Варіант 8

Варіант 8

  • Час: 00:00/01:00:00
  • Питання: 0/57
  1. Частина 1
    Українська мова
    Завдання 1—10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Апостроф треба писати на місці всіх пропусків у рядку

    (Кількість балів 1.00)

  2. Редагування НЕ ПОТРЕБУЄ словосполучення

    (Кількість балів 1.00)

  3. Спільнокореневим до слова котити є слово

    (Кількість балів 1.00)

  4. Граматичну помилку допущено в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  5. На другий склад падає наголос у слові

    (Кількість балів 1.00)

  6. Відокремлене означення вжито в рядку (розділові знаки пропущено)

    (Кількість балів 1.00)

  7. Прочитайте текст і виконайте завдання 7—10.
     

    Окремо в тексті треба писати сполуку слів

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Над аеродромом нависало небо раннього червня, розгорталось під вітром мов
    щойно випрані простирадла, лунко підіймалось і опадало в/низ, торкаючись асфальту.
    (2) У той самий час, близько восьмої, у повітрі з’являлось, поступово накочуючись
    і вивалюючись із атмосферних глибин, натруджене торохтіння двигуна. (3) Сам літак
    за сонцем ще не/було видно, але тінь його вже мчала пшеничними полями, розляку-
    ючи птахів та лисиць. (4) Небесна поверхня розколювалась, як порцеляна, і, впевнено
    йдучи на посадку, в/горі, над стриженими головами механіків, гордо пролітав старий
    добрий АН-2, кукурудзяник/убивця, гордість радянської авіації.

  8. Відокремленою прикладкою ускладнено речення

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Над аеродромом нависало небо раннього червня, розгорталось під вітром мов
    щойно випрані простирадла, лунко підіймалось і опадало в/низ, торкаючись асфальту.
    (2) У той самий час, близько восьмої, у повітрі з’являлось, поступово накочуючись
    і вивалюючись із атмосферних глибин, натруджене торохтіння двигуна. (3) Сам літак
    за сонцем ще не/було видно, але тінь його вже мчала пшеничними полями, розляку-
    ючи птахів та лисиць. (4) Небесна поверхня розколювалась, як порцеляна, і, впевнено
    йдучи на посадку, в/горі, над стриженими головами механіків, гордо пролітав старий
    добрий АН-2, кукурудзяник/убивця, гордість радянської авіації.

  9. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Над аеродромом нависало небо раннього червня, розгорталось під вітром мов
    щойно випрані простирадла, лунко підіймалось і опадало в/низ, торкаючись асфальту.
    (2) У той самий час, близько восьмої, у повітрі з’являлось, поступово накочуючись
    і вивалюючись із атмосферних глибин, натруджене торохтіння двигуна. (3) Сам літак
    за сонцем ще не/було видно, але тінь його вже мчала пшеничними полями, розляку-
    ючи птахів та лисиць. (4) Небесна поверхня розколювалась, як порцеляна, і, впевнено
    йдучи на посадку, в/горі, над стриженими головами механіків, гордо пролітав старий
    добрий АН-2, кукурудзяник/убивця, гордість радянської авіації.

  10. Слово натруджене (речення 2) можна замінити всіма словами, ОКРІМ

    (Кількість балів 1.00)



    (1) Над аеродромом нависало небо раннього червня, розгорталось під вітром мов
    щойно випрані простирадла, лунко підіймалось і опадало в/низ, торкаючись асфальту.
    (2) У той самий час, близько восьмої, у повітрі з’являлось, поступово накочуючись
    і вивалюючись із атмосферних глибин, натруджене торохтіння двигуна. (3) Сам літак
    за сонцем ще не/було видно, але тінь його вже мчала пшеничними полями, розляку-
    ючи птахів та лисиць. (4) Небесна поверхня розколювалась, як порцеляна, і, впевнено
    йдучи на посадку, в/горі, над стриженими головами механіків, гордо пролітав старий
    добрий АН-2, кукурудзяник/убивця, гордість радянської авіації.

  11. Завдання 11—23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний.
    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Підкреслені літери позначають однаковий звук у кожному слові рядка

    (Кількість балів 1.00)

  12. Помилку в написанні прислівника допущено в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  13. Зі знаком м’якшення на місці пропуску треба писати всі слова в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  14. Розгляньте малюнок. Правильними відповідями на запитання «Котра година?» будуть усі, ОКРІМ

    (Кількість балів 1.00)

  15. Помилку у відмінюванні прізвища допущено в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  16. Тире треба ставити в усіх реченнях, ОКРІМ (розділові знаки пропущено)

    (Кількість балів 1.00)

  17. Правильно утворено форму третьої особи множини теперішнього часу від інфінітива

    (Кількість балів 1.00)

  18. Граматично правильне речення можна утворити, якщо до фрагмента «Купуючи товар через інтернет, …» додати

    (Кількість балів 1.00)

  19. Прочитайте речення.

     

    Подвоєні літери треба писати на місці всіх цифр, ОКРІМ

    (Кількість балів 1.00)



    Найуспішніших людей світу — визнаних науковців, талановитих письмен(1)иків
    і журналістів, уславлен(2)их мандрівників — зробило такими насамперед
    умін(3)я ставити запитан(4)я і знаходити відповіді-відкрит(5)я.

  20. Прочитайте фрагмент статті, у якому пропущено окремі слова.

     

    Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

    (Кількість балів 1.00)



    26 квітня 1986 року близько … години ночі вибухнув четвертий реактор …
    АЕС, що стало найбільшою ядерною аварією в історії, призвело до відселення
    понад … тисяч людей із Прип’яті та довколишніх населених пунктів, смер-
    тей і хвороб … людей.

  21. НЕПРАВИЛЬНО оформлено пряму мову в рядку

    (Кількість балів 1.00)

  22. Синонімічним до простого речення «Через відсутність визначеної мети ви позбавляєте своє життя сенсу» є всі наведені складні речення, ОКРІМ

    (Кількість балів 1.00)

  23. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

     

    НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

    (Кількість балів 1.00)



    Атоми —(1) це будівельні блоки,(2) з  яких складається все:(3) я,(4) ви,(5)
    дерева і навіть повітря,(6) але їх неможливо побачити.

  24. У завданнях 24—28 до кожного з чотирьох рядків, позначених цифрами, доберіть один варіант, позначений буквою. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте 4 бали.

     

    Доберіть до кожного фразеологізму антонім.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        бистрий на розум

      • 2

        битий жук

         

      • 3

        кишка коротка

      • 4

        кров з молоком

      • А

        душа не з лопуцька

      • Б

        мішок з кістками

      • В

        туман вісімнадцятий

      • Г

        п’яте колесо до воза

      • Д

        жовтодзьобе горобеня

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  25. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        додаток

      • 2

        означення

      • 3

        підмет

      • 4

        присудок

      • А

        Література народу — це дзеркало його життя.

      • Б

        Серце не дитина, його галушкою не нагодуєш.

      • В

        За здобутком завжди втрата простує.

      • Г

        Безкриле серце не окрилити.

      • Д

        Лиш боротись — значить жить.

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  26. Доберіть приклад до кожного типу односкладного речення.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        означено-особове

      • 2

        узагальнено-особове

      • 3

        безособове

      • 4

        називне

      • А

        В боротьбі сентиментів немає.

      • Б

        Чого являєшся мені у сні?

      • В

        Любов із ненавистю дружби не має.

      • Г

        Ранішній солодкий сон.

      • Д

        Не силою роби, а розумом.

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  27. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

    (Кількість балів 4.00)



    Щоб учитися (1)на помилках (2)минулого, треба (3)не плу-
    тати (4)їх із перемогами.

      • 1

        1

      • 2

        2

      • 3

        3

      • 4

        4

      • А

        іменник

      • Б

        займенник

      • В

        частка

      • Г

        прикметник

      • Д

        прийменник

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  28. Доберіть приклад до кожного типу складного речення.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        складносурядне

      • 2

        складнопідрядне

      • 3

        безсполучникове

      • 4

        складне з різними видами зв’язку

      • А

        Життя — стерняста нива: не пройдеш, ноги не вколовши.

      • Б

        Неможливо всебічно і ґрунтовно визначити людські вчинки, не враховуючи їхніх закономірностей та одвічної волі неба.

      • В

        Без традиції немає культури, а без культури немає нації.

      • Г

        Тиша — це мова, якою говорить до людини Бог.

      • Д

        Лінь — то мати усьому: що уміє, те забуде, а чого не вміє, того не навчається.

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  29. Читання й аналіз тексту
    Завдання 29—33 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    За текстом Іван Пулюй НЕ був

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.
    Іван Пулюй: викрадення винаходу
    (1—3) Іван Пулюй — знаменитий фізик та електротехнік, відкривач X-променiв,
    перекладач Біблії та Псалтиря, відомий громадсько-політичний діяч, учений і патріот
    України, на долю якого випало чимало випробувань.
    (4—15) Батьки сподівалися, що матимуть сина-священника. Мріяли дати дитині
    ґрунтовну освіту, тож незаможні, але працьовиті, самовіддані люди зібрали, які мо-
    гли, статки і відправили Івана до Відня. Іван вирушив до Австрії пішки — мав гарт
    до таких тривалих «прогулянок». Адже щодня долаючи по десять кілометрів iз рідного
    Гримайліва до гімназії в Тернополі, звикся з думкою: мрія — пані не ефемерна, якщо
    наполегливо наближати її власними силами. Уже за місяць майбутній студент залишив
    позаду півтори тисячі кілометрів: Львів, Краків, Прага… А далі був богословський
    факультет університету у Відні, диплом із відзнакою по його закінченні і батьківське
    очікування — ось-ось син прийме священницький сан. Вони навіть не здогадувалися,
    що під час навчання їхній Іван захопився фізикою — всерйоз і назавжди. Коли дізна-
    лись, не повірили, почали відмовляти «від дурниці», а втративши надію переконати,
    зреклися сина. Жорстока жертва на вівтар мрії…
    (16—26) Мрія привела до Страсбурга — у тамтешньому університеті Іван Пулюй
    студіював електротехніку, захистив наукову дисертацію, отримав ступінь доктора
    філософії. І повернувся до Відня, де викладав в альма-матер, досліджував, експери-
    ментував… Хвалити Бога — мав для цього умови, працюючи технічним директором
    електротехнічного бюро університету. А ще — помічників з-поміж студентів. Одна
    з них, полячка Катерина Стозітська, підтримувала вчителя з особливим натхненням.
    Коли Іван Пулюй міркував над тим, із чого б видобути нитки для освітлювальних
    ламп, дівчина, не вагаючись, відтяла косу — розкішну, по пояс — і «поклала на вівтар

    науки». Те волосся припаювали до ламп… Світло любові горіло яскраво: Катерина
    стала дружиною фізика, народила коханому п’ятнадцятеро дітей. На жаль, лише
    шістьом iз них судилося вижити…
    (27—30) Пулюй першим дослідив неонове світло. Його лампи, як визнають світочi
    технічного світу, були значно ефективнішими від ламп Едісона. 1884 року їх показува-
    ли на всесвітній виставці в Штаєрі. Два десятиліття поклав український фізик на до-
    слідження невидимих Х-променів, але ми знаємо їх нині як рентгенівські. Чому так?
    (31—35) Із Вільгельмом Рентгеном Іван Пулюй працював в одній лабораторії,
    з експериментами від товариша-колеги не ховався. Свою першу трубку сконструю-
    вав на 14 років раніше за Рентгена. І саме наш земляк пояснив природу виникнення
    Х-променів, зробив знімок повного людського скелета. Однак… Більшість учених непо-
    хитні: Пулюй виявив, а Рентген зумів пояснити. Се ля ві? Жорстокий життєвий урок.
    (36—41) 12 листопада 1901 року новина про Нобелівську премію за вивчення
    Х-променів, яку присудили Рентгену, застала Пулюя в ліжку. Його син розповість
    згодом, з яким відчаєм батько зірвався на ноги і безпорадно вхопився за голову: «Моя
    лампа! Моя лампа!». Надії мало, але він усе ж написав Рентгену: чи не користались
    ви часом «лампами Пулюя», колего, саме тими, які я вам подарував? Відповіді, ясна
    річ, не дочекався…
    (42—48) Нащадки Рентгена знищили по його смерті все, що стосувалося відкриття
    Х-променів. Кажуть, такою була воля небіжчика. Альберт Ейнштейн, з яким Пулюй
    мав дружні стосунки, заспокоював товариша: що сталося — то сталося. «Хай зали-
    шається при Вас сатисфакція, що й Ви вклали свою частку в епохальне відкриття.
    Хіба цього мало?» Ейнштейн висловлювався логічно, дещо різко й навіть цинічно.
    «Хто стоїть за Вами, українцями, — яка культура, які акції? Прикро Вам це слухати,
    та куди дінешся від своєї долі? А за Рентгеном — уся Європа», — писав він у листі.
    (49—55) Добре, що Пулюй після того не склав крила. У його послужному списку —
    відкриття, які прислужилися науці на роки. Український фізик причетний до роз-
    витку телефонних мереж — кілька європейських країн запатентували конструкцію
    телефонних станцій і телефонних апаратів, які запропонував наш земляк. Саме він
    допоміг запустити кілька електростанцій на постійному струмі в Австро-Угорщині
    і першу в Європі — на змінному струмі. У Празі, де український учений жив до остан-
    ніх своїх днів, за його схемою проклали лінію першого трамвая.
    (56—63) Сучасники свідчили: Пулюй знав 15 мов і мріяв працювати в Київсько-
    му університеті. Бо насамперед був і почувався українцем. Ще гімназистом заснував
    гурток із вивчення української історії та літератури. А в студентські роки перекладав
    українською мовою підручники з геометрії та ботаніки. І… молитовник. Бо вважав:
    звертатися до Бога українці повинні рідною мовою. Разом iз Пантелеймоном Кулішем
    та Іваном Нечуєм-Левицьким працював над українським перекладом і виданням Біблії
    десятки років. Повний переклад Старого і Нового Заповітів побачив світ 1903 року
    у Відні, витримав сім перевидань.
    (64—66) Іван Пулюй помер у Празі 31 січня 1918 року. Там і похований. В Україну
    повернувся після проголошення Незалежності — у біографічних трактатах вітчизня-
    них дослідників, пам’ятних дошках і постаментах, назвах вулиць.
    За матеріалами сайту http://na-skryzhalyah.blogspot.com

  30. НЕ ВІДПОВІДАЄ змісту тексту твердження

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.
    Іван Пулюй: викрадення винаходу
    (1—3) Іван Пулюй — знаменитий фізик та електротехнік, відкривач X-променiв,
    перекладач Біблії та Псалтиря, відомий громадсько-політичний діяч, учений і патріот
    України, на долю якого випало чимало випробувань.
    (4—15) Батьки сподівалися, що матимуть сина-священника. Мріяли дати дитині
    ґрунтовну освіту, тож незаможні, але працьовиті, самовіддані люди зібрали, які мо-
    гли, статки і відправили Івана до Відня. Іван вирушив до Австрії пішки — мав гарт
    до таких тривалих «прогулянок». Адже щодня долаючи по десять кілометрів iз рідного
    Гримайліва до гімназії в Тернополі, звикся з думкою: мрія — пані не ефемерна, якщо
    наполегливо наближати її власними силами. Уже за місяць майбутній студент залишив
    позаду півтори тисячі кілометрів: Львів, Краків, Прага… А далі був богословський
    факультет університету у Відні, диплом із відзнакою по його закінченні і батьківське
    очікування — ось-ось син прийме священницький сан. Вони навіть не здогадувалися,
    що під час навчання їхній Іван захопився фізикою — всерйоз і назавжди. Коли дізна-
    лись, не повірили, почали відмовляти «від дурниці», а втративши надію переконати,
    зреклися сина. Жорстока жертва на вівтар мрії…
    (16—26) Мрія привела до Страсбурга — у тамтешньому університеті Іван Пулюй
    студіював електротехніку, захистив наукову дисертацію, отримав ступінь доктора
    філософії. І повернувся до Відня, де викладав в альма-матер, досліджував, експери-
    ментував… Хвалити Бога — мав для цього умови, працюючи технічним директором
    електротехнічного бюро університету. А ще — помічників з-поміж студентів. Одна
    з них, полячка Катерина Стозітська, підтримувала вчителя з особливим натхненням.
    Коли Іван Пулюй міркував над тим, із чого б видобути нитки для освітлювальних
    ламп, дівчина, не вагаючись, відтяла косу — розкішну, по пояс — і «поклала на вівтар

    науки». Те волосся припаювали до ламп… Світло любові горіло яскраво: Катерина
    стала дружиною фізика, народила коханому п’ятнадцятеро дітей. На жаль, лише
    шістьом iз них судилося вижити…
    (27—30) Пулюй першим дослідив неонове світло. Його лампи, як визнають світочi
    технічного світу, були значно ефективнішими від ламп Едісона. 1884 року їх показува-
    ли на всесвітній виставці в Штаєрі. Два десятиліття поклав український фізик на до-
    слідження невидимих Х-променів, але ми знаємо їх нині як рентгенівські. Чому так?
    (31—35) Із Вільгельмом Рентгеном Іван Пулюй працював в одній лабораторії,
    з експериментами від товариша-колеги не ховався. Свою першу трубку сконструю-
    вав на 14 років раніше за Рентгена. І саме наш земляк пояснив природу виникнення
    Х-променів, зробив знімок повного людського скелета. Однак… Більшість учених непо-
    хитні: Пулюй виявив, а Рентген зумів пояснити. Се ля ві? Жорстокий життєвий урок.
    (36—41) 12 листопада 1901 року новина про Нобелівську премію за вивчення
    Х-променів, яку присудили Рентгену, застала Пулюя в ліжку. Його син розповість
    згодом, з яким відчаєм батько зірвався на ноги і безпорадно вхопився за голову: «Моя
    лампа! Моя лампа!». Надії мало, але він усе ж написав Рентгену: чи не користались
    ви часом «лампами Пулюя», колего, саме тими, які я вам подарував? Відповіді, ясна
    річ, не дочекався…
    (42—48) Нащадки Рентгена знищили по його смерті все, що стосувалося відкриття
    Х-променів. Кажуть, такою була воля небіжчика. Альберт Ейнштейн, з яким Пулюй
    мав дружні стосунки, заспокоював товариша: що сталося — то сталося. «Хай зали-
    шається при Вас сатисфакція, що й Ви вклали свою частку в епохальне відкриття.
    Хіба цього мало?» Ейнштейн висловлювався логічно, дещо різко й навіть цинічно.
    «Хто стоїть за Вами, українцями, — яка культура, які акції? Прикро Вам це слухати,
    та куди дінешся від своєї долі? А за Рентгеном — уся Європа», — писав він у листі.
    (49—55) Добре, що Пулюй після того не склав крила. У його послужному списку —
    відкриття, які прислужилися науці на роки. Український фізик причетний до роз-
    витку телефонних мереж — кілька європейських країн запатентували конструкцію
    телефонних станцій і телефонних апаратів, які запропонував наш земляк. Саме він
    допоміг запустити кілька електростанцій на постійному струмі в Австро-Угорщині
    і першу в Європі — на змінному струмі. У Празі, де український учений жив до остан-
    ніх своїх днів, за його схемою проклали лінію першого трамвая.
    (56—63) Сучасники свідчили: Пулюй знав 15 мов і мріяв працювати в Київсько-
    му університеті. Бо насамперед був і почувався українцем. Ще гімназистом заснував
    гурток із вивчення української історії та літератури. А в студентські роки перекладав
    українською мовою підручники з геометрії та ботаніки. І… молитовник. Бо вважав:
    звертатися до Бога українці повинні рідною мовою. Разом iз Пантелеймоном Кулішем
    та Іваном Нечуєм-Левицьким працював над українським перекладом і виданням Біблії
    десятки років. Повний переклад Старого і Нового Заповітів побачив світ 1903 року
    у Відні, витримав сім перевидань.
    (64—66) Іван Пулюй помер у Празі 31 січня 1918 року. Там і похований. В Україну
    повернувся після проголошення Незалежності — у біографічних трактатах вітчизня-
    них дослідників, пам’ятних дошках і постаментах, назвах вулиць.
    За матеріалами сайту http://na-skryzhalyah.blogspot.com

  31. Причина присудження Нобелівської премії за вивчення Х-променів В. Рентгенові, а не І. Пулюю, на думку А. Ейнштейна, полягала в тому, що

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.
    Іван Пулюй: викрадення винаходу
    (1—3) Іван Пулюй — знаменитий фізик та електротехнік, відкривач X-променiв,
    перекладач Біблії та Псалтиря, відомий громадсько-політичний діяч, учений і патріот
    України, на долю якого випало чимало випробувань.
    (4—15) Батьки сподівалися, що матимуть сина-священника. Мріяли дати дитині
    ґрунтовну освіту, тож незаможні, але працьовиті, самовіддані люди зібрали, які мо-
    гли, статки і відправили Івана до Відня. Іван вирушив до Австрії пішки — мав гарт
    до таких тривалих «прогулянок». Адже щодня долаючи по десять кілометрів iз рідного
    Гримайліва до гімназії в Тернополі, звикся з думкою: мрія — пані не ефемерна, якщо
    наполегливо наближати її власними силами. Уже за місяць майбутній студент залишив
    позаду півтори тисячі кілометрів: Львів, Краків, Прага… А далі був богословський
    факультет університету у Відні, диплом із відзнакою по його закінченні і батьківське
    очікування — ось-ось син прийме священницький сан. Вони навіть не здогадувалися,
    що під час навчання їхній Іван захопився фізикою — всерйоз і назавжди. Коли дізна-
    лись, не повірили, почали відмовляти «від дурниці», а втративши надію переконати,
    зреклися сина. Жорстока жертва на вівтар мрії…
    (16—26) Мрія привела до Страсбурга — у тамтешньому університеті Іван Пулюй
    студіював електротехніку, захистив наукову дисертацію, отримав ступінь доктора
    філософії. І повернувся до Відня, де викладав в альма-матер, досліджував, експери-
    ментував… Хвалити Бога — мав для цього умови, працюючи технічним директором
    електротехнічного бюро університету. А ще — помічників з-поміж студентів. Одна
    з них, полячка Катерина Стозітська, підтримувала вчителя з особливим натхненням.
    Коли Іван Пулюй міркував над тим, із чого б видобути нитки для освітлювальних
    ламп, дівчина, не вагаючись, відтяла косу — розкішну, по пояс — і «поклала на вівтар

    науки». Те волосся припаювали до ламп… Світло любові горіло яскраво: Катерина
    стала дружиною фізика, народила коханому п’ятнадцятеро дітей. На жаль, лише
    шістьом iз них судилося вижити…
    (27—30) Пулюй першим дослідив неонове світло. Його лампи, як визнають світочi
    технічного світу, були значно ефективнішими від ламп Едісона. 1884 року їх показува-
    ли на всесвітній виставці в Штаєрі. Два десятиліття поклав український фізик на до-
    слідження невидимих Х-променів, але ми знаємо їх нині як рентгенівські. Чому так?
    (31—35) Із Вільгельмом Рентгеном Іван Пулюй працював в одній лабораторії,
    з експериментами від товариша-колеги не ховався. Свою першу трубку сконструю-
    вав на 14 років раніше за Рентгена. І саме наш земляк пояснив природу виникнення
    Х-променів, зробив знімок повного людського скелета. Однак… Більшість учених непо-
    хитні: Пулюй виявив, а Рентген зумів пояснити. Се ля ві? Жорстокий життєвий урок.
    (36—41) 12 листопада 1901 року новина про Нобелівську премію за вивчення
    Х-променів, яку присудили Рентгену, застала Пулюя в ліжку. Його син розповість
    згодом, з яким відчаєм батько зірвався на ноги і безпорадно вхопився за голову: «Моя
    лампа! Моя лампа!». Надії мало, але він усе ж написав Рентгену: чи не користались
    ви часом «лампами Пулюя», колего, саме тими, які я вам подарував? Відповіді, ясна
    річ, не дочекався…
    (42—48) Нащадки Рентгена знищили по його смерті все, що стосувалося відкриття
    Х-променів. Кажуть, такою була воля небіжчика. Альберт Ейнштейн, з яким Пулюй
    мав дружні стосунки, заспокоював товариша: що сталося — то сталося. «Хай зали-
    шається при Вас сатисфакція, що й Ви вклали свою частку в епохальне відкриття.
    Хіба цього мало?» Ейнштейн висловлювався логічно, дещо різко й навіть цинічно.
    «Хто стоїть за Вами, українцями, — яка культура, які акції? Прикро Вам це слухати,
    та куди дінешся від своєї долі? А за Рентгеном — уся Європа», — писав він у листі.
    (49—55) Добре, що Пулюй після того не склав крила. У його послужному списку —
    відкриття, які прислужилися науці на роки. Український фізик причетний до роз-
    витку телефонних мереж — кілька європейських країн запатентували конструкцію
    телефонних станцій і телефонних апаратів, які запропонував наш земляк. Саме він
    допоміг запустити кілька електростанцій на постійному струмі в Австро-Угорщині
    і першу в Європі — на змінному струмі. У Празі, де український учений жив до остан-
    ніх своїх днів, за його схемою проклали лінію першого трамвая.
    (56—63) Сучасники свідчили: Пулюй знав 15 мов і мріяв працювати в Київсько-
    му університеті. Бо насамперед був і почувався українцем. Ще гімназистом заснував
    гурток із вивчення української історії та літератури. А в студентські роки перекладав
    українською мовою підручники з геометрії та ботаніки. І… молитовник. Бо вважав:
    звертатися до Бога українці повинні рідною мовою. Разом iз Пантелеймоном Кулішем
    та Іваном Нечуєм-Левицьким працював над українським перекладом і виданням Біблії
    десятки років. Повний переклад Старого і Нового Заповітів побачив світ 1903 року
    у Відні, витримав сім перевидань.
    (64—66) Іван Пулюй помер у Празі 31 січня 1918 року. Там і похований. В Україну
    повернувся після проголошення Незалежності — у біографічних трактатах вітчизня-
    них дослідників, пам’ятних дошках і постаментах, назвах вулиць.
    За матеріалами сайту http://na-skryzhalyah.blogspot.com

  32. Темою тексту є розповідь про

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.
    Іван Пулюй: викрадення винаходу
    (1—3) Іван Пулюй — знаменитий фізик та електротехнік, відкривач X-променiв,
    перекладач Біблії та Псалтиря, відомий громадсько-політичний діяч, учений і патріот
    України, на долю якого випало чимало випробувань.
    (4—15) Батьки сподівалися, що матимуть сина-священника. Мріяли дати дитині
    ґрунтовну освіту, тож незаможні, але працьовиті, самовіддані люди зібрали, які мо-
    гли, статки і відправили Івана до Відня. Іван вирушив до Австрії пішки — мав гарт
    до таких тривалих «прогулянок». Адже щодня долаючи по десять кілометрів iз рідного
    Гримайліва до гімназії в Тернополі, звикся з думкою: мрія — пані не ефемерна, якщо
    наполегливо наближати її власними силами. Уже за місяць майбутній студент залишив
    позаду півтори тисячі кілометрів: Львів, Краків, Прага… А далі був богословський
    факультет університету у Відні, диплом із відзнакою по його закінченні і батьківське
    очікування — ось-ось син прийме священницький сан. Вони навіть не здогадувалися,
    що під час навчання їхній Іван захопився фізикою — всерйоз і назавжди. Коли дізна-
    лись, не повірили, почали відмовляти «від дурниці», а втративши надію переконати,
    зреклися сина. Жорстока жертва на вівтар мрії…
    (16—26) Мрія привела до Страсбурга — у тамтешньому університеті Іван Пулюй
    студіював електротехніку, захистив наукову дисертацію, отримав ступінь доктора
    філософії. І повернувся до Відня, де викладав в альма-матер, досліджував, експери-
    ментував… Хвалити Бога — мав для цього умови, працюючи технічним директором
    електротехнічного бюро університету. А ще — помічників з-поміж студентів. Одна
    з них, полячка Катерина Стозітська, підтримувала вчителя з особливим натхненням.
    Коли Іван Пулюй міркував над тим, із чого б видобути нитки для освітлювальних
    ламп, дівчина, не вагаючись, відтяла косу — розкішну, по пояс — і «поклала на вівтар

    науки». Те волосся припаювали до ламп… Світло любові горіло яскраво: Катерина
    стала дружиною фізика, народила коханому п’ятнадцятеро дітей. На жаль, лише
    шістьом iз них судилося вижити…
    (27—30) Пулюй першим дослідив неонове світло. Його лампи, як визнають світочi
    технічного світу, були значно ефективнішими від ламп Едісона. 1884 року їх показува-
    ли на всесвітній виставці в Штаєрі. Два десятиліття поклав український фізик на до-
    слідження невидимих Х-променів, але ми знаємо їх нині як рентгенівські. Чому так?
    (31—35) Із Вільгельмом Рентгеном Іван Пулюй працював в одній лабораторії,
    з експериментами від товариша-колеги не ховався. Свою першу трубку сконструю-
    вав на 14 років раніше за Рентгена. І саме наш земляк пояснив природу виникнення
    Х-променів, зробив знімок повного людського скелета. Однак… Більшість учених непо-
    хитні: Пулюй виявив, а Рентген зумів пояснити. Се ля ві? Жорстокий життєвий урок.
    (36—41) 12 листопада 1901 року новина про Нобелівську премію за вивчення
    Х-променів, яку присудили Рентгену, застала Пулюя в ліжку. Його син розповість
    згодом, з яким відчаєм батько зірвався на ноги і безпорадно вхопився за голову: «Моя
    лампа! Моя лампа!». Надії мало, але він усе ж написав Рентгену: чи не користались
    ви часом «лампами Пулюя», колего, саме тими, які я вам подарував? Відповіді, ясна
    річ, не дочекався…
    (42—48) Нащадки Рентгена знищили по його смерті все, що стосувалося відкриття
    Х-променів. Кажуть, такою була воля небіжчика. Альберт Ейнштейн, з яким Пулюй
    мав дружні стосунки, заспокоював товариша: що сталося — то сталося. «Хай зали-
    шається при Вас сатисфакція, що й Ви вклали свою частку в епохальне відкриття.
    Хіба цього мало?» Ейнштейн висловлювався логічно, дещо різко й навіть цинічно.
    «Хто стоїть за Вами, українцями, — яка культура, які акції? Прикро Вам це слухати,
    та куди дінешся від своєї долі? А за Рентгеном — уся Європа», — писав він у листі.
    (49—55) Добре, що Пулюй після того не склав крила. У його послужному списку —
    відкриття, які прислужилися науці на роки. Український фізик причетний до роз-
    витку телефонних мереж — кілька європейських країн запатентували конструкцію
    телефонних станцій і телефонних апаратів, які запропонував наш земляк. Саме він
    допоміг запустити кілька електростанцій на постійному струмі в Австро-Угорщині
    і першу в Європі — на змінному струмі. У Празі, де український учений жив до остан-
    ніх своїх днів, за його схемою проклали лінію першого трамвая.
    (56—63) Сучасники свідчили: Пулюй знав 15 мов і мріяв працювати в Київсько-
    му університеті. Бо насамперед був і почувався українцем. Ще гімназистом заснував
    гурток із вивчення української історії та літератури. А в студентські роки перекладав
    українською мовою підручники з геометрії та ботаніки. І… молитовник. Бо вважав:
    звертатися до Бога українці повинні рідною мовою. Разом iз Пантелеймоном Кулішем
    та Іваном Нечуєм-Левицьким працював над українським перекладом і виданням Біблії
    десятки років. Повний переклад Старого і Нового Заповітів побачив світ 1903 року
    у Відні, витримав сім перевидань.
    (64—66) Іван Пулюй помер у Празі 31 січня 1918 року. Там і похований. В Україну
    повернувся після проголошення Незалежності — у біографічних трактатах вітчизня-
    них дослідників, пам’ятних дошках і постаментах, назвах вулиць.
    За матеріалами сайту http://na-skryzhalyah.blogspot.com

  33. У тексті НЕМАЄ мікротеми

    (Кількість балів 1.00)



    Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядківі виконайте завдання 29—33.
    Іван Пулюй: викрадення винаходу
    (1—3) Іван Пулюй — знаменитий фізик та електротехнік, відкривач X-променiв,
    перекладач Біблії та Псалтиря, відомий громадсько-політичний діяч, учений і патріот
    України, на долю якого випало чимало випробувань.
    (4—15) Батьки сподівалися, що матимуть сина-священника. Мріяли дати дитині
    ґрунтовну освіту, тож незаможні, але працьовиті, самовіддані люди зібрали, які мо-
    гли, статки і відправили Івана до Відня. Іван вирушив до Австрії пішки — мав гарт
    до таких тривалих «прогулянок». Адже щодня долаючи по десять кілометрів iз рідного
    Гримайліва до гімназії в Тернополі, звикся з думкою: мрія — пані не ефемерна, якщо
    наполегливо наближати її власними силами. Уже за місяць майбутній студент залишив
    позаду півтори тисячі кілометрів: Львів, Краків, Прага… А далі був богословський
    факультет університету у Відні, диплом із відзнакою по його закінченні і батьківське
    очікування — ось-ось син прийме священницький сан. Вони навіть не здогадувалися,
    що під час навчання їхній Іван захопився фізикою — всерйоз і назавжди. Коли дізна-
    лись, не повірили, почали відмовляти «від дурниці», а втративши надію переконати,
    зреклися сина. Жорстока жертва на вівтар мрії…
    (16—26) Мрія привела до Страсбурга — у тамтешньому університеті Іван Пулюй
    студіював електротехніку, захистив наукову дисертацію, отримав ступінь доктора
    філософії. І повернувся до Відня, де викладав в альма-матер, досліджував, експери-
    ментував… Хвалити Бога — мав для цього умови, працюючи технічним директором
    електротехнічного бюро університету. А ще — помічників з-поміж студентів. Одна
    з них, полячка Катерина Стозітська, підтримувала вчителя з особливим натхненням.
    Коли Іван Пулюй міркував над тим, із чого б видобути нитки для освітлювальних
    ламп, дівчина, не вагаючись, відтяла косу — розкішну, по пояс — і «поклала на вівтар

    науки». Те волосся припаювали до ламп… Світло любові горіло яскраво: Катерина
    стала дружиною фізика, народила коханому п’ятнадцятеро дітей. На жаль, лише
    шістьом iз них судилося вижити…
    (27—30) Пулюй першим дослідив неонове світло. Його лампи, як визнають світочi
    технічного світу, були значно ефективнішими від ламп Едісона. 1884 року їх показува-
    ли на всесвітній виставці в Штаєрі. Два десятиліття поклав український фізик на до-
    слідження невидимих Х-променів, але ми знаємо їх нині як рентгенівські. Чому так?
    (31—35) Із Вільгельмом Рентгеном Іван Пулюй працював в одній лабораторії,
    з експериментами від товариша-колеги не ховався. Свою першу трубку сконструю-
    вав на 14 років раніше за Рентгена. І саме наш земляк пояснив природу виникнення
    Х-променів, зробив знімок повного людського скелета. Однак… Більшість учених непо-
    хитні: Пулюй виявив, а Рентген зумів пояснити. Се ля ві? Жорстокий життєвий урок.
    (36—41) 12 листопада 1901 року новина про Нобелівську премію за вивчення
    Х-променів, яку присудили Рентгену, застала Пулюя в ліжку. Його син розповість
    згодом, з яким відчаєм батько зірвався на ноги і безпорадно вхопився за голову: «Моя
    лампа! Моя лампа!». Надії мало, але він усе ж написав Рентгену: чи не користались
    ви часом «лампами Пулюя», колего, саме тими, які я вам подарував? Відповіді, ясна
    річ, не дочекався…
    (42—48) Нащадки Рентгена знищили по його смерті все, що стосувалося відкриття
    Х-променів. Кажуть, такою була воля небіжчика. Альберт Ейнштейн, з яким Пулюй
    мав дружні стосунки, заспокоював товариша: що сталося — то сталося. «Хай зали-
    шається при Вас сатисфакція, що й Ви вклали свою частку в епохальне відкриття.
    Хіба цього мало?» Ейнштейн висловлювався логічно, дещо різко й навіть цинічно.
    «Хто стоїть за Вами, українцями, — яка культура, які акції? Прикро Вам це слухати,
    та куди дінешся від своєї долі? А за Рентгеном — уся Європа», — писав він у листі.
    (49—55) Добре, що Пулюй після того не склав крила. У його послужному списку —
    відкриття, які прислужилися науці на роки. Український фізик причетний до роз-
    витку телефонних мереж — кілька європейських країн запатентували конструкцію
    телефонних станцій і телефонних апаратів, які запропонував наш земляк. Саме він
    допоміг запустити кілька електростанцій на постійному струмі в Австро-Угорщині
    і першу в Європі — на змінному струмі. У Празі, де український учений жив до остан-
    ніх своїх днів, за його схемою проклали лінію першого трамвая.
    (56—63) Сучасники свідчили: Пулюй знав 15 мов і мріяв працювати в Київсько-
    му університеті. Бо насамперед був і почувався українцем. Ще гімназистом заснував
    гурток із вивчення української історії та літератури. А в студентські роки перекладав
    українською мовою підручники з геометрії та ботаніки. І… молитовник. Бо вважав:
    звертатися до Бога українці повинні рідною мовою. Разом iз Пантелеймоном Кулішем
    та Іваном Нечуєм-Левицьким працював над українським перекладом і виданням Біблії
    десятки років. Повний переклад Старого і Нового Заповітів побачив світ 1903 року
    у Відні, витримав сім перевидань.
    (64—66) Іван Пулюй помер у Празі 31 січня 1918 року. Там і похований. В Україну
    повернувся після проголошення Незалежності — у біографічних трактатах вітчизня-
    них дослідників, пам’ятних дошках і постаментах, назвах вулиць.
    За матеріалами сайту http://na-skryzhalyah.blogspot.com

  34. Частина 2
    Українська література
    Завдання 34—53 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний.
    Виберіть і позначте правильний варіант. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте один бал.

     

    Прочитайте рядки.
    Чи не той то хміль, що коло тичин в’ється?
    Ой, той то Хмельницький, що з ляхами б’ється.

    Це уривок із

    (Кількість балів 1.00)

  35. Тема сродної праці є провідною для твору

    (Кількість балів 1.00)

  36. Прочитайте рядки.
    Кромі того, що красива, розумна, моторна і  до  всякого діла дотепна, — яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить.
    У фрагменті описано дочку

    (Кількість балів 1.00)

  37. Прочитайте уривок з «Енеїди».
    Дочка була зальотна птиця
    І ззаду, спереду, кругом;
    Червона, свіжа, як кислиця,
    І все ходила павичом.

    У цих рядках охарактеризовано

    (Кількість балів 1.00)

  38. Словами
    За горами гори, хмарою повиті,
    Тяжким горем, та сльозами, та кров’ю политі.

    починається твір Т. Шевченка

    (Кількість балів 1.00)

  39. Прочитайте рядки.
    Чоловічок сей був у  короткій старенькій свитині, у  полотняних штанях, чоботи шкапові попротоптувані — і пучки видно. Хіба по шаблі можна б здогадуватися, що воно щось не  просте… і  постать, і  врода в  його була зовсім не гетьманська.
    Це опис героя літературного твору

    (Кількість балів 1.00)

  40. Енциклопедією українського народознавства називають твір, у якому діють герої

    (Кількість балів 1.00)

  41. У Пісках розгортаються події твору

    (Кількість балів 1.00)

  42. Присвяту «Цвітові яблуні» має твір

    (Кількість балів 1.00)

  43. Розбишацькою дочкою називають літературну героїню

    (Кількість балів 1.00)

  44. Словами «Як умру, то поховайте мене на  могилі…» починається твір, автора якого називають

    (Кількість балів 1.00)

  45. Образ річки Черемош використаний у творі

    (Кількість балів 1.00)

  46. Твір «Valse mélancholique» розповідає про трагічну смерть

    (Кількість балів 1.00)

  47. Автор вірша «У теплі дні збирання винограду…» належав до

    (Кількість балів 1.00)

  48. Аскольдову могилу згадано у вірші

    (Кількість балів 1.00)

  49. Лемківське місто Дукля згадано у вірші

    (Кількість балів 1.00)

  50. Одного з героїв підозрюють у замаху на життя його близького друга у творі

    (Кількість балів 1.00)

  51. Композиційна особливість новели «Модри Камень» —

    (Кількість балів 1.00)

  52. Образи камей, фресок, весни, гротесків згадані у вірші, що належить до виду лірики

    (Кількість балів 1.00)

  53. Творчість О. Ірванця належить до стилю

    (Кількість балів 1.00)

  54. У завданнях 54—57 до кожного з чотирьох рядків, позначених цифрами, доберіть один варіант, позначений буквою. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте 4 бали.

     

    Увідповідніть ім’я автора з ключовими словами до його твору.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        Остап Вишня

      • 2

        Леся Українка

      • 3

        Тарас Шевченко

      • 4

        Іван Франко

      • А

        столітній дуб, Килина

      • Б

        Датан, притча про терен

      • В

        річка Оскіл, дід Панько

      • Г

        москаль Іван, дівчина-покритка

      • Д

        небовий ключ, Тереза

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  55. З’ясуйте, якому автору належить твір.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        Павло Тичина

      • 2

        Олекандр Олесь

      • 3

        Василь Симоненко

      • 4

        Ліна Костенко

      • А

        «Сьогодні усе для тебе —
        Озера, гаї, степи…»

      • Б

        «О слово! Будь мечем моїм!
        Ні, сонцем стань! вгорі спинися»

      • В

        «Поховайте та вставайте,
        Кайдани порвіте…»

      • Г

        «Людей мільярди і мільярди слів,
        а ти їх маєш вимовити вперше!»

      • Д

        «О люба Інно, ніжна Iнно,
        Любові усміх квітне раз — ще й тлінно».

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  56. З’ясуйте, кому з персонажів належать слова.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        Мавка

      • 2

        Яким Сомко

      • 3

        Бджола

      • 4

        Григорій Многогрішний

      • А

        «Стоначальником буду, а потім, може, й секретарем, чин дадуть, женюся на багатій…»

      • Б

        «Мед любить їсти й ведмідь, а Шершень теж не проти того…»

      • В

        «Я вже сказав, що чужою смертю не куплю собi волi…»

      • Г

        «Ні! я жива! Я буду вічно жити! /
        Я в серці маю те, що не вмирає…»

      • Д

        «Так… Ну, все, таваріщ слєдоватєль! Все!… Кінчаю слідство…

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
  57. Увідповідніть назву твору із присвятою до нього.

    (Кількість балів 4.00)

      • 1

        «Лісова пісня»

      • 2

        «Я (Романтика)»

      • 3

        «Катерина»

      • 4

        «Три зозулі з поклоном»

      • А

        любові всевишній

      • Б

        М. Жуковському

      • В

        Кононівським полям

      • Г

        «Цвітові яблуні»

      • Д

        волинським лісам

    А Б В Г Д
    1
    2
    3
    4
Час вичерпано
Перед відвідуванням сайту оберіть один з варіантів: