Варіант 3

Варіант 3

  • Час: 00:00/01:00:00
  • Питання: 0/57
  1. Частина 1
    Українська мова
    Завдання 1—10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.

    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Іменником є слово, виділене в реченні


    (Кількість балів 1.00)

  2. Лексичну помилку допущено в реченні

    (Кількість балів 1.00)

  3. Чергування голосних відбувається в усіх наведених випадках, ОКРІМ

    (Кількість балів 1.00)

  4. Літеру е на місці пропуску треба писати в усіх словах у рядку

    (Кількість балів 1.00)

  5. Не мають закінчення обидва слова в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  6. Граматично правильне речення утвориться, якщо до фрагмента «Обираючи майбутню професію, …» додати

    (Кількість балів 1.00)

  7. Прочитайте текст і виконайте завдання 7—10.
     

    Із подвоєнням треба писати слово

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чи відоме вам ім’я Марії Башкірцевої — дівчини, яка стала однією з перших
    українок і першою жінкою-художницею, чиї картини потрапили до Лувру? (2) Її та-
    ланти не обмежились тільки живописом: вона дуже гарно співала. (3) Вартель — відо-
    мий французький профес..ор вокалу — був переконан..ий, що на Марію чекає світова
    слава співачки. (4) Дівчина стала відомою також завдяки щоден..ику, який писала
    з 15-ти років; її творчіст..ю захоплювалися Мопассан і Марина Цвєтаєва. (5) Ма-
    рію в Європі не забувають і досі: у Ніцці одну з вулиць названо її ім’ям, французи
    вшановують пам’ять про неї виставками її робіт, а також, у Франції існує нагорода
    молодим художникам, яка носить ім’я Марії Башкірцевої.

  8. Не є прикладкою виділене в тексті слово

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чи відоме вам ім’я Марії Башкірцевої — дівчини, яка стала однією з перших
    українок і першою жінкою-художницею, чиї картини потрапили до Лувру? (2) Її та-
    ланти не обмежились тільки живописом: вона дуже гарно співала. (3) Вартель — відо-
    мий французький профес..ор вокалу — був переконан..ий, що на Марію чекає світова
    слава співачки. (4) Дівчина стала відомою також завдяки щоден..ику, який писала
    з 15-ти років; її творчіст..ю захоплювалися Мопассан і Марина Цвєтаєва. (5) Ма-
    рію в Європі не забувають і досі: у Ніцці одну з вулиць названо її ім’ям, французи
    вшановують пам’ять про неї виставками її робіт, а також, у Франції існує нагорода
    молодим художникам, яка носить ім’я Марії Башкірцевої.

  9. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чи відоме вам ім’я Марії Башкірцевої — дівчини, яка стала однією з перших
    українок і першою жінкою-художницею, чиї картини потрапили до Лувру? (2) Її та-
    ланти не обмежились тільки живописом: вона дуже гарно співала. (3) Вартель — відо-
    мий французький профес..ор вокалу — був переконан..ий, що на Марію чекає світова
    слава співачки. (4) Дівчина стала відомою також завдяки щоден..ику, який писала
    з 15-ти років; її творчіст..ю захоплювалися Мопассан і Марина Цвєтаєва. (5) Ма-
    рію в Європі не забувають і досі: у Ніцці одну з вулиць названо її ім’ям, французи
    вшановують пам’ять про неї виставками її робіт, а також, у Франції існує нагорода
    молодим художникам, яка носить ім’я Марії Башкірцевої.

  10. Безсполучниковим є речення

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Чи відоме вам ім’я Марії Башкірцевої — дівчини, яка стала однією з перших
    українок і першою жінкою-художницею, чиї картини потрапили до Лувру? (2) Її та-
    ланти не обмежились тільки живописом: вона дуже гарно співала. (3) Вартель — відо-
    мий французький профес..ор вокалу — був переконан..ий, що на Марію чекає світова
    слава співачки. (4) Дівчина стала відомою також завдяки щоден..ику, який писала
    з 15-ти років; її творчіст..ю захоплювалися Мопассан і Марина Цвєтаєва. (5) Ма-
    рію в Європі не забувають і досі: у Ніцці одну з вулиць названо її ім’ям, французи
    вшановують пам’ять про неї виставками її робіт, а також, у Франції існує нагорода
    молодим художникам, яка носить ім’я Марії Башкірцевої.

  11. Завдання 11—23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний.

    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Підкреслені літери позначають один і той самий звук у всіх словах рядка

    (Кількість балів 1.00)

  12. Антонімами є слова

    (Кількість балів 1.00)

  13. Подвоєні літери треба писати в усіх словах рядка

    (Кількість балів 1.00)

  14. Прочитайте текст.

    Дефіс НЕ треба ставити на місці цифри

    (Кількість балів 1.00)



    Так минув тиждень(1)другий сонячної повені, і природа замузичила на повну
    силу. Довкруг уже все лящало, гуло. У рум’яно(2)білому квіті садків сховалися
    світло(3)рожеві будиночки. Дерева попереплітали віти(4)руки в танку, пішли
    на вітрі в рух то ліво(5)руч, то прав(5)оруч, а то наче рядами.

  15. Спрощення в групах приголосних на місці пропуску позначається на письмі в усіх словах рядка

    (Кількість балів 1.00)

  16. М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

    (Кількість балів 1.00)

  17. Разом із часткою не треба писати виділене слово в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  18. Прочитайте текст.
    Ім’я … назавжди закарбувалося в  історії української музики. Композитор народився … березня … року.


    Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

    (Кількість балів 1.00)

  19. Літеру в треба писати на місці всіх пропусків у рядку

    (Кількість балів 1.00)

  20. Запропонована в дужках конструкція є НЕПРАВИЛЬНОЮ в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  21. Виділене слово можна замінити порівняльним зворотом у реченні

    (Кількість балів 1.00)

  22. НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення

    (Кількість балів 1.00)

  23. Складносурядне речення утвориться, якщо до фрагмента «Українці люблять співати…» додати

    (Кількість балів 1.00)

  24. У завданнях 24—28 до кожного з чотирьох рядків, позначених цифрами, доберіть один варіант, позначений буквою. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте 4 бали.

     

    Доберіть українські відповідники до іншомовних слів.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        кавер

      • 2

        пост

      • 3

        стикер

      • 4

        вікенд

      • А

        вихідні

      • Б

        переспів

      • В

        наліпка

      • Г

        допис

      • Д

        тиждень

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  25. З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        підмет

      • 2

        додаток

      • 3

        означення

      • 4

        обставина

      • А

        Від побаченого серце забилося частіше.

      • Б

        Нам усім не вистачає вміння любити ближнього.

      • В

        Хто ти є?

      • Г

        Часто нам заважають жити якісь «але».

      • Д

        Учитель допоміг знайти правильне рішення.

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  26. Увідповідніть фрагмент складнопідрядного речення і вид його підрядної частини.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        Є такі речі, що назавжди залишаються в серці.

      • 2

        Мати завжди відчуває, де її дитина.

      • 3

        Як не докладеш зусиль, не отримаєш бажаного.

      • 4

        Як прийде весна, розтануть сніги.

      • А

        означальна

      • Б

        обставинна часу

      • В

        з’ясувальна

      • Г

        обставинна способу дії

      • Д

        обставинна умови

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  27. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        у безсполучниковому реченні

      • 2

        між підметом і присудком

      • 3

        для відокремлення прикладки

      • 4

        у неповному реченні

      • А

        Життя — це рух.

      • Б

        Ти живеш в Україні — «країні смутку і краси».

      • В

        Потепліє — сніг розтане.

      • Г

        А над нами всіма — небо.

      • Д

        Сади, поля, ліси — усе квітує.

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  28. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

    (Кількість балів 4.00)



    На синіх долонях вечора темним смутком (1) горбатився
    старий вітряк і в (2) благанні простягав (3) завмерлі руки чи
    то до неба, чи то до людей: (4) звикши до гурту, він німотно
    карався без них.

      • 1

        1

      • 2

        2

      • 3

        3

      • 4

        4

      • А

        форма дієслова (дієприкметник)

      • Б

        форма дієслова (дієприслівник)

      • В

        прикметник

      • Г

        іменник

      • Д

        дієслово

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  29. Читання й аналіз тексту
    Завдання 29—33 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

    Прочитайте тексти (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29—33.

     

    Фразу Івана Драча «Скиньте  з  Шевченка  шапку.  Та  отого  дурного  кожуха. Відкрийте в нім академіка…»  (текст А, рядки 16—18) варто розуміти як


    (Кількість балів 1.00)



    Текст А
    Дорогою до справжнього Шевченка
    (1—3) У середині 1980-х улюбленою розвагою кількох молодих поетів була, зо-
    крема, й така: комусь із «непосвячених» ми цитували певні знакові рядки і просили
    відгадати, хто їх написав.
    (4—8) От, наприклад: «Слова дощем позамивались… І не дощем, і не слова…»
    Люди називали і Вінграновського, і ще когось — найначитаніші припускали, що це
    Еліот чи Сен-Жон Перс… І як солодко було відкривати їм, що це — Шевченко! І що
    «Ми восени таки похожі хоч капельку на образ Божий» чи, скажімо, «Готово! Парус
    розпустили…» — це теж Шевченко.
    (9—10) Ми хвалилися Шевченком, як у тому давньоукраїнському канті: «І Тобою,
    милий Боже, повсякчас хвалюся».
    (11—14) Як же нам хотілося довести всьому світові, що Шевченко і модерний,
    і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і тавруваль-
    ника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря, що
    печально пощипує струни кобзи чи бандури.

    (15—18) Біда в тому, що в багатьох шкільних і студентських авдиторіях саме та-
    кий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. «Скиньте
    з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка…» — за-
    кликав Драч і багато інших поетів упродовж сторіччя.
    (19—21) Але наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі му-
    ченика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий «Кобзар» — особливо в часи без-
    державності — і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Національного Духу.
    (22—23) Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові
    цілій нації.
    (24—27) І не випадково уже в наші драматичні дні відважний син древнього вір-
    менського народу Сергій Нігоян гине в центрі Києва за ідеали гідності саме з Шевчен-
    ковими словами на вустах: «Борітеся — поборете!». Бо справжні Шевченкові смисли
    в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса.
    (28—39) Я мрію дожити до тих часів, коли дітям у школі перестануть сльозливо
    оповідати про горопашного кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем
    у панів, а змінять парадигму і вестимуть натхненну мову про неймовірного хлопчика,
    що аж світився великим талантом, який без тата й мами, і без, здавалося, жодних
    шансів на успіх, створив сам себе. І це його світіння бачили всі — і той свавільний
    п’яний дячок, з яким малий Тарас читає псалтиря над померлими, — а читає він най-
    краще за всіх своїх ровесників — і навіть норовистий Павло Енгельгардт, до якого
    хлопчик приходить по дозвіл навчатися у хлипнівського маляра, бо з дитинства любить
    малювати вояків і коней, це його найбільша пристрасть, і він вперто шукає вчителя.
    Енгельгардт швидко збагнув, що йому до рук потрапив справжній скарб, адже Тарас
    найдотепніший, найспритніший, він усе робить завиграшки, талановито, — кращого
    за нього не знайти! І він бере хлопця спочатку у Вільно, а потім і в столицю.
    (40—44) А уявіть, який потужний і світлий талант треба було мати, щоб довко-
    ла його викупу з кріпацтва і вступу в Академію закрутилися такі імениті люди, як
    Жуковський, Брюллов і багато інших. Це просто якась нереальна історія!.. Достоту
    історія про успіх. Хоча треба чесно визнати: якби більшість з тих людей знали, що
    допомагають передовсім поету, а не художнику, нічого б такого не сталося.
    (45—52) І дітям, і студентам варто наголошувати, що сильна і дієва мрія відкриває
    нам усі шляхи, навіть, здавалося б, у найнесприятливішому середовищі, однак для
    цього треба вперто і каторжно працювати. Тож приклад Шевченка має їх окрилювати,
    а не вганяти в безнадію. Срібна медаль Академії, академік гравюри, розпис Большого
    театру, високоосвічений юнак, що має шанс продовжити навчання в Римі, — це все
    про Шевченка. Його чекає феєричне життя — він бачив, як живуть вищі суспільні
    прошарки, він умів бути франтом, був улюбленцем веселого творчого товариства —
    адже він не тільки художник, а ще й чудово співає, легко віршує…
    (53—60) Але виявляється, що те його внутрішнє світіння — то далеко не аба-
    журне сяйво, то — вогонь правди. Він ані на мить не забуває про своє коріння і про
    ту неправду, яка панує на його Батьківщині. Шевченко має мужність не записатися
    в лави прославляльників російського царя, який хай і лівим ґудзиком правої поли,
    але теж був причетний до його викупу з неволі. Але для генія правда — понад усе.
    І Шевченко переливає свою правду в поезію, і його слова снуються в такій божистій
    послідовності, що, змикаючись одне з одним, дають нам вічну, непроминальну енер-
    гію українського духу.
    (61—62) Шевченко розуміє, як ця правда може окошитися на його долі, він знає,
    що роблять з тими, хто йде супроти — і словом, і дією, як страчений Рилєєв.
    (63—64) Однак Шевченко не вміє і не хоче кривити душею, у якій клекотить
    праведний гнів і мрія про ідеальну, майже міфічну Україну.
    За І. Малковичем

  30. У тексті А не згадано про

    (Кількість балів 1.00)



    Текст А
    Дорогою до справжнього Шевченка
    (1—3) У середині 1980-х улюбленою розвагою кількох молодих поетів була, зо-
    крема, й така: комусь із «непосвячених» ми цитували певні знакові рядки і просили
    відгадати, хто їх написав.
    (4—8) От, наприклад: «Слова дощем позамивались… І не дощем, і не слова…»
    Люди називали і Вінграновського, і ще когось — найначитаніші припускали, що це
    Еліот чи Сен-Жон Перс… І як солодко було відкривати їм, що це — Шевченко! І що
    «Ми восени таки похожі хоч капельку на образ Божий» чи, скажімо, «Готово! Парус
    розпустили…» — це теж Шевченко.
    (9—10) Ми хвалилися Шевченком, як у тому давньоукраїнському канті: «І Тобою,
    милий Боже, повсякчас хвалюся».
    (11—14) Як же нам хотілося довести всьому світові, що Шевченко і модерний,
    і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і тавруваль-
    ника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря, що
    печально пощипує струни кобзи чи бандури.

    (15—18) Біда в тому, що в багатьох шкільних і студентських авдиторіях саме та-
    кий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. «Скиньте
    з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка…» — за-
    кликав Драч і багато інших поетів упродовж сторіччя.
    (19—21) Але наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі му-
    ченика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий «Кобзар» — особливо в часи без-
    державності — і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Національного Духу.
    (22—23) Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові
    цілій нації.
    (24—27) І не випадково уже в наші драматичні дні відважний син древнього вір-
    менського народу Сергій Нігоян гине в центрі Києва за ідеали гідності саме з Шевчен-
    ковими словами на вустах: «Борітеся — поборете!». Бо справжні Шевченкові смисли
    в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса.
    (28—39) Я мрію дожити до тих часів, коли дітям у школі перестануть сльозливо
    оповідати про горопашного кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем
    у панів, а змінять парадигму і вестимуть натхненну мову про неймовірного хлопчика,
    що аж світився великим талантом, який без тата й мами, і без, здавалося, жодних
    шансів на успіх, створив сам себе. І це його світіння бачили всі — і той свавільний
    п’яний дячок, з яким малий Тарас читає псалтиря над померлими, — а читає він най-
    краще за всіх своїх ровесників — і навіть норовистий Павло Енгельгардт, до якого
    хлопчик приходить по дозвіл навчатися у хлипнівського маляра, бо з дитинства любить
    малювати вояків і коней, це його найбільша пристрасть, і він вперто шукає вчителя.
    Енгельгардт швидко збагнув, що йому до рук потрапив справжній скарб, адже Тарас
    найдотепніший, найспритніший, він усе робить завиграшки, талановито, — кращого
    за нього не знайти! І він бере хлопця спочатку у Вільно, а потім і в столицю.
    (40—44) А уявіть, який потужний і світлий талант треба було мати, щоб довко-
    ла його викупу з кріпацтва і вступу в Академію закрутилися такі імениті люди, як
    Жуковський, Брюллов і багато інших. Це просто якась нереальна історія!.. Достоту
    історія про успіх. Хоча треба чесно визнати: якби більшість з тих людей знали, що
    допомагають передовсім поету, а не художнику, нічого б такого не сталося.
    (45—52) І дітям, і студентам варто наголошувати, що сильна і дієва мрія відкриває
    нам усі шляхи, навіть, здавалося б, у найнесприятливішому середовищі, однак для
    цього треба вперто і каторжно працювати. Тож приклад Шевченка має їх окрилювати,
    а не вганяти в безнадію. Срібна медаль Академії, академік гравюри, розпис Большого
    театру, високоосвічений юнак, що має шанс продовжити навчання в Римі, — це все
    про Шевченка. Його чекає феєричне життя — він бачив, як живуть вищі суспільні
    прошарки, він умів бути франтом, був улюбленцем веселого творчого товариства —
    адже він не тільки художник, а ще й чудово співає, легко віршує…
    (53—60) Але виявляється, що те його внутрішнє світіння — то далеко не аба-
    журне сяйво, то — вогонь правди. Він ані на мить не забуває про своє коріння і про
    ту неправду, яка панує на його Батьківщині. Шевченко має мужність не записатися
    в лави прославляльників російського царя, який хай і лівим ґудзиком правої поли,
    але теж був причетний до його викупу з неволі. Але для генія правда — понад усе.
    І Шевченко переливає свою правду в поезію, і його слова снуються в такій божистій
    послідовності, що, змикаючись одне з одним, дають нам вічну, непроминальну енер-
    гію українського духу.
    (61—62) Шевченко розуміє, як ця правда може окошитися на його долі, він знає,
    що роблять з тими, хто йде супроти — і словом, і дією, як страчений Рилєєв.
    (63—64) Однак Шевченко не вміє і не хоче кривити душею, у якій клекотить
    праведний гнів і мрія про ідеальну, майже міфічну Україну.
    За І. Малковичем

  31. Автор тексту А порівнює звучання Шевченкових творів із

    (Кількість балів 1.00)



    Текст А
    Дорогою до справжнього Шевченка
    (1—3) У середині 1980-х улюбленою розвагою кількох молодих поетів була, зо-
    крема, й така: комусь із «непосвячених» ми цитували певні знакові рядки і просили
    відгадати, хто їх написав.
    (4—8) От, наприклад: «Слова дощем позамивались… І не дощем, і не слова…»
    Люди називали і Вінграновського, і ще когось — найначитаніші припускали, що це
    Еліот чи Сен-Жон Перс… І як солодко було відкривати їм, що це — Шевченко! І що
    «Ми восени таки похожі хоч капельку на образ Божий» чи, скажімо, «Готово! Парус
    розпустили…» — це теж Шевченко.
    (9—10) Ми хвалилися Шевченком, як у тому давньоукраїнському канті: «І Тобою,
    милий Боже, повсякчас хвалюся».
    (11—14) Як же нам хотілося довести всьому світові, що Шевченко і модерний,
    і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і тавруваль-
    ника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря, що
    печально пощипує струни кобзи чи бандури.

    (15—18) Біда в тому, що в багатьох шкільних і студентських авдиторіях саме та-
    кий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. «Скиньте
    з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка…» — за-
    кликав Драч і багато інших поетів упродовж сторіччя.
    (19—21) Але наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі му-
    ченика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий «Кобзар» — особливо в часи без-
    державності — і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Національного Духу.
    (22—23) Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові
    цілій нації.
    (24—27) І не випадково уже в наші драматичні дні відважний син древнього вір-
    менського народу Сергій Нігоян гине в центрі Києва за ідеали гідності саме з Шевчен-
    ковими словами на вустах: «Борітеся — поборете!». Бо справжні Шевченкові смисли
    в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса.
    (28—39) Я мрію дожити до тих часів, коли дітям у школі перестануть сльозливо
    оповідати про горопашного кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем
    у панів, а змінять парадигму і вестимуть натхненну мову про неймовірного хлопчика,
    що аж світився великим талантом, який без тата й мами, і без, здавалося, жодних
    шансів на успіх, створив сам себе. І це його світіння бачили всі — і той свавільний
    п’яний дячок, з яким малий Тарас читає псалтиря над померлими, — а читає він най-
    краще за всіх своїх ровесників — і навіть норовистий Павло Енгельгардт, до якого
    хлопчик приходить по дозвіл навчатися у хлипнівського маляра, бо з дитинства любить
    малювати вояків і коней, це його найбільша пристрасть, і він вперто шукає вчителя.
    Енгельгардт швидко збагнув, що йому до рук потрапив справжній скарб, адже Тарас
    найдотепніший, найспритніший, він усе робить завиграшки, талановито, — кращого
    за нього не знайти! І він бере хлопця спочатку у Вільно, а потім і в столицю.
    (40—44) А уявіть, який потужний і світлий талант треба було мати, щоб довко-
    ла його викупу з кріпацтва і вступу в Академію закрутилися такі імениті люди, як
    Жуковський, Брюллов і багато інших. Це просто якась нереальна історія!.. Достоту
    історія про успіх. Хоча треба чесно визнати: якби більшість з тих людей знали, що
    допомагають передовсім поету, а не художнику, нічого б такого не сталося.
    (45—52) І дітям, і студентам варто наголошувати, що сильна і дієва мрія відкриває
    нам усі шляхи, навіть, здавалося б, у найнесприятливішому середовищі, однак для
    цього треба вперто і каторжно працювати. Тож приклад Шевченка має їх окрилювати,
    а не вганяти в безнадію. Срібна медаль Академії, академік гравюри, розпис Большого
    театру, високоосвічений юнак, що має шанс продовжити навчання в Римі, — це все
    про Шевченка. Його чекає феєричне життя — він бачив, як живуть вищі суспільні
    прошарки, він умів бути франтом, був улюбленцем веселого творчого товариства —
    адже він не тільки художник, а ще й чудово співає, легко віршує…
    (53—60) Але виявляється, що те його внутрішнє світіння — то далеко не аба-
    журне сяйво, то — вогонь правди. Він ані на мить не забуває про своє коріння і про
    ту неправду, яка панує на його Батьківщині. Шевченко має мужність не записатися
    в лави прославляльників російського царя, який хай і лівим ґудзиком правої поли,
    але теж був причетний до його викупу з неволі. Але для генія правда — понад усе.
    І Шевченко переливає свою правду в поезію, і його слова снуються в такій божистій
    послідовності, що, змикаючись одне з одним, дають нам вічну, непроминальну енер-
    гію українського духу.
    (61—62) Шевченко розуміє, як ця правда може окошитися на його долі, він знає,
    що роблять з тими, хто йде супроти — і словом, і дією, як страчений Рилєєв.
    (63—64) Однак Шевченко не вміє і не хоче кривити душею, у якій клекотить
    праведний гнів і мрія про ідеальну, майже міфічну Україну.
    За І. Малковичем

  32. НЕ ВІДПОВІДАЄ змісту тексту А речення

    (Кількість балів 1.00)



    Текст А
    Дорогою до справжнього Шевченка
    (1—3) У середині 1980-х улюбленою розвагою кількох молодих поетів була, зо-
    крема, й така: комусь із «непосвячених» ми цитували певні знакові рядки і просили
    відгадати, хто їх написав.
    (4—8) От, наприклад: «Слова дощем позамивались… І не дощем, і не слова…»
    Люди називали і Вінграновського, і ще когось — найначитаніші припускали, що це
    Еліот чи Сен-Жон Перс… І як солодко було відкривати їм, що це — Шевченко! І що
    «Ми восени таки похожі хоч капельку на образ Божий» чи, скажімо, «Готово! Парус
    розпустили…» — це теж Шевченко.
    (9—10) Ми хвалилися Шевченком, як у тому давньоукраїнському канті: «І Тобою,
    милий Боже, повсякчас хвалюся».
    (11—14) Як же нам хотілося довести всьому світові, що Шевченко і модерний,
    і сучасний, адже з нього постійно ліпили тільки селянського романтика і тавруваль-
    ника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного кобзаря, що
    печально пощипує струни кобзи чи бандури.

    (15—18) Біда в тому, що в багатьох шкільних і студентських авдиторіях саме та-
    кий образ Шевченка переважає й досі — кріпак і селянський поет-мученик. «Скиньте
    з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка…» — за-
    кликав Драч і багато інших поетів упродовж сторіччя.
    (19—21) Але наша українська натура й далі продовжує зациклюватися на образі му-
    ченика, затінюючи істинний образ Шевченка-поета, чий «Кобзар» — особливо в часи без-
    державності — і аж дотепер правив нам за найвищу Конституцію Національного Духу.
    (22—23) Багато поетів страждали і гинули, але небагато давали прихисток у слові
    цілій нації.
    (24—27) І не випадково уже в наші драматичні дні відважний син древнього вір-
    менського народу Сергій Нігоян гине в центрі Києва за ідеали гідності саме з Шевчен-
    ковими словами на вустах: «Борітеся — поборете!». Бо справжні Шевченкові смисли
    в багатьох його творах звучать як важкий, глибокий рок, а не мелясна попса.
    (28—39) Я мрію дожити до тих часів, коли дітям у школі перестануть сльозливо
    оповідати про горопашного кріпака, який служив безправним, безсловесним попихачем
    у панів, а змінять парадигму і вестимуть натхненну мову про неймовірного хлопчика,
    що аж світився великим талантом, який без тата й мами, і без, здавалося, жодних
    шансів на успіх, створив сам себе. І це його світіння бачили всі — і той свавільний
    п’яний дячок, з яким малий Тарас читає псалтиря над померлими, — а читає він най-
    краще за всіх своїх ровесників — і навіть норовистий Павло Енгельгардт, до якого
    хлопчик приходить по дозвіл навчатися у хлипнівського маляра, бо з дитинства любить
    малювати вояків і коней, це його найбільша пристрасть, і він вперто шукає вчителя.
    Енгельгардт швидко збагнув, що йому до рук потрапив справжній скарб, адже Тарас
    найдотепніший, найспритніший, він усе робить завиграшки, талановито, — кращого
    за нього не знайти! І він бере хлопця спочатку у Вільно, а потім і в столицю.
    (40—44) А уявіть, який потужний і світлий талант треба було мати, щоб довко-
    ла його викупу з кріпацтва і вступу в Академію закрутилися такі імениті люди, як
    Жуковський, Брюллов і багато інших. Це просто якась нереальна історія!.. Достоту
    історія про успіх. Хоча треба чесно визнати: якби більшість з тих людей знали, що
    допомагають передовсім поету, а не художнику, нічого б такого не сталося.
    (45—52) І дітям, і студентам варто наголошувати, що сильна і дієва мрія відкриває
    нам усі шляхи, навіть, здавалося б, у найнесприятливішому середовищі, однак для
    цього треба вперто і каторжно працювати. Тож приклад Шевченка має їх окрилювати,
    а не вганяти в безнадію. Срібна медаль Академії, академік гравюри, розпис Большого
    театру, високоосвічений юнак, що має шанс продовжити навчання в Римі, — це все
    про Шевченка. Його чекає феєричне життя — він бачив, як живуть вищі суспільні
    прошарки, він умів бути франтом, був улюбленцем веселого творчого товариства —
    адже він не тільки художник, а ще й чудово співає, легко віршує…
    (53—60) Але виявляється, що те його внутрішнє світіння — то далеко не аба-
    журне сяйво, то — вогонь правди. Він ані на мить не забуває про своє коріння і про
    ту неправду, яка панує на його Батьківщині. Шевченко має мужність не записатися
    в лави прославляльників російського царя, який хай і лівим ґудзиком правої поли,
    але теж був причетний до його викупу з неволі. Але для генія правда — понад усе.
    І Шевченко переливає свою правду в поезію, і його слова снуються в такій божистій
    послідовності, що, змикаючись одне з одним, дають нам вічну, непроминальну енер-
    гію українського духу.
    (61—62) Шевченко розуміє, як ця правда може окошитися на його долі, він знає,
    що роблять з тими, хто йде супроти — і словом, і дією, як страчений Рилєєв.
    (63—64) Однак Шевченко не вміє і не хоче кривити душею, у якій клекотить
    праведний гнів і мрія про ідеальну, майже міфічну Україну.
    За І. Малковичем

  33. За текстом Б, автопортрет Шевченка перегукується з різними образами, ОКРІМ

    (Кількість балів 1.00)



    Текст Б
    Шевченко не раз змінював свій зовнішній образ. І сам
    фіксував ці зміни в автопортретах. Найпопулярнішим ви-
    явився останній, на якому Шевченко в кожусі, смушковій
    шапці і з великими народними вусами. Шевченко повернувся
    з ними із заслання. Це були вуса українського дядька-селя-
    нина, і мандрівного бандуриста, і козака, і гайдамаки. Без-
    сумнівно, Шевченко свідомо створив саме такий зовнішній
    імідж, бажаючи і зовнішньо наблизитися до свого улюбленого
    ліричного героя — Кобзаря. Це бажання цілком зрозуміле
    в широкому руслі романтичної культури — такі різні, несу-
    місні діячі романтизму, як Байрон зі своєю аристократичною
    скорботою і відповідним зовнішнім образом чи Волт Вітмен
    у незашпиленій сорочці ремісника так само свідомо твори-
    ли собі образ і лице, сприймаючи його як частину власної
    творчості.
    C. Павличко

  34. Частина 2

    Українська література

    Завдання 34—53 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний.

    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Рядки
    Проводили русалочки, проводили,
    Щоб до нас вже русалочки не ходили,
    Да нашого житечка не ламали,
    Да наших дівочок не лоскотали

    є в

    (Кількість балів 1.00)

  35. «Се вже покорились ви єсте мені й моїй дитині. Ідіть-но в город, а я завтра відступлю од города і піду в город свій», — говорить

    (Кількість балів 1.00)

  36. Рядки
    «Сонце світле, трисвітле!
    Для всіх ти тепле і красне!
    Чому ж, сонце-господарю,
    Простерло гаряче своє проміння
    На воїнів мого милого…»

    є в

    (Кількість балів 1.00)

  37. Уривок «Душа стала здібна розуміти музику… Кімната стала мінитися. У  неї напливали лагідно, одностайними хвилями, один по другім, один по другім, звуки. Усе звуки й звуки. Хвилюючи сильніше й слабше, піднімаючися високо й  спадаючи знов, заповняючи широкий простір собою…» узято з твору

    (Кількість балів 1.00)

  38. І він спитав:  — Яку  б найти принаду,
    Щоб привернуть тебе до  рук моїх?
    Вона  ж йому:  — Світи щодня лампаду
    Кіпріді добрій… —

    це уривок із твору

    (Кількість балів 1.00)

  39. Малюнок є ілюстрацією до твору

    (Кількість балів 1.00)

  40. Кульмінацією драми «Чорна рада» є уривок

    (Кількість балів 1.00)

  41. …чом ми вам
    Чурек же ваш та вам не кинем,
    Як тій собаці! чом ви нам
    Платить за сонце не повинні!

    — обурюється ліричний герой у творі Тараса Шевченка

    (Кількість балів 1.00)

  42. Образ попаді Феба, яка замовляє гадюк і ворожить на зірках, є у творі

    (Кількість балів 1.00)

  43. Повість «населена дуже серйозними людьми. Їм не до сміху, оскільки всі вони — учасники великої родинно-побутової війни, якій не видно кінця» — сказано про твір

    (Кількість балів 1.00)

  44. «По тому ж самому шляху простувала в Сибір, на каторгу, ціла валка скованих по руках, ногах рештантів» — це уривок із твору, у якому є такий епізод

    (Кількість балів 1.00)

  45. Темою твору «Intermezzo» є

    (Кількість балів 1.00)

  46. Слова «Чи я не служив? чи я не годив? чи за мене яка пропажа сталася?.. І де правда? де вона? І громада, бачу, живе кривдою… Скрізь однаково…» належать героєві твору

    (Кількість балів 1.00)

  47. Образ царя велетнів, якого богиня Морана перетворила на камінь, наявний у творі

    (Кількість балів 1.00)

  48. Матір, яка називає сина м’ятежним і молиться за нього перед іконою, автор художнього твору порівнює з образом

    (Кількість балів 1.00)

  49. «…Народився, як і слід було чекати, далеко од моря. Його було написано тоді, коли автор, бувши звичаєм одважний і холодного серця, одразу якось уздрів, що молодість його не вічна», — так говорить про свій твір

    (Кількість балів 1.00)

  50. В уривку «Бачу вже їх [гори] не забиті снігами, а зелені, пишні, зігріті весняним сонцем, коли полонини, як сині озера, зацвітають тим першим цвітом весни, що по-вашому зветься — небовий ключ» основним художнім засобом є

    (Кількість балів 1.00)

  51. Розділи «Світ на колесах», «Навзаводи із смертю», «Рейд на Хабаровськ» є у творі, де діють герої

    (Кількість балів 1.00)

  52. Рудченко — справжнє прізвище автора

    (Кількість балів 1.00)

  53. Ознаки постмодернізму має творчість

    (Кількість балів 1.00)

  54. У завданнях 54—57 до кожного з чотирьох рядків, позначених цифрами, доберіть один варіант, позначений буквою. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте 4 бали.

     

    Укажіть твори одного жанру.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        «Страшні слова, коли вони мовчать»

      • 2

        «Ой летіла стріла»

      • 3

        «Енеїда»

      • 4

        «Місто»

      • А

        «Катерина»

      • Б

        «Моя автобіографія»

      • В

        «О панно Інно…»

      • Г

        «Балада про соняшник»

      • Д

        «Чорна рада»

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  55. Поєднайте епізод твору з його назвою.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        утікач виявляє надлюдську волю до життя

      • 2

        пророк намагається допомогти народові

      • 3

        син захоплюється вмінням матері прощати

      • 4

        героїня говорить про смисл свого існування

      • А

        «Мойсей»

      • Б

        «Три зозулі з поклоном»

      • В

        «Тигролови»

      • Г

        «Intermezzo»

      • Д

        «Бджола та Шершень»

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  56. Увідповідніть жанр твору та уривок із нього.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        соціально-побутова драма

      • 2

        історична повість

      • 3

        гумореска

      • 4

        драма-феєрія

      • А

        «Потім купив портфеля  — зробився вже справжнім солідним письменником. Роки собі минають — стаж собі набігає. Ах, яка це хороша штука — стаж!»

      • Б

        «Ціль походу страшної орди були Угри, багата країна, заселена племенем, спорідненим з монголами, від котрого великий Чінгісхан монгольський домагався, щоб йому піддалося».

      • В

        «Дід довго ще протяжно зітхав, потім перехрестив рота, корінь дуба, Десну і, обклавшись хрестами, заснув. Почали гукати деркачі, перепел, бугай, ще якась птиця. Скинулась здорова риба серед Десни, так я  взяв і  собі заснув».

      • Г

        «На голос веснянки відкликається зозуля, потім соловейко, розцвітає яріше дика рожа, біліє цвіт калини, глод соромливо рожевіє… Мавка, зачарована, тихо колишеться, усміхається, а в очах якась туга аж до сліз».

      • Д

        «Гріх вам над бідною дівкою глумитися; чи я вам рівня? Ви пан, а я сирота; ви багатий, а я бідна; ви возний, а я простого роду; та й по всьому я вам не під пару».

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  57. Визначте, про кого з митців наведене висловлювання.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        Іван Багряний

      • 2

        Ліна Костенко

      • 3

        І. Карпенко-Карий

      • 4

        І. Нечуй-Левицький

      • А

        «Він був сином мужика і  став володарем у  царстві духа. Він був кріпаком і  став велетнем у  царстві людської культури».

      • Б

        «До нього вона [драматургія] була в  українській літературі принагідною й  епізодичною; після нього здобулася на  професійний статус; професійним відповідно став і український театр».

      • В

        «…стверджує жанр українського пригодницького роману, українського всім своїм духом, усім спрямуванням, усіма ідеями, почуттями, характерами».

      • Г

        Автор твору, у  якому «висока драма любові вирує на  тлі епічних історичних змагань, де доля легендарної піснярки тісно переплетена з долею України».

      • Д

        «…блискуче розкрив деякі “небажані” риси нашої національної вдачі, української ментальності, які належать не тільки середині ХІХ ст.».

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
Час вичерпано
Перед відвідуванням сайту оберіть один з варіантів: