад, за просте «дефіле» з волами перед об’єктивом, не допомагали.
    Мовляв, що з тих грошей, коли душу вкрадуть. Тож Яблонська пішла на хитрощі.
    Вона винайняла приміщення з вікнами на жваву дорогу. Над входом повісила напис
    «Імпорт — експорт», а вітрину заклеїла жовтим папером. Кімнату розділила навпіл.
    У ближчій до входу частині був ніби офіс, і коли хтось заходив запитати, що про-
    дають, йому відповідали: «Авто або аероплани!» Звісно, що жителі провінції не дуже
    ходили до такої крамниці. Але Яблонській тільки цього було й треба, бо з другої
    частини кімнати вона через вікна таємно знімала китайців.
    (36—41) До редакцій львівських часописів Яблонська надсилала свої статті, а з Га-
    личини замовляла записи народних пісень і музики до танців (гопак, козачок і коло-
    мийки), вишиваний одяг та узори для вишивок. Знайомила китайців з українською

    культурою, а сама чутливо зауважувала те, що могло би бути цікавим українцям:
    «Коли б ми мали такі прикмети китайців, як їх витривалість, то з нашою чорною
    землею за десять літ ми стали б першою землеробною нацією Европи».
    (42—49) «На пришпиленій до стіни географічній карті ланцюг червоних крапок
    зазначає перебуту нею дорогу довкола світу. Вернувшись на кілька тижнів до краю,
    вона бажає поділитись багатством вражень зі своїми краянами, — писала Дарія Ві-
    конська в журналі «Жінка» в 1935 р. — Чуємо магічні слова: Марсей, Порт-Саїд, Джі-
    буті, Кольомбо, Саїґон. Трирічний побут в Індо-Китаю і поворотна дорога: Сінгапура,
    Ява, Балі, Австралія, Нова Зеляндія, Тагіті, Сан-Франціско, Ню-Йорк, вкінці назад
    у Париж». Враження від цих мандрівок лягли в основу книжок Софії Яблонської-
    Уден «З країни рижу та опію» і «Далекі обрії».
    (50—56) Як згадувала Софія, ще коли вона була маленькою, батько говорив їй:
    «Ми є на землі, щоби боротись проти часу, інакше він нас поїсть. Коли йому не про-
    тидіяти, він робить нас гнилими так, наче б ми вже були мертві. Треба любити речі,
    любити все, що ти робиш, бо воно робить тебе багатшою за все інше. А головне, треба
    любити свою працю, бо працювати — значить боротись проти часу, значить творити!
    У кожній хвилині ти можеш зробити з нічого щось; інакше ти все нищиш, бо змен-
    шуєш його вартість, залишаєш нидіти…»
    (57—59) І Софія жила відповідно до цих настанов. І залишила після себе творчість,
    яка ще далеко не повністю повернулася після років зумисного забуття тоталітарного
    періоду.
    За В. Морозом, журнал «Український тиждень»

  34. Частина 2

    Українська література

    Завдання 34—53 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний.

    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Рядки
    Щоб родило на землі,
    Щоб був хліб на столі.
    Щоб водилися пернаті
    І без чубка, і чубаті.
    Щоб не знали ви біди,
    Нехай прийдуть гаразди

    є в

    (Кількість балів 1.00)

  35. Слова «Мужа твойого ми вбили, бо був муж твій як той вовк, що обкрадав і  грабував. А  наші князі добрі є, бо пильно вони подбали про Деревлянську землю. Іди-но за нашого князя, за Мала» адресовано

    (Кількість балів 1.00)

  36. Образ злої чарівниці, що є натяком на царювання Катерини ІІ, змальовано у творі

    (Кількість балів 1.00)

  37. Рядки
    І тебе загнали, мій друже єдиний,
    Мій Якове добрий! Не за Україну,
    А за її ката довелось пролить
    Кров добру, не чорну…

    є в

    (Кількість балів 1.00)

  38. «…З цієї народної першоп’єси кожне нове покоління черпає науку почуттів, моральні взірці кохання, людської краси, благородства», — сказано про твір

    (Кількість балів 1.00)

  39. Слова «Коли хто говорить: люблю Бога, а брата свого ненавидить — брехня це» є епіграфом до твору Т. Шевченка —

    (Кількість балів 1.00)

  40. Мчить у погоню за кривдником гетьманової нареченої

    (Кількість балів 1.00)

  41. Кульмінацією твору «Камінний хрест» є уривок

    (Кількість балів 1.00)

  42. Уривок «Тепер має бути тихо у стаї, двері замкнені, і навіть спузар не сміє кинуть оком на молоко, поки там твориться щось, поки ватаг чаклує… Руки оживають потроху… закруглюють лікті, щось плещуть, бгають та гладять там всередині, і  раптом з  дна посуди, з-під молока, підіймається кругле сирове тіло, що якимсь чудом родилось» узято з твору

    (Кількість балів 1.00)

  43. О, слово рідне! Будь мечем моїм!
    Ні, сонцем стань! Вгорі спинися,
    Осяй мій край і  розлетися
    Дощами судними над ним,

    просить герой твору, що належить до виду лірики

    (Кількість балів 1.00)

  44. Фітільов — справжнє прізвище автора твору, що має присвяту

    (Кількість балів 1.00)

  45. Троє друзів урятували матроса з морських хвиль у творі

    (Кількість балів 1.00)

  46. В уривку
    «Б а р о н о в а - К о з и н о до  знервованого Мазайла:
    — А що таке паляниця?
    М о к і й голосно:
    — Український білий хліб.
    Б а р о н о в а - К о з и н о
    — А я  й  досі не  знала.
    М о к і й
    — Отож і  горе, що їсте, а  не знаєте…»
    є художній засіб

    (Кількість балів 1.00)

  47. «…Не  міг  опублікувати  новелу,  цю,  без  перебільшення,  художню  перлину  —  у  застійні  роки  не  допускали  навіть  натяку  на  жахіття  сталінщини», —  сказано про твір, у якому є такий епізод

    (Кількість балів 1.00)

  48. Ця картина може стати ілюстрацією до твору

    (Кількість балів 1.00)

  49. «…І класичну музику люблю. Навчила мене її розуміти й відгадувати по “мотивах”  одна  з  моїх  товаришок,  якої  душа  немов  складалася  з  тонів  і  була сама олицетворена музика», — зізнається героїня твору

    (Кількість балів 1.00)

  50. Темою твору «Захар Беркут» є

    (Кількість балів 1.00)

  51. Сьогодні усе для тебе —
    Озера, гаї, степи.
    І жити спішити треба, 
    Кохати спішити треба —
    Гляди ж не проспи!

    застерігає ліричний герой твору

    (Кількість балів 1.00)

  52. Розділи «В пралісах Сіхоте-Аліня», «Мemento Mori», «Навзаводи з щастям» є у творі, де діють герої

    (Кількість балів 1.00)

  53. У вислові «Ішлося про появу нової літератури, іронічної, видовищної, котра пародіювала ідеологічні кліше, відроджувала форми барокової гри, озвучувала новий маскарад персонажів і ролей» перелічені риси

    (Кількість балів 1.00)

  54. У завданнях 54—57 до кожного з чотирьох рядків, позначених цифрами, доберіть один варіант, позначений буквою. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте 4 бали.

    Укажіть твори одного жанру.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        «Господи, гніву пречистого…»

      • 2

        «Місто»

      • 3

        «Я (Романтика)»

      • 4

        «Сон» («У всякого своя доля…»)

      • А

        «Моя автобіографія»

      • Б

        «De libertate»

      • В

        «Мойсей»

      • Г

        «Intermezzo»

      • Д

        «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  55. Увідповідніть жанр твору та уривок із нього.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        трагікомедія

      • 2

        байка

      • 3

        драма-феєрія

      • 4

        новела

      • А

        «Зовсім не боліло, як ти віддирала закривавлений бинт. Віддерши його, кинула десь у  куток, а  мої руки, попарені і  якісь легші, зав’язала своєю марлею, сухою та м’якою».

      • Б

        «Містина вся дика, таємнича, але не понура, — повна ніжної, задумливої поліської краси. Провесна. По узліссі і  на галяві зеленіє перший ряст і  цвітуть проліски та сон-трава…»

      • В

        «Родини я не маю. Розлетілися всі по світі, розійшлися. Тепер старший син відбуває повітряні рейси Оде  — Індія. Я іноді дістаю від нього привітання з дороги».

      • Г

        «Замкни в достатку бджолу  — чи не  помре з туги в той час, коли можна їй літати по квітоносних лугах? Що гірше, ніж купатися в достатку і смертельно каратися без природженого діла?..»

      • Д

        «М а р и с я. Мамо! Жили  ж ми перше без дворянства і  всі були щасливі!.. Нащо  ж дворянство нам здалося, коли воно горе приносе? Коли через нього ви хочете мене нещасною зробить, занапастить мій вік молодий!..»

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  56. Поєднайте епізод із назвою твору.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        дядько заступається перед людьми за лісових мешканців

      • 2

        героїня із вдячністю згадує батька

      • 3

        брати мудро правлять полянами

      • 4

        дід розповідає про долю собаки

      • А

        «Пісня про рушник»

      • Б

        «Маруся Чурай»

      • В

        «Повість минулих літ»

      • Г

        «Сом»

      • Д

        «Лісова пісня»

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  57. Визначте, про кого з митців наведене висловлювання.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        Олександр Довженко

      • 2

        Ліна Костенко

      • 3

        Леся Українка

      • 4

        Іван Карпенко-Карий

      • А

        «Людина полум’яного темпераменту, творчого шаленства, він згорів дочасно… Полишивши нам золоті розсипи своїх поезій, нев’янучу красу своїх пісень…»

      • Б

        «Поетів такого масштабу, такого дарування народжується мало  — один-два на  століття. Вона наближена до Істини. У неї абсолютний слух до “голосу віків”…»

      • В

        «Від часу Шевченкового “Поховайте та  вставайте, кайдани порвіте” Україна не  чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої хорої дівчини».

      • Г

        «…Він був одним із  батьків новочасного українського театру, визначним артистом та  при тім великим драматургом, якому рівного не має наша література».

      • Д

        «Це повість ні  про що і  про все одночасно. Це  — панорама життя малого Сашка, енциклопедія його світу. У ній теж нема сюжету; її важко переказати, вона  — телемозаїка епізодів, нанизаних на  нитку асоціацій».

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
Час вичерпано
Перед відвідуванням сайту оберіть один з варіантів: